• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
یکشنبه 9 تیر 1398
کد مطلب : 62417
+
-

وام ٥ هزار میلیارد ریالی برای تکمیل قطار شهری

شورای شهر مشهد در آخرین جلسه خود افزایش تعرفه خدمات سرویس مدارس و بخشودگی جرائم دیرکرد عوارض حمل‌و‌نقل برون‌شهری را تصویب کرد

شهری
وام ٥ هزار میلیارد ریالی برای تکمیل قطار شهری

راحله حسین‌زاده | خراسان رضوی- خبرنگار:


اعضای شورای شهر مشهد صدور مجوز اعطای وام ٥ هزار میلیارد ریالی برای تکمیل قطار شهری را به تصویب رساندند. به گزارش همشهری، شصت‌و‌سومین جلسه علنی اسلامی شهر مشهد، با تصویب مجوز ایجاد تسهیلات وام بلندمدت تا مبلغ ۵ هزار میلیارد ریال، از طریق بانک‌های مورد تایید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به شهرداری برای تکمیل قطار شهری مشهد آغاز شد. در ادامه اعضای شورای شهر مشهد با افزایش ۱۹ درصدی تعرفه بهای خدمات سرویس مدارس با ذکر ۸ تبصره‌ در مورد سن خودروهای سرویس، زمان، مسافت و تعداد دفعات فعالیت آنها و ورود رایگانشان به محدوده ترافیک برای سال تحصیلی آینده موافقت کردند. 

لایحه بخشودگی جرایم دیرکرد و اعطای پاداش تعجیل در پرداخت عوارض شرکت‌های حمل‌و‌نقل جاده‌ای مسافر با قید این تبصره‌ که صرفا یک مرتبه و به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، است، تصویب شد. بر این اساس بخشودگی جرائم دیرکرد عوارض ماهانه حمل‌و‌نقل برون‌شهری مسافر این شرکت‌ها در مجموع تا مبلغ ۲۶ میلیارد و ۶۳۲ میلیون و ۶۰۰ هزار ریال تا سقف مبلغ ۲ میلیارد ریال در هر مورد امکان‌پذیر است. دیگر مصوبه شصت‌و‌سومین جلسه علنی شورای شهر، مجوز انعقاد قرارداد سرمایه‌گذاری احداث، تجهیز، راه‌اندازی و بهره‌برداری از پروژه قطار و تله‌سی‌یژ بوستان کوه‌سنگی به روش (B. O. S. T) ساخت، بهره‌برداری، تسهیم درآمد و انتقال به مبلغ کل سرمایه‌گذاری ثابت معادل ۴۴۱ میلیارد و ۲۶۹ میلیون ریال به شهرداری مشهد بود که با قید ۶ تبصره توسط اعضا تصویب شد‌.

در این جلسه معرفی «اژدر اژدری» رئیس سازمان اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شهرداری مشهد به عنوان عامل ذی‌حساب اول معاونت اقتصادی شهرداری به تصویب اعضا رسید. جلسه علنی شورا در حالی در سالن جلسات ساختمان شورای شهر مشهد برگزار شد که به دلیل حضور سرمربی و مالک و جمعی از بازیکنان تیم پدیده شهر، حال و هوای ورزشی به خود گرفته بود که در نهایت از تلاشگران ورزشی استان تقدیر شد. «محمود بنانژاد» رئیس اتاق اصناف مشهد دیگر مهمان اعضای شورای شهر بود که به مناسبت روز اصناف مواردی را مطرح کرد. 


تجمیع اتحادیه‌های مشهد در شهرک اصناف

بنانژاد با بیان این‌که شهر مشهد در بسیاری از موارد در کل کشور الگو شده است، گفت: واگذاری پیاده‌رو‌ها به اصناف در مشهد از آن جمله است که علاوه بر این‌که ظاهر زیبایی به شهر بخشیده، سبب رونق اقتصادی و بهبود کسب‌و‌کار هم‌ شده و این طرح اکنون در سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور مورد بررسی قرار گرفته و به سراسر کشور ابلاغ شده است. وی بیان کرد: در حال حاضر، ۱۲۰ هزار واحد صنفی در مشهد، ۲۲۰ هزار واحد در خراسان رضوی و حدود ۳ میلیون واحد صنفی در کل کشور وجود دارد. رئیس اتاق اصناف مشهد با بیان این‌که این ۱۲۰ هزار واحد صنفی مشهد در قالب ۹۸ اتحادیه صنفی ساماندهی شده‌ است، اظهار کرد: در تلاشیم با راه‌اندازی شهرک اصناف یا برج اصناف مجموع این اتحادیه‌ها را در کنار هم قرار دهیم تا خدمت‌رسانی به مردم تسهیل شود. 

وی با بیان این‌که ساماندهی صنوف آلاینده از دغدغه‌های همیشگی است، تصریح کرد: این عبارت برای این صنوف زحمتکش و خدمت‌رسان شایسته نیست و از نظر ما صنوف کارگاهی هستند که به هر شکلی آلودگی‌های صوتی و بصری و ایجاد مزاحمت برای شهروندان باید برطرف شود، اما انتقال برای این مجموعه‌ها کار مشکلی است که نیاز به تعامل بیشتری بین شهرداری و اصناف را می‌طلبد. بنانژاد انتقادی به مجتمع‌های تجاری داشت و افزود: به جای رشد مجتمع‌های فروشگاهی باید توسعه و گسترش مجموعه‌های تولیدی مورد توجه قرار گیرد و در حال حاضر به ازای هر ۲۷ شهروند در این کلان‌شهر یک واحد صنفی وجود دارد، در حالی که همین شاخص در دیگر کشورها به‌طور متوسط ۱۲۰ در مقابل هر واحد صنفی بوده و این بیانگر رشد بی‌رویه مجتمع‌های تجاری در مشهد و ایجاد مشکلات برای اصناف این شهر است. 


۸ هزار میلیارد برای تکمیل شبکه فاضلاب

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد نیز با توجه به «هفته صرفه‌جویی مصرف آب» در جلسه علنی شورا حضور داشت و با بیان این‌که اتکا بر منابع آب سطحی برای تامین آب شرب شهر اشتباه است، گفت: آب شرب مورد نیاز مشهد از ۴۵۰ حلقه چاه، ۲ رشته قنات، یک دهنه چشمه و سدهای طرق، کارده، ارداک و دوستی تامین می‌شود.  «حسین اسماعیلیان» بیان کرد: طی ۱۰ سال گذشته ۵۵ درصد آب شهر از طریق سدها و منابع آب سطحی تامین شد، اما با توجه به خشکسالی‌های اخیر، ذخیره آب سدها به شرایط حداقل رسیده است. وی اظهار کرد: کمترین میزان برداشت از منابع آب‌های سطحی را در سال گذشته داشتیم و فقط ۱۹ درصد آب مشهد از سد دوستی تامین شد، در حالی که پیش از این بیش از ۶۰ درصد آب مورد نیاز از سد دوستی تامین می‌شد و اگر شرایط بد بارندگی‌ سال قبل، امسال هم ادامه می‌یافت، امکان بهره‌برداری از آب سد دوستی و سایر سدها امکان‌پذیر نبود طوری که با کمبود ۴۵درصدی آب در این کلان‌شهر مواجه می‌شدیم. 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد با اشاره به این‌که بارندگی‌های امسال شرایط خوبی برای منابع آب‌های سطحی ایجاد کرده است، تصریح کرد: در حال حاضر سد دوستی حدود ۶۵ درصد، سد طرق حدود ۷۵ درصد و سد کارده حدود ۴۳ درصد ذخیره‌سازی آب به همراه داشته و سد ارداک هم لبریز شده است. اسماعیلیان سرانه مصرف آب در مشهد را ۱۲۰ لیتر در شبانه‌روز دانست و افزود: 3 هزار و ۴۵۰ کیلومتر شبکه جمع‌آوری فاضلاب در این کلان‌شهر اجرا شده اما شبکه جمع‌آوری فاضلاب مشهد باید ۴ هزار ۳۰۰ کیلومتر باشد و برای تکمیل شبکه فاضلاب این کلان‌شهر باید ۸۵۰ کیلومتر شبکه دیگر ایجاد شود و در افق ۱۴۲۰ باید ۴ هزار و ۸۰۰ کیلومتر شبکه جمع‌آوری فاضلاب اجرا شود. 

وی ادامه داد: برای تکمیل شبکه جمع‌آوری فاضلاب ۸ هزار میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است. همچنین برای تکمیل ظرفیت تصفیه‌خانه‌های موجود نیز ۲۵ هزار میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است که تامین آن از محل اعتبارات دولتی غیر ممکن بوده، زیرا مجموع اعتبار دولتی بخش فاضلاب مشهد در سال جاری ۸۰ میلیارد ریال است که نیاز است از ظرفیت بخش خصوصی و فروش پساب برای اجرای این پروژه‌ها بهره برد. 


مدیریت شهری در خدمت نشاط و امید

در ابتدای جلسه نیز «محمدرضا حیدری» رئیس شورای اسلامی شهر مشهد تمام اقدامات مدیریت شهری را در راستای پاسخگویی به شهروندان و افزایش نشاط و امید در جامعه دانست و گفت: مردم بهترین داوران برای ارزیابی عملکرد مدیریت شهری هستند و اجرای پروژه‌های مختلف نظیر بازپیرایی جلوخان آرامگاه فردوسی، 3 میلیون و ۶۰۰ متر‌مربع آسفالت و بازگشایی مسیرهای مختلف در کلان‌شهر مشهد جز با هدف پاسخگویی به نیاز مردم صورت نگرفته‌اند. این اقدامات محصول انتخاب تیم جوان و باانگیره در مدیریت شهری، هم‌افزایی در خراسان رضوی، شورای شهر منسجم و پرتلاش و همراهی و مشارکت مردم است. 

وی همچنین بر حمایت از تیم فوتبال پدیده شهر خودرو و لزوم حمایت از ورزش قهرمانی تاکید و بیان کرد: نقش و تاثیر این حوزه در نشاط‌آفرینی در شهر از مهم‌ترین دلایل چنین حمایتی است. تیم فوتبال مشهدی پدیده شهر خودرو تیمی در مسیر آسیایی شدن است و افتخاری برای استان و مشهد به شمار می‌رود. حیدری ادامه داد: ورود مدیریت شهری برای حمایت از تیم پدیده شهر خودرو نیز در راستای پاسخ به نیاز شهروندان بوده و دیگر اقدامات مرتبط با این حوزه نیز در راستای امیدآفرینی صورت می‌گیرند. 


پاسخ به یک سوال

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به طرح «۴۴ محله ما» گفت: در چند روز آینده طرح «۴۴ محله ما» آغاز می‌شود. در این طرح خود شهروندان نیازهای محله‌شان را بیان می‌کنند. در پایان جلسه شهردار مشهد در پاسخ به سوال «شهناز رمارم» عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد مبنی بر این‌که «براساس چه مجوزی معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک و سرپرست معاونت فنی و عمرانی شهرداری نسبت به صدور احکام مدیران کل و روسای این معاونت با سربرگ‌های منقوش به آرم ادغام معاونت‌های حمل‌و‌نقل و عمران شهرداری اقدام کرده است؟ » گفت: از حدود ۶ ماه قبل براساس تجربیات در مدیریت شهری و آسیب‌شناسی‌ها، برخی تغییرات ساختاری در شهرداری مشهد اعمال شد.

«محمدرضا کلائی» افزود: یکی از تغییرات، ادغام حوزه حمل‌و‌نقل و ترافیک و حوزه فنی و عمرانی برای ایجاد یک ساختار چابک بود که ضمن طرح موضوع در شورای شهر، این موضوع را به وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور نیز ارسال کردیم و موضوع در دست بررسی است. وی بیان کرد: دریافت تاییدیه از وزارت کشور منوط به تشکیل جلسه بررسی و تایید نهایی موضوع توسط سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشوربوده که تاکنون محقق نشده است. شهردار مشهد درباره استفاده از کاغذهای با سربرگ منقوش به آرم ادغام شده این 2 معاونت نیز گفت: یک هفته بعد از استفاده از این کاغذها با تذکر شورای شهر نامه‌ای به معاونت مربوطه ارسال شد تا از آنها استفاده نشود و احکامی که در این کاغذها صادر شده بود نیز اصلاح شد.

کلائی ادامه داد: موارد مربوط به ادغام این ۲ معاونت به صورت ساختاری و محتوایی مورد توجه قرار گرفته است و اگر فکر می‌کنید این مساله هنوز هم نیاز به بررسی و توجه بیشتر است از معاونت عمرانی وزیر کشور برای ادامه این روند استعلام خواهیم گرفت. وی اظهار کرد: این‌که یک اداره کل به بدنه معاونت افزوده یا حذف شود دلیل بر چابکی یا گستردگی نیست همچنین از نظر ساختاری تابع قانون استخدام کشوری هستیم که سقفی در این قانون برای یک پست مشخص نشده است اما می‌کوشیم تا حد امکان دوره سرپرستی را کوتاه کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید