• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
چهار شنبه 26 مهر 1402
کد مطلب : 206124
+
-

هزاره لوکیتا

لوکا مودریچ و خاطراتی که برای ما آفریده است

هزاره لوکیتا





یورو، دور شد!
مودریچ و هم‌تیمی‌ها برای رسیدن به یورو 2024، کار سختی در پیش دارند. تیمی که در 2دوره اخیر جام‌جهانی شگفتی‌های بزرگی ساخته و معرکه‌های بزرگی گرفته است، حالا بعد از شکست دور از انتظار روبه‌روی ولز، در رده سوم گروه دیده می‌شود. آنها باید در 2هفته پایانی دور انتخابی جام ملت‌ها، حتما بیشتر از ولز امتیاز به‌دست بیاورند تا شانس صعود مستقیم به یورو را داشته باشند. اگر این اتفاق رخ ندهد، کرواسی به‌دلیل جایگاهش در لیگ ملت‌های اروپا، یک جایگاه تضمین‌شده در مرحله پلی‌آف خواهد داشت. حتی فکرکردن به از‌دست‌دادن یورو برای کروات‌ها، چیزی شبیه یک فاجعه بزرگ به‌نظر می‌رسد.این هفته هزارمین بازی رسمی یکی از بهترین هافبک‌های تاریخ فوتبال بود. زمانی آنچلوتی گفته بود حاضر است برای تماشای بازی مودریچ بلیت بخرد اما هافبک کروات در این فصل مورد بی‌مهری خود این مربی قرار گرفته و بازی زیادی به او نمی‌رسد. لوکا هفته گذشته صدایش درآمد و گفت دوست دارد و در خودش می‌بیند که هر سه روز یک‌بار بازی کند. او گلایه داشت که اگر قرار بود بازی نکند، چرا باشگاه رئال‌مادرید اصرار کرد قراردادش را تمدید کند. مارکا و آاس در شماره دیروز خود در اقدامی هماهنگ با اشاره به نارضایتی برخی بازیکنان کلیدی رئال‌مادرید از نقش کمرنگی که در این فصل دارند، گزارشی با این شرح منتشر کردند: «گلایه‌های رودریگو، شوامنی، کاماوینگا و مودریچ در مورد پست‌هایشان یا کمرنگ‌شدن نقشی که در تیم دارند». واقعا کفران نعمت است، مربی یا تیمی بازیکنی نظیر مودریچ را داشته باشد و حتی یک دقیقه به او استراحت بدهد. بگذارید خود این ستاره و مردم از بازی‌اش لذت ببرند. مودریچ با تیم ملی کرواسی احساس راحتی بیشتری نسبت به رئال‌مادرید دارد. لوکیتا قبلا نخستین پیام خود را در مورد نارضایتی‌اش از پست جدید خود در رئال‌مادرید در تعطیلات سپتامبر ارسال کرده بود و دوباره اول اکتبر این پیام را تکرار کرد: «این یک موقعیت جدید برای من است. درست است که دیگر مثل سابق بازی نمی‌کنم اما همیشه می‌خواهم بازی کنم و تعطیلات و استراحت نمی‌خواهم.»
هافبک کروات که تنها صاحب توپ طلای شاغل در فوتبال اروپاست، به آردا گولر، خرید جدید و ترک‌تبار رئال گفته بود به این تیم بیاید تا فصل بعد پیراهن شماره10 را از او بگیرد و خودش به لیگ آمریکا یا جایی دیگر برود. همه ازجمله خود مودریچ می‌دانستند که این فصل آخر دوران حضور او در رئال است اما شاید او تا نیم‌فصل هم در این تیم نماند و هافبک 37ساله برای زیاد بازی‌کردن به تیمی دیگر برود. پیش از این مشخص شده بود که لیونل مسی مهاجم آرژانتینی اینتر مایامی و همچنین دیوید بکام مالک این باشگاه می‌خواهند مودریچ در پنجره نقل‌و‌انتقالات زمستانی به باشگاه آنها نقل مکان کند. مربع مسی- مودریچ- بوسکتس و آلابا واقعا زیبا خواهد بود. او و مسی که به‌زودی هشتمین توپ طلای خود را می‌برد، روی‌هم 9توپ طلا خواهند داشت.
مودریچ از سال‌2012 برای رئال‌مادرید بازی می‌کند. هافبک کروات 5بار برنده لیگ قهرمانان اروپا، دارنده مدال نقره و برنز جام‌جهانی، برنده توپ طلا و بهترین بازیکن جام‌جهانی 2018 است. فصل گذشته مودریچ 51بازی برای رئال‌مادرید در تمامی رقابت‌ها انجام داد و 6گل به ثمر رساند و 6پاس‌گل داد. قرارداد فعلی این بازیکن با این باشگاه تا پایان فصل 24-2023 است.
در حال‌حاضر 45بازیکن حداقل یک‌هزار بازی رسمی در تیم‌های بزرگسالان انجام داده‌اند که در رأس آنها نام پیتر شیلتون، دروازه‌بان افسانه‌ای انگلیس دیده می‌شود. شیلتون رکورد بیشترین بازی را با 1411بازی برای تیم‌هایی مثل لستر، استوک، کاونتری، ناتینگهام، ساوتهمپتون، داربی و 125بازی ملی در اختیار دارد. مارس‌۲۰۲۲، روبرت کارمونا از اروگوئه به‌عنوان مسن‌ترین بازیکن فعال فوتبال توسط رکوردهای جهانی گینس شناخته و گزارش شد که حدود ۲۲۰۰بازی رسمی انجام داده است. او باید در صدر فهرست قرار گیرد اما به‌دلیل فقدان جزئیاتی در مورد مسابقات یا حتی تیم‌هایی که بازی کرده، حداقل در حال‌حاضر نمی‌تواند به این فهرست اضافه شود. در این لیست پل باستوک انگلیسی، فابیو و روجریو سنی برزیلی در رده‌های دوم تا چهارم قرار دارند که همگی دروازه‌بان هستند و از عمر طولانی‌تری در فوتبال بهره می‌برند. نخستین بازیکن غیردروازه‌بان این لیست کسی نیست جز کریستیانو رونالدو با 1188بازی رسمی که در رده پنجم ایستاده است. البته در ویکی‌پدیا آمار بازی‌های او 1224مسابقه تعیین شده است. با این آمار، او با 2بازی دیگر به رکورد روجریو سنی در رده چهارم می‌رسد و با 3بازی از او جلو می‌زند. پلانیچکا(چک)، تامی هاچینسون(اسکاتلند)، بوفون (ایتالیا)، یاسوهیتو اندو(ژاپن)، ژاوی (اسپانیا)، روبرتو کارلوس(برزیل)، پت جنینگز(انگلیس)، کاسیاس(اسپانیا)، ری کلمنس(انگلیــس)، خاویر زانتی(آرژانتیـــــن)، لیونل مسی(آرژانتین 1098) و... در دره‌های بعدی ایستاده‌اند. بیشتر آنها دروازه‌بان یا مدافع هستند. حضور مسی و رونالدو در این فهرست نشان‌دهنده ثبات این دو ابرستاره است.

در برخی سایت‌ها تعداد بازی‌های مودریچ 1037بازی درج شده؛ 170تا برای کرواسی، 523تا برای رئال‌مادرید، 160 تا برای تاتنهام، 130تا برای دینامو زاگرب و تعدادی بازی برای تیم‌هایی مثل اینتر زاپرشیچ، زرینسکی موستار، تیم زیر 21سال و سایر رده‌های سنی کرواسی. برای سایر بازیکنان این فهرست هم بازی‌های رده‌های سنی درنظر گرفته شده که اگر این بازی‌ها را از کارنامه مودریچ حذف کنیم، دقیقا هزار مسابقه باقی می‌ماند.

یورو، دور شد!
مودریچ و هم‌تیمی‌ها برای رسیدن به یورو 2024، کار سختی در پیش دارند. تیمی که در 2دوره اخیر جام‌جهانی شگفتی‌های بزرگی ساخته و معرکه‌های بزرگی گرفته است، حالا بعد از شکست دور از انتظار روبه‌روی ولز، در رده سوم گروه دیده می‌شود. آنها باید در 2هفته پایانی دور انتخابی جام ملت‌ها، حتما بیشتر از ولز امتیاز به‌دست بیاورند تا شانس صعود مستقیم به یورو را داشته باشند. اگر این اتفاق رخ ندهد، کرواسی به‌دلیل جایگاهش در لیگ ملت‌های اروپا، یک جایگاه تضمین‌شده در مرحله پلی‌آف خواهد داشت. حتی فکرکردن به از‌دست‌دادن یورو برای کروات‌ها، چیزی شبیه یک فاجعه بزرگ به‌نظر می‌رسد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید