• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
پنج شنبه 6 تیر 1398
کد مطلب : 62401
+
-

آدم‌های سازگار و مشکلات روزگار

نگاه
آدم‌های سازگار و مشکلات روزگار

بهروز بقایی/بازیگر سینما و تلویزیون

برای تهیه گزارشی تلویزیونی که از برنامه خندوانه پخش شد به آبادان رفته بودیم. تابستان بود و گرما بیداد می‌کرد. دمای هوا حدود 50درجه بود. تحمل چنین گرمایی حتی برای چند دقیقه هم برای ما که از تهران رفته بودیم، ممکن نبود. برای همین از جلوی کولر تکان نمی‌خوردیم اما عزیزان زحمتکش در صنعت نفت، ساعت‌ها در محوطه رفت‌و‌آمد و تلاش و تکاپو می‌کردند. قطعا گرما برای آنها هم آزاردهنده بود اما شوق خدمت و تلاش برای کسب درآمد حلال آنها را به فعالیت وامی‌داشت.
2سالی از آن سفر می‌گذرد اما هر وقت به تیرماه و اوج گرمای تابستان می‌رسیم، یاد آن سفر می‌افتم؛ یاد آن مردان آفتابی که باوجود سختی و طاقت‌فرسایی کارشان مهربان و صمیمی بودند و رفتارشان طوری بود که محیط کار را برای دوستانشان و مراجعان قابل تحمل می‌کرد.
گاهی به این فکر می‌کنم که رفتار خوب و برخورد مناسب چقدر می‌تواند در کم‌اثر کردن مشکلات، مؤثر باشد.
بعضی‌ها در مواجهه با ناملایمات به‌سرعت واکنش نشان می‌دهند و اصلا به این فکر نمی‌کنند که واکنش آنها چه تأثیری بر دیگران دارد.
اگر قرار باشد همه از سختی‌ها بنالند، تأثیر نامطلوب مشکلات دوچندان می‌شود؛ بی‌آنکه راهکاری یا مسیر برون‌رفتی پیدا شود. شاید بتوان گفت ریشه بسیاری از ناهنجاری‌های رفتاری و ناسازگاری‌های خانوادگی و ناهماهنگی‌ها در محیط کار هم همین باشد؛ اینکه به‌جای تلاش برای بهتر کردن و قابل تحمل کردن اوضاع با واکنش‌ها و اظهارنظرهای منفی رنجش همراهان را افزون کنیم و موجب ملال و آزردگی بیشتر آنها شویم.
دنیا محل تغییر است و هر روز می‌تواند متفاوت از دیروز باشد. هر سختی و دشواری عمری دارد که می‌تواند کوتاه هم باشد. مهم این است که توانایی انسان‌ها در مقابله با دشواری‌ها فراموش نشود و همه ما قدرت همدلی و همیاری را در کاهش مشکلات به یاد داشته باشیم. آدم‌های سازگار با هم بر مشکلات روزگار فائق می‌آیند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید