• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 5 تیر 1398
کد مطلب : 62165
+
-

حجاج زنجان از کدام فرودگاه پرواز می‌کنند؟

مدیر فرودگاه زنجان: این فرودگاه آمادگی دارد در شبانه‌روز 24 پرواز به عربستان سعودی برقرار کند

سفر
حجاج زنجان از کدام فرودگاه پرواز می‌کنند؟

در حالی ‌که چند روز بیشتر به اعزام نخستین گروه زائران زنجانی به سرزمین وحی نمانده است، شنیده‌ها حکایت از آن دارد که شرکت هواپیمایی ایران‌ایر ایستگاه پروازی زنجان را از لیست پرواز خود حذف کرده است. 

به گزارش ایسنا، هر سال با فرارسیدن موسم حج دغدغه‌های فراوانی برای زائران سرزمین وحی ایجاد می‌شود که یکی از مهم‌ترین آنها سرویس‌دهی نظام حمل‌و‌نقل است. 

ایران و عربستان توافقی دیرینه دارند که هر سال در زمان حج ۵۰ درصد پروازهای این ایام را شرکت‌های هواپیمایی سعودی و ۵۰ درصد دیگر را ایرلاین‌های ایرانی انجام دهند. ۲۵ درصد پروازها را ایران‌ایر و ۲۵ درصد دیگر را نیز هواپیمایی ماهان برعهده دارد. 

طی 2 سال گذشته و با توجه به محدودیت به‌وجود آمده از سوی ماهان‌ایر ۲۵ درصد پروازهای ایرانی را قشم‌ایر انجام می‌دهد. در سال‌ جاری طرف سعودی اعلام کرد در عملیات حج جمهوری اسلامی ایران شرکت نمی‌کند.

 علاوه بر این، سعودی‌ها به سازمان حج و زیارت اعلام کردند که پروازهای حج امسال صرفاً باید توسط هواپیماهای ملکی ایران‌ایر انجام شود. 


پرواز از ۱۷ فرودگاه کشور

بنا بر اعلام مسئولان حج و زیارت، پروازهای حج تمتع در سال ‌جاری به طور رسمی از ۱۷ تیرماه به منظور انتقال زائران به مدینه و جده از طریق ۱۷ فرودگاه کشور انجام می‌شود. 

مدیر فرودگاه زنجان می‌گوید: امسال انتقال حجاج از 17 ایستگاه پروازی در کشور انجام می‌شود. این 17 ایستگاه استان‌های هم‌جوار را نیز پوشش خواهند داد و در این میان اسمی از ایستگاه پروازی زنجان به چشم نمی‌خورد در حالی که فرودگاه زنجان این آمادگی و ظرفیت را دارد که در طول 24 ساعت شبانه‌روز 24 پرواز را تحت پوشش قراردهد. 

محمد قاسمی بیان می‌کند: شرکت هواپیمایی ایران‌ایر با این بهانه که در زنجان نیروی فنی ندارد، ایستگاه پروازی زنجان را در لیست پرواز خود قرار نداده در حالی که در سال‌های گذشته با حضور نیروی فنی این شرکت در ایستگاه پروازی زنجان این مشکل برطرف می‌شد. 

وی ادامه می‌دهد: بنابر اظهارنظر مقامات سعودی، ایران‌ایر برای پرواز انتقال حجاج به عربستان باید فقط از هواپیما‌های ملکی خود استفاده کند و حق استفاده از هواپیما‌های هیچ شرکت هواپیمایی داخلی و خارجی دیگری را ندارد. 


بروز مشکلات برای زائران

یک مدیر کاروان در زنجان می‌گوید: متاسفانه تغییر ایستگاه پروازی در استان زنجان برای حجاج که عمدتا از شهرستان‌ها بوده و سالمند هستند، مشکلات عدیده‌ای به‌ وجود می‌آورد و این توجه ویژه مسئولان استانی را می‌طلبد. 

وی می‌افزاید: طی سال‌های اخیر که حجاج زنجانی از ایستگاه پروازی استان به حج اعزام می‌شدند، از روند کار رضایت کامل داشتند، چراکه انرژی آنها قبل از اعزام به حج صرف سفر به استان دیگر و بعضا حوادث جاده‌ای نمی‌شد.
 
در این ‌خصوص رئیس حج و زیارت استان زنجان نیز از هر اظهار‌نظری اجتناب می‌کند و فقط به گفتن این جمله بسنده می‌کند که مقامات عالی استان پیگیر این موضوع هستند. 

فرامرز بابایی یادآور می‌شود: پس از اظهارنظر رسمی سازمان حج و زیارت در این‌ خصوص، گفت‌وگو خواهد کرد.  باید منتظر ماند و دید که آیا پیگیری‌های مقامات عالی استان کام زائران زنجانی را شیرین می‌کند یا مجبور می‌شوند از فرودگاه استان‌های دیگر راهی سفر حج شوند. 


1600 زائر زنجانی حاجی می‌شوند

امسال 1600 زائر زنجانی در قالب 11 کاروان و از 17 تیرماه برای به جا آوردن مناسک حج به سرزمین وحی مشرف می‌شوند. گروه‌های بعدی به ترتیب در 18 و 19 تیرماه اعزام خواهند شد. 

دارندگان قبوض ودیعه‌گذاری حج تا 30 بهمن‌ سال 85 می‌توانستند در کاروان‌های حج تمتع امسال ثبت‌نام کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید