• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 5 تیر 1398
کد مطلب : 62201
+
-

کتاب‌های خطی ۶۰۰ ساله وقف آستان قدس رضوی شد

یک خیر قزوینی در اقدامی ‌تحسین‌برانگیز ۱۹۶ کتاب خطی ارزشمند فقهی و ۳۰ جلد کتاب چاپی خود را وقف آستان قدس رضوی کرد.  به گزارش ایسنا، بی‌شک یکی از استان‌های پیشتاز در حوزه وقف را می‌توان استان قزوین دانست که قدیمی‌ترین وقف ثبت‌شده را در کشور به خود اختصاص داده است. 

در این زمینه در تازه‌ترین اقدام وقفی باارزش، سیدعلی ضوابط اصول ملقب به فهول قزوینی از شهروندان قزوینی ۱۹۶ کتاب خطی خود را وقف آستان قدس رضوی کرد. این کتاب‌ها متعلق به 4 نسل گذشته وی یعنی پدر پدربزرگش سید علی‌اکبر موسوی قزوینی است که نزدیک به ۶۰۰ سال قدمت دارند و طبق وصیت‌نامه‌ پدران این خیر قزوینی که از نویسندگان شایسته بودند و زحمت جمع‌آوری کتاب‌های علمی و معنوی را برعهده‌ داشتند این کتاب‌های خطی وقف دانشمندان و طلاب دینی شده است. 

این کتاب‌ها با موضوعات تفسیر قرآن، فقه، دعا و مناجات شامل برخی دست‌نوشته‌های علمی، معنوی، تفسیر جلالی، ادبیات عرب، فلسفه، زیارت عاشورا، جوامع‌الکریم و کتب تاریخی است. این شهروند قزوینی این کتاب‌های ارزشمند را که برخی نسخه‌های کتب تک‌چاپ بوده و ارزش‌ میلیاردی دارد وقف آستان قدس رضوی کرده است.  کتاب‌های موقوفی علاوه بر علوم مکتوب خود سیدرضی به تعداد 3 جلد با نام‌های اوصول فقه، انوارالهدایه و الوظایف و مرتبط به مسائل فقهی و اعتقادی شامل دست‌نوشته‌هایی از ملامحمد برقانی، سیدباقر موسوی و اوصول ضوابط سید علی‌اکبر موسوی است. 

به گفته مسئول امور وقف دفتر آستان قدس رضوی، کارشناسان آستان قدس بعد از فهرست‌برداری، مرتب‌سازی و اسکن، کتاب‌های موقوفی را در اختیار طلاب و پژوهشگران علوم دینی قرار می‌دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید