• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 5 تیر 1398
کد مطلب : 62203
+
-

کشیک‌های اطفای حریق منابع‌ طبیعی 24 ساعته شد

جانشین یگان حفاظت اداره کل منابع‌ طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: از اول تیرماه فعالیت کشیک‌های اطفای حریق منابع ‌طبیعی در همه شهرستان‌های استان 24 ساعته شد.  به گزارش ایسنا، عباس لطفی بیان کرد: 100 کشیک برای اطفای حریق در جنگل و مراتع استان به صورت 24 ساعته در آماده‌باش کامل هستند. 

وی توضیح داد: این اقدام با هدف حفظ منابع خدادادی و جلوگیری از کاهش خسارات آتش‌سوزی با حضور به‌موقع ماموران یگان حفاظت اداره کل منابع ‌طبیعی و آبخیزداری در مراتع و جنگل‌ها انجام می‌گیرد.  جانشین یگان حفاظت اداره کل منابع ‌طبیعی و آبخیزداری استان بر همکاری دهیاران و نیز جوامع محلی برای اطفای حریق در مناطقی که آتش گرفته است، تأکید کرد. 

لطفی افزود: در خرداد امسال 10 هکتار از اراضی ملی و طبیعی طعمه حریق شد.  وی علت این آتش‌سوزی‌ها را عمدی اعلام کرد و گفت: طبق ماده 45 قانون مجازات، آتش‌ زدن نباتات، مزارع، باغ‌ها و یا محیط‌های مجاور جنگل بدون اجازه و نظارت ماموران منابع‌ طبیعی ممنوع است و در صورتی که منجر به حریق شود مرتکب به حبس 2 ماه تا یک سال محکوم می‌شود. 

این مسئول همچنین خاطرنشان کرد: طبق ماده 46 هرکس مبادرت به روشن کردن آتش در تنه درختان جنگلی کند به حبس از 3 ماه تا یک سال برای هر درخت همراه با پرداخت جریمه نقدی محکوم خواهد شد.  به گفته لطفی، برای آتش‌سوزی‌های عمدی مراتع و جنگل‌ها نیز قانون مجازات‌هایی در نظر گرفته است و متخلفان به 3 تا 10 سال حبس محکوم می‌شوند. 

جانشین یگان حفاظت اداره کل منابع‌ طبیعی و آبخیزداری استان ادامه داد: امسال برای مقابله با آتش‌سوزی‌ها 10 دستگاه دمنده، 300 آتش‌کوب، 50 فلکس‌بک (آب‌پاش کوله‌ای)، 200 جعبه کمک‌های اولیه، 8 دستگاه خودرو مجهز به دستگاه‌های پترو فایر، 100 چراغ‌قوه، 100 ثوب البسه اطفای حریق و 100 جفت پوتین در اختیار منابع‌ طبیعی همه شهرستان‌های استان قرار گرفته است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید