• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 5 تیر 1398
کد مطلب : 62187
+
-

نبود امکانات و حامی مالی؛ پاشنه آشیل ورزش بانوان

عضو شورای شهر: سرمایه‌گذاری در ورزش موجب سلامت جامعه، کاهش افسردگی و ایجاد نشاط اجتماعی است

ورزشی
نبود امکانات و حامی مالی؛ پاشنه آشیل ورزش بانوان

ورزش حرفه‌ای بانوان در کشور همچنان کودک نوپایی است که برای رسیدن به اهداف و خواسته‌های خود باید دست خود را به سوی نهادهای دست‌اندرکار دراز کند تا در جایگاهی برابر با دنیای مردان ورزشکار قرار گیرد. به گزارش ایرنا، از یک سو نبود فضاهای ورزشی ویژه بانوان و از سوی دیگر نبود حامیان مالی برای تامین امکانات مورد نیاز بانوان در کنار موانع فرهنگی، ورود زنان را به حوزه ورزش دشوارتر کرده است. 

در کنار تمام موانع موجود بر سر راه ورزش بانوان، پخش نشدن بخش عمده رقابت‌های ورزشی زنان نیز در رسانه ملی با وجود پوشش اسلامی موجب شده است تا این حوزه نتواند در جذب حامی موفق عمل کند. در استان قزوین نیز جامعه ورزشی بانوان قزوین برای دریافت کمک‌های مالی بخش خصوصی و جذب اسپانسر راه طولانی و سختی در پیش دارد، اما حمایت نهادهای دولتی و شهری از جمله شهرداری‌ها از تیم‌های ورزشی و فراهم کردن مکان‌های مناسب می‌تواند تا حد زیادی این نیازها را برطرف کند. 


 کمبود امکانات ورزشی

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین در این باره گفت: ورزش هم در سلامت و هم در نشاط اجتماعی جامعه اهمیت فراوانی دارد و نمی‌توان این تاثیرگذاری را انکار کرد. صدیقه ربیعی بیان کرد: زنان نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند اما در تخصیص منابع و امکانات ورزشی این نگاه برابر حاکم نیست و امکانات به طور مساوی تقسیم نشده است.  وی ادامه داد: زنان محور جامعه هستند و با توجه به نقشی که در خانواده‌ دارند می‌توانند فرهنگ ورزش و سلامت را به سایر اعضای خانواده تسری دهند. 

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین افزود: از سوی دیگر قرار گرفتن قزوین در میان استان‌هایی با آمار بالای افسردگی ضرورت پرداختن به ورزش را برای داشتن تحرک و پویایی و نشاط اجتماعی افزایش می‌دهد. ربیعی یادآور شد: گذشته از فرهنگ‌سازی و تغییر نگرش باید زیرساخت‌های لازم را نیز برای ورزش بانوان ایجاد کنیم. 


 ضعف زیرساخت‌ها

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین گفت: در استان قزوین زیرساخت‌های لازم به‌ویژه در بخش بانوان اصلاً کافی نیست و شاید در سطوح اولیه باقی مانده است. وی خاطرنشان کرد: گرچه امروز باشگاه‌های خصوصی زیادی ویژه بانوان قزوین راه‌اندازی شده است اما با توجه به دسترسی نداشتن دهک‌های پایین جامعه به مکان‌های ورزشی، این باشگاه‌ها چندان نمی‌توانند ما را به هدف برسانند. 

ربیعی توضیح داد: این معضل در شهرهای کوچک و روستاهای ما بیشتر به چشم می‌خورد بنابراین باید با هم‌افزایی و تعامل مسئولان شهرستان‌ها این مشکل برطرف و اصلاح شود. این مسئول افزود: در خود شهر قزوین هم با وجود ورود جدی مدیریت شهری همچنان با کمبود امکانات و فضای مناسب برای ورزش بانوان مواجهیم و یک مجموعه ورزشی ویژه بانوان نداریم. 

وی افزایش ورود زنان به ورزش را مستلزم تغییر نگرش مسئولان و سیاست‌گذاران جامعه دانست و گفت: مسئولان ما باید به این باور برسند که ورزش برای زنان اهمیت و ضرورت بسیاری دارد. ربیعی تصریح کرد: برخی از رشته‌های ورزشی مستلزم هزینه‌های فراوان است که با توجه به شرایط اقتصادی این موضوع در سبد اقتصادی خانواده‌ها قرار ندارد که بتوانند فرزندان خود را در رشته‌هایی که استعداد و علاقه دارند ثبت‌نام کنند.  


ورزش و کارمندان

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین گفت: مساله دیگر نبود ساعت‌های مفید فعالیت سالن‌های ورزشی و استخرها برای زنان است. این شرایط امکان فعالیت آنها را محدودتر کرده است. وی با تأکید بر فرهنگ‌سازی برای پرداختن به ورزش بین بانوان توضیح داد: گرچه در گذشته اداره کل ورزش و جوانان در این مورد فعالیت‌هایی انجام داد، اما باز هم با استقبال ناکافی بانوان در آن ساعت‌ها مواجه شد و با توجه به این‌که اغلب این فضاها متعلق به بخش خصوصی است موجب ضرر اقتصادی آن بخش شد. 

ربیعی افزود: همچنین در ادارات هم با توجه به این‌که موضوع در کارگروه زنان مطرح و تصویب شد با رصدی که انجام دادیم مشخص شد استقبال بانوان از این ساعت ورزش چندان قابل توجه نبوده است. این مسئول یادآور شد: همین یک موضوع کافی است تا به موضوع ضعف فرهنگ ورزش و تربیت بدنی بین بانوان پی ببریم. 

وی ابراز کرد: استفاده از فضاهای عمومی برای ورزش و فعالیت بدنی چندان برای زنان جوابگو نیست و با توجه به فرهنگ شهر این افراد از فضای باز استفاده نمی‌کنند. ربیعی با تأکید بر این‌که ادارات ورزش و جوانان شهرستان‌ها باید برای افزایش امکانات ورزشی بانوان با مدیریت شهری مناطق خود تعامل جدی داشته باشند، گفت: در شهر قزوین این موضوع تا حدودی محقق شده که کافی نیست و باید تلاش‌های بیشتری انجام شود. 

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین ادامه داد: وقتی اداره کل ورزش و جوانان در ادارات شهرستان‌ها تعداد نیروی بسیار محدودی دارد که همگی آنها نیز مرد هستند، نمی‌توان باور به ورزش بانوان را تقویت کرد. وی افزود: در استان قزوین باید انقلاب بزرگی در فعالیت‌های ورزشی حوزه بانوان اتفاق بیفتد و کسی جز زنانی که در این عرصه مسئولیت دارند نمی‌تواند در این زمینه کاری کند. 


 برنامه‌های مدیریت شهری

رئیس کمیسیون ورزش و سلامت شورای اسلامی شهر قزوین نیز در این باره گفت: هر سرمایه‌گذاری برای ورزش به نفع سلامت جامعه و همچنین غلبه بر افسردگی و ایجاد نشاط اجتماعی آینده جامعه است. در بعد قهرمانی نیز ورزش مهم‌ترین ابزار برای تقویت انسجام ملی به شمار می‌رود. 

زهرا یوسفی اظهار کرد: طی سال‌های اخیر با تغییر در سبک زندگی و تغذیه مردم، جامعه به سمت چاقی و اضافه وزن رفته و تغییرات فرهنگی، اجتماعی و علمی مردم را به بی‌تحرکی سوق داده است.  وی ادامه داد: برخلاف سال‌های گذشته که بیماری‌های عفونی و واگیردار مهم‌ترین عامل مرگ‌ومیر در ایران بود، امروزه بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان‌ها عوامل مهم مرگ هستند که بیشترین علت آن هم چاقی و بی‌تحرکی جامعه است. 

رئیس کمیسیون ورزش و سلامت شورای اسلامی شهر قزوین افزود: شورای پنجم شهر قزوین در این زمینه با احساس ضرورت تغییر این فرهنگ از همان ابتدا تقویت و توسعه زیرساخت‌ها و ارتقای عملکرد ورزش را مورد توجه قرار داد و تلاش کرد با افزایش اعتبارات این حوزه، فعالیت‌ها و طرح‌هایی را اجرا کند. 

یوسفی گفت: بودجه ورزش شهرداری قزوین در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ حدود ۸۰۰ درصد افزایش یافت که تقریباً ۵۰ درصد آن به ورزش همگانی و ۵۰ درصد به ورزش قهرمانی اختصاص پیدا کرد.  وی یادآور شد: طی این فعالیت‌ها مدیریت شهری همواره تلاش کرده است در کنار هر رویداد فرهنگی، همایش‌ها و مسابقات ورزشی را نیز در تمام رده‌ها برگزار کند. این عضو شورای اسلامی شهر قزوین اعلام کرد: یکی از اتفاقات خوب در شورای پنجم تجلیل از قهرمانان ملی و فراملی بود که به‌عنوان حرکتی برای الگوسازی جوانان و ایجاد شور و رغبت صورت گرفت. قهرمانان ملی و فراملی سالانه مورد تقدیر قرار می‌گیرند. 

یوسفی توضیح داد: از دیگر اقدامات موثر شهرداری و شورا در ۲ سال گذشته برپایی ورزش‌های صبحگاهی و عصرگاهی در ۵۰ پارک محلی است. در تمام این فضاها مربیانی حضور دارند و تمرینات ورزشی را انجام می‌دهند. وی همچنین تشکیل تیم‌های شورا و شهرداری را در چند رشته ورزشی و کسب مقام برخی از این تیم‌ها در مسابقات کشوری از دیگر دستاوردهای این مدت عنوان کرد. 

رئیس کمیسیون ورزش و سلامت شورای اسلامی شهر قزوین با بیان این‌که از نظر زیرساخت‌ها نیز طی این مدت یک سری از طرح‌های ورزشی در دستور کار قرار گرفت، افزود: یکی از شعارهای شورای پنجم توزیع امکانات در مناطق منفصل شهری بود که در توسعه زیرساخت‌ها هم این مناطق مورد توجه قرار گرفتند. یوسفی ادامه داد: در سال اول، زمین‌های ورزشی و چمن ساخته شد اما در سال جاری با توجه به نیاز زنان به فضاهای سرپوشیده از ساخت زمین‌های ورزشی به ساخت سالن‌های ورزشی تغییر هدف داده‌ایم. 

وی همچنین به خرید و نصب ست‌های ورزشی در بوستان‌های شهر اشاره کرد و گفت: با توجه به نیاز بیشتر دختران و وضعیت نامناسب ساختار قامتی بخش عمده‌ای از دانش‌آموزان دختر، در مدارس دخترانه مناطق کمتر برخوردار نیز ست‌های ورزشی خریداری و نصب شد. رئیس کمیسیون ورزش و سلامت شورای اسلامی شهر قزوین بیان کرد: امسال نیز ساخت سالن‌های ورزشی ویژه زنان و مردان در مناطقی چون ناصرآباد، دانش، باغ نشاط، نواب، شهید باهنر، منطقه منفصل اندیشه، مولوی و مشعلدار در دستور کار است. 

یوسفی گفت: مدیریت شهری قزوین تصمیم دارد قسمت زیرین پل امام رضا (ع) را نیز با 1500 متر‌مربع با فضاسازی مناسب به محل انجام فعالیت‌های ورزشی زنان و مردان تبدیل کند. 


 ساخت مجموعه ورزشی ویژه بانوان

رئیس کمیسیون ورزش و سلامت شورای اسلامی شهر قزوین اظهار کرد: در سال جاری مجموعه ورزشی بانوان در یکی از مناطق شهر ساخته خواهد شد.  یوسفی توضیح داد: همچنین در مناطقی از شهر مانند مینودر، بلوار سیدالشهدا (ع)، ۲۲ بهمن و بلوار امام علی (ع) پس از انجام برنامه‌های زیباسازی، تأمین آب شرب و پوشش گیاهی و نور لازم، برنامه‌ها و مسابقات ورزشی با مشارکت اداره کل ورزش و جوانان برنامه‌‌ریزی خواهد شد. 

وی افزود: در مدت ۲ سال فعالیت شورا چندین بار مشارکت آموزش و پرورش در حوزه تربیت بدنی مطرح شد تا در یک همکاری متقابل فضاهای ورزشی از سوی این نهاد تامین شود و شهرداری هم با تخصیص نیرو و تجهیزات در محله‌های مختلف فعالیت‌های ورزشی را رونق دهد، اما هیچ‌گاه این اتفاق نیفتاد. 


نیاز به حامی مالی

مسئول امور ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان قزوین نیز گفت: ورزش بانوان چه در قزوین و چه در سایر استان‌ها از نبود حامی مالی برای تامین زیرساخت‌ها رنج می‌برد. ندا پاکدامن با دعوت از رسانه‌ها به همکاری در زمینه تبلیغ و معرفی ورزش بانوان توضیح داد: انتظار می‌رود فعالان رسانه‌ای همکاری تنگاتنگی با هیات‌ها و علاقه‌مندان به رشته‌های ورزشی داشته باشند تا بسترها برای حمایت و پشتیبانی این قشر بیشتر فراهم شود. وی تصریح کرد: قزوین در حوزه ورزش قهرمانی بانوان ظرفیت بسیاری زیادی دارد و هم‌اکنون ۲۳ بانو در رقابت‌های فراملی و ۱۱ بانوی دعوت‌شده به اردوهای تیم ‌ملی دارد که افتخارات ارزشمندی نیز آفریده‌اند. 

مسئول امور ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان قزوین افزود: این ظرفیت بسیار بیشتر از این است. هم‌اکنون در ۱۵ رشته ظرفیت کسب مدال را داریم اما برای این موفقیت به حمایت‌های ویژه نیاز داریم. پاکدامن با بیان این‌که هرچه تعداد بانوان ما در لیگ برتر و مسابقات استانی بیشتر شود زودتر به قهرمانی می‌رسیم، گفت: اگر دستگاه‌هایی چون آموزش و پرورش، شهرداری و دانشگاه‌ها هم‌افزایی بیشتری در این خصوص داشته باشند اتفاقات بهتری رقم می‌خورد. 

وی حیاط مدارس را برای فعالیت‌های ورزشی بانوان یکی از ظرفیت‌های بالقوه دانست و خاطرنشان کرد: حداقل در فصل تابستان که مدارس تعطیل است می‌توان با استفاده از این فضاها و تامین مربی و نیرو فعالیت‌ها را توسعه داد. این مسئول مکان‌های ورزشی سپاه را نیز در مناطق محروم شهر از ظرفیت‌هایی عنوان کرد که در صورت اختصاص آن به ورزش بانوان بسیاری از نیازها را برطرف خواهد کرد.

پاکدامن ادامه داد: همچنین هرچه فعالیت‌های ورزشی دختران در رسانه‌ها معرفی و انعکاس داده شود در فرهنگ‌سازی خانواده‌ها موثر است. وی افزود: بسیاری از رشته‌های ورزشی کم‌هزینه‌اند و اگر برای آنها با حمایت مدیران دستگاه‌ها برنامه‌‌ریزی شود، قول می‌دهیم دختران ما مدال‌های زیادی کسب کنند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید