• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 5 تیر 1398
کد مطلب : 62194
+
-

پوشش صد درصدی شبکه فاضلاب در شهرهای همدان

   حمید نصرتی ‌قانعی | همدان - خبرنگار:
 
مدیر‌عامل شرکت آب ‌و فاضلاب شهری همدان گفت: صد درصد جمعیت شهری همدان و 95 درصد مناطق توانمند‌سازی همدان از پوشش خدمات فاضلاب شرکت بهره‌منده شدند.  سید‌هادی حسینی‌بیدار در نشست خبری بیان کرد: متوسط بهره‌مندی مردم از شبکه فاضلاب در کشور 50 درصد و استان همدان 74 درصد است یعنی استان همدان 25 درصد با‌لاتر از کشور قرار دارد. 

 وی ادامه داد: دولت سرانه مصرف آب هر خانوار را در ماه از 18 مترمکعب به 15 مترمکعب کاهش داد تا به سرانه مصرف استاندارد خانوار در جهان نزدیک شود.  مدیر‌عامل شرکت آب ‌و فاضلاب شهری همدان در پاسخ به این سوال همشهری که آیا کاهش 3 مترمکعب سرانه مصرف موجب اعتراض مردم نخواهد شد و آنان را در دسته مشترکان پر‌مصرف قرار نخواهد داد، گفت: مردم همدان برای بهینه شدن مصرف همیشه تعامل مناسب با شرکت آبفا داشتند. در این موضوع هم برای بهینه شدن و هماهنگ شدن خود با سرانه تعیین‌شده تلاش خواهند کرد پس نگرانی در این حوزه وجود ندارد.  

حسینی‌بیدار افزود: 12 سال قبل در همدان 1850 لیتر آب بر ثانیه تولید می‌شد اکنون 1650 لیتر بر ثانیه تولید داریم در حالی‌ که جمعیت افزایش دارد و سالی 10 هزار انشعاب جدید هم مشترک داریم اما مقدار تولید آب با همکاری مردم و نصب سامانه‌های جدید کاهنده در مراکز عمومی و خصوصی کمتر شده است. پس مردم هم دغدغه مصرف بهینه آب را دارند و به شرکت آبفای استان کمک کرده‌اند. مدیر‌عامل شرکت آبفای استان همدان درباره مقدار محاسبه هدررفت و فرسودگی شبکه آب استان توضیح داد: شبکه آب هم مانند هر وسیله دیگری عمر مفید دارد که در بازه زمانی مشخص باید اصلاح و یا جایگزین شود. 

در استان همدان 2 نوع هدر‌رفت ظاهری و واقعی وجود دارد که درصد آن هم به ترتیب 2/9 و 6/13 است.  وی درباره آسیب‌دیدگی زیر‌ساخت‌های شرکت آبفا به هنگام سیل امسال اظهار کرد: فروردین امسال در مدت 24 ساعت در حدود 1400 میلی‌متر بارندگی داشتیم در حالی که مقدار بارش 6 ماه از سال در استان 178 میلی‌متر بوده است پس شدت بارش‌ها زیاد و در بازه ‌زمانی کوتاهی بود که امکان آسیب را هم افزایش می‌داد. 

خوشبختانه درحوزه شبکه فاضلاب هیچ خسارتی نداشتیم چون مدیریت بارش را اجرا کرده بودیم.  حسینی‌بیدار درباره ابلاغ فرایند ادغام شرکت‌های آبفا و آبفار و زمان اجرای آن در استان گفت: موضوع ادغام مطرح نیست، وزارت نیرو سعی در یکپارچه‌سازی خدمات این 2 شرکت دارد تا بهینه‌سازی مصرف آب در کشور و استان همدان بیش از گذشته افزایش یابد. با تدوین و تنظیم ساختار جدید این یکپار‌چه‌سازی اجرا خواهد شود. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید