• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 5 تیر 1398
کد مطلب : 62179
+
-

«کنارصندل» جیرفت میراث هزاره سوم

طبق پژوهش‌های انجام‌شده، تپه کنارصندل در جنوب استان کرمان را می‌توان یک یادگاری ارزشمند از دوران هزاره سوم قبل از میلاد برشمرد که آثار به دست آمده از آن، همان‌گونه که کاوشگران و باستان‌شناسان دنیا را در بُهت و حیرت فرو برده، قطعاً هر بیننده‌ای را شگفت‌زده خواهد کرد. 

به گزارش ایرنا، وقتی از موزه باستان‌شناسی جیرفت دیدن کنید با تماشای آثار به دست آمده از کنارصندل بسیار متحیر خواهید شد. اشیا و زیور آلاتی را می‌بینید که در زمانه صفر تکنولوژی با دستان زنان و مردانی باهوش و سخت‌کوش ساخته شده‌اند. مجسمه‌های زیبا و ابزارهایی برای انجام امور کشاورزی که بیشتر آن‌ها از جنس سنگ‌های صابونی هستند.  در میان همه این شگفتی‌ها یک کتیبه گِلی، گُل سرسبد است؛ کتیبه‌ای که همه پژوهشگران و خط‌شناسان از ترجمه و رمزگشایی نوشته‌هایش عاجز مانده‌اند. 

نوشته‌های این کتیبه تصویری از اشکال هندسی است و بسیاری از باستان‌شناسان اعتقاد دارند هر تصویر آن معادل یک کلمه است. 
بنا به گفته «یوسف مجیدزاده»، کاوشگر و باستان‌شناس معروف ایران، اگر در خصوص وجود خط پیداشده در جیرفت اتفاق نظر داشته باشیم، باید بپذیریم امروز در حوزه هلیل‌رود با نسخه کهن‌تری از خط ایلامی روبه‌رو شده‌ایم که ۳۰۰ تا ۴۰۰ سال قدیمی‌تر از کتیبه‌های به دست آمده در ایلام است.  خط ایلامی خطی تصویری است که در آن هر تصویر معادل یک کلمه است و بر روی الواح به دست آمده ایلامی می‌توان جانوران، کوزه‌ها، گلدان‌ها و اشیای دیگر را هم مشاهده کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید