• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 4 تیر 1398
کد مطلب : 61806
+
-

فصل مهجوری هنرمندان نظرآبادی

رئیس انجمن خوشنویسان نظرآباد: تاکنون حمایتی از جامعه خوشنویسان این شهرستان نشده است

هنر
فصل مهجوری هنرمندان نظرآبادی

فرزاد عسگری | البرز - خبرنگار


خوشنویسی یکی از خلاق‌ترین‌ هنرهای ایرانی است و در البرز هنرمندان بسیاری داریم که در این زمینه شاخص هستند. «یعقوب بهادری» متولد 53 از هنرمندان مطرح کشوری و اساتید رسمی انجمن خوشنویسان است که سابقه‌ای طولانی در هنر خطاطی و خوشنویسی دارد. در سال 91 با تصمیم مسئولان نظرآباد و موافقت شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران، شعبه‌ای از این انجمن در نظرآباد تاسیس شد و بهادری به عنوان رئیس شعبه نظرآباد انجمن خوشنویسان ایران انتخاب شد. گفت‌وگو با این هنرمند ارزنده نظرآبادی را در ادامه می‌خوانید.


از چه سالی و چگونه وارد دنیای هنر خوشنویسی شدید؟

وقتی خط زیبای یکی از معلمان دوران دبیرستان خود را دیدم که روی تخته سیاه با گچ به زیبایی شعر‌هایی از مولانا و حافظ را می‌نوشت، به خط علاقه‌‌مند شدم و برای آموزش در کلاس‌های کانون فرهنگی تربیتی سابق شرکت کردم.

مدارج آموزش خط را تا چه سطحی طی کردید؟

آموزش اصولی خط 3 مرحله مبتدی، تکمیلی و حرفه‌ای را شامل می‌شود که در این دوره‌ها 10 گواهینامه رسمی وجود دارد. گواهینامه ممتاز، فوق‌ممتاز و استادی، 3 گواهینامه پایانی آموزش خط هستند که برای به دست آوردن هرکدام زمانی نزدیک به 10 سال نیاز است. من سال 89 گواهینامه ممتاز خود را دریافت کردم و در سال 91 موفق به دریافت مدرک فوق‌ممتازی شدم که زمینه‌ای برای راه‌اندازی انجمن خوشنویسان ایران در نظرآباد شد.

چطور به فکر راه‌اندازی این انجمن افتادید؟

سطح کیفی هنر و به‌خصوص هنر خوشنویسی در نظرآباد، رضایت‌بخش است. احساس نیاز به یک مرجع برای مدیریت امور این هنر باعث شد به فکر ایجاد انجمن بیفتیم. پیش از آن، اهالی نظرآباد برای آموزش و شرکت در آزمون‌های تعیین سطح، باید حتما به مرکز استان یعنی کرج می‌رفتند. خوشبختانه امروز 7 هنرمند رتبه ممتاز و صدها هنرجو سطوح دیگر در این انجمن مشغول فعالیت و آموزش هستند.

در ابتدای کار با چه موانعی روبه‌رو بودید؟

در ابتدا حتی برای اجاره فضایی که در آن دفتر انجمن را دایر کنیم با مشکلاتی رو‌به‌رو بودیم. مسئولان فرهنگی شهرستان دغدغه هنری نداشتند، بنابراین با کمک یکی از خیران شهرستان توانستیم یک دفتر اجاره کنیم تا انجمن شروع به کار کند. این درحالی است که انجمن‌های فرهنگی و هنری یک منطقه، زیرمجموعه‌ای از اداره فرهنگ و ارشاد هستند و باید تحت حمایت مسئولان باشند، اما تاکنون حمایتی از جامعه خوشنویسان نظرآباد نشده است.

کارکرد‌های انجمن به طور تخصصی چیست؟

رسالت اصلی انجمن آموزش اصولی قوانین و قواعد خوشنویسی و در مرحله بعد برگزاری آزمون و در نهایت اعطای مدرک رسمی و معتبر است. علاوه بر این، انجمن خوشنویسی هر منطقه، بانک اطلاعاتی خوشنویسی و اساتید خوشنویس آنجا نیز هست. ساماندهی اساتید، جذب هنرجو و معرفی به استاد و برگزاری نشست‌های هنرمحور، از دیگر کارکرد‌های انجمن است.

وضعیت خوشنویسی و به طور کلی هنر را در نظرآباد چگونه ارزیابی می‌کنید؟

کشش و علاقه مردم نظرآباد به هنر عیان و روشن است، اما به سبب وضعیت نا مناسب اقتصاد کشور و کم‌توجهی برخی  مسئولان به حوزه هنر، نباید از مردم نیز توقع زیادی داشت. وقتی هنرمندی نمی‌تواند وسایل گذران زندگی ساده خود را از راه هنر تامین کند، پس نباید توقع داشت بقیه مردم به سمت هنر کشیده شوند. وقتی آثار هنرمندان گوشه‌ای از خانه‌ها خاک می‌خورد و کسی آنها را نمی‌بیند، چطور باید منتظر علاقه‌مندی مردم به هنر باشیم؟

وضعیت هنرمندان شهرستان نظرآباد چگونه است؟

غالبا هنر را به عنوان شغل دوم یا سوم و یا حتی یک مقوله تفریحی و تفننی قبول کرده‌اند و صرفا به خاطر علاقه‌ای که به رشته خود دارند در این زمینه فعالیت می‌کنند. وقتی مسئولان مربوطه، خبری از هنرمندان نمی‌گیرند و پیگیر کارهای آنان نیستند، هنرمند منزوی و گوشه‌نشین می‌شود، در نتیجه هنر منطقه رو به افول می‌گذارد.

پیشنهاد شما برای حل این معضل چیست؟

باید درصدد بیشتر کردن تعامل مسئولان با هنرمندان باشیم. تا وقتی که مسئول مربوطه از دغدغه‌های هنرمند اطلاعی نداشته باشد، برای بهبود آن نیز نمی‌تواند قدمی بردارد. پیشنهاد اختصاص خیابانی به نام خیابان هنر از طرح‌های خوبی بود که توسط هنرمندان شهرستان مطرح شده است و در دست بررسی قرار دارد. به نظر من برگزاری چند کنگره یا جشنواره می‌تواند کمک زیادی به ارتقای سطح دانش عمومی در زمینه هنر و هنرمندان کند. نظرآباد حتی یک فرهنگسرای اصولی برای برگزاری نمایشگاه یا کلاس‌های آموزشی ندارد. تنها ساختمان فرهنگسرا در شهرستان، کارکردی غیر از خدمت در راه فرهنگ دارد و از آن به عنوان دفاتر ادارات دیگر استفاده می‌شود.

جایگاه خوشنویسی در تاریخ هنر ایران چیست؟

خوشنویسی ریشه در تاریخ و فرهنگ ایرانیان دارد. اصول و قواعدی که سینه به سینه به نسل امروز رسیده‌اند توسط اساتید بزرگی چون میرعماد تکمیل شده است. شاهکارهایی که امروز از اساتید گذشته موجود است، نشان‌دهنده اهمیت هنر خوشنویسی در میان مردم ایران است. کتابت قرآن کریم به این هنر قداست خاصی بخشیده و آن را از سایر هنر‌ها مبری می‌کند.

کلاس‌های خوشنویسی در نظرآباد در چه مکانی برگذار می‌شود؟

اهالی شهرستان نظرآباد و علاقه‌مندان به هنر خوشنویسی می‌توانند با مراجعه به آدرس نظرآباد، خیابان انقلاب، جنب پاساژ عباسی، مجتمع اتحاف، طبقه سوم، انجمن خوشنویسان ایران در کلاس‌های آموزشی اصولی شرکت کنند.

و سخن آخر؟

روح هنرمند نسبت به مردم عادی شکننده‌تر و ظریف‌تر است، بنابراین باید نگاه ویژه‌تری به این قشر شود. امروز هنرمندان نظرآباد لبه پرتگاهی ایستاده‌اند که ممکن است از آن سقوط کنند. اگرچه دوره ما هنرمندان قدیمی سرآمده، اما دوست داریم فضایی برای جوانان این منطقه ایجاد شود که بتوانند در مسیر درست حرکت کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :