• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 3 تیر 1398
کد مطلب : 61701
+
-

سرمربی ایتالیایی در استقلال به موفقیت می‌رسد؟

آندره‌آ در تهرانسر

گفت‌و‌گو با مزدک میرزایی -گزارشگر فوتبال- درباره حضور استراماچونی در ایران

آندره‌آ در تهرانسر

عیسی محمدی

جدایی شفر از استقلال تهران، باعث شد تا مسئولان این تیم، به دنبال مربی شایسته‌ای باشند. ابتدا فرهاد مجیدی به این سمت انتخاب شد اما بعدتر، مسئولان استقلال دیدند که این‌جوری نمی‌شود و رفتند سراغ آندره‌آ استراماچونی تا به زعم خودشان، یک مربی سطح‌بالا و جهانی را به این تیم آورده باشند. البته مذاکره این مربی با آبی‌های پایتخت، چند وقتی طول کشید و حواشی خاص خودش را داشت اما در نهایت، امضای قرارداد توسط این مربی ایتالیایی، باعث شد تا انتخاب استراماچونی به مربیگری‌ استقلال، جزو خبرهای داغ خردادماه 98 باشد. در این مورد، با مزدک میرزایی، گزارشگر دوست‌داشتنی فوتبال و البته کارشناس فوتبال ایتالیا و از علاقه‌مندان به این لیگ و فوتبال، گپی زده‌ایم.

فکر می‌کردید که یک مربی ایتالیایی، سر از لیگ ایران دربیاورد و مربی استقلال بشود؟
نه. معمولا مربیان شرق اروپا و مخصوصا کروات‌ها و تا حدودی آلمانی‌ها به لیگ و فوتبال ایران می‌آمدند. البته جیووانی می ‌را هم داشتیم که مدتی برای سایپا مربیگری کرد. ولی در کل ایتالیایی‌ها چندان در فوتبال ایران حضور نداشته‌اند.

چرا؟
این دیگر تشخیص مدیران و دست‌اندرکاران است که سراغ چه مربیانی بروند. شاید اگر طی سال‌های گذشته پیشنهادهای خوبی به مربیان ایتالیایی می‌دادند، قبول می‌کردند. شاید هم مربیانی نظیر کروات‌ها، به واسطه ارزان‌تر بودن و جا افتادن در فوتبال ایران، موردپسند دست‌اندرکاران باشگاه‌ها و فوتبال ایران بوده‌اند.

فکر می‌کنید استراماچونی کارنامه خوبی داشته؟
به‌عنوان بازیکن که چندان موفق نبوده. در بولونا بازی می‌کرد و مصدوم شد؛ در سال1995، در روزهایی که لیگ ایتالیا در اوج بود. بعد هم مربی پایه رم شد، چون خودش اهل رم است. بعد هم مربی جوانان اینتر شد. کلودیو رانیری در مقطعی در اینتر موفق نبود و مسئولان این تیم به جایش، استراماچونی را مربی کردند. لابد فکر می‌کردند چون در رده جوانان موفق بوده، در رده بزرگسالان هم خوب می‌توانست عمل کند. نتایج خیلی بدی گرفت. اینتر 35درصد بازی‌ها را واگذار کرد. به‌نظرم یک مقدار برایش زود بود و اینتری‌ها در مورد او مهره‌سوزی کردند. در تیم‌های اودینزه، پاناتینایکوس یونان و اسپارتاپراگ جمهوری چک نیز به واسطه نتایج ضعیف اخراج شد. هرچند که تیم‌هایش خوب و تهاجمی بازی می‌کردند. البته تیم‌های ایتالیایی به فوتبال تدافعی معروف هستند که به‌نظرم نمی‌تواند نکته‌ای منفی قلمداد شود. برانکو و حتی کی‌روش هم با همین روش نتیجه گرفتند و نمی‌شود فوتبال تدافعی را فوتبال بدی دانست.

سبک فوتبال این مربی با استقلال ماه‌ها و سال‌های اخیر همخوانی دارد؟
نمی‌شود در مورد فوتبال دیگر این‌طوری و به ‌طور قطع صحبت کرد. فوتبال خیلی گسترده شده. ولی فکر می‌کنم اگر به او وقت و امکانات بدهند و نظم و انضباط در باشگاه حاکم باشد، بتواند فوتبال مورد پسندی را ارائه کند. در غیر این صورت شرایط برایش سخت خواهد شد. مربیان خارجی در ایران، علاوه بر مربیگری باید قدرت مدیریت خوبی هم داشته باشند؛ مخصوصا در تیم‌هایی چون استقلال و پرسپولیس که انسجام مدیریتی خوبی نداشته و حواشی زیادی هم داشته و دارند.

ویژگی‌های فوتبال ایتالیایی چیست؟
فوتبال ایتالیا در سال‌های اخیر، مبتنی بر تاکتیک بوده. در واقع تاکتیکی‌ترین مربیان و لیگ را باید در فوتبال ایتالیا پیدا کرد. البته شاید گاهی هم حوصله بیننده را سر ببرد. شاید در بعضی‌ بازی‌ها و در 90دقیقه، فقط 4،3 تا موقعیت گل در بازی به‌وجود بیاید. این امر هم به‌دلیل حساسیت بالای بازی‌هاست. به همین‌خاطر شاید زیبایی‌های لیگ جزیره یا لالیگا را نداشته باشد. اما از نظر تاکتیکی، قوی‌ترین لیگ و فوتبال است. ممکن است یک مربی ایتالیایی در طول یک مسابقه، چندبار با همان بازیکنان، سیستم و روش را عوض کند و بینندگان عادی هم متوجه این امر نشوند و کارشناسان این تغییر تاکتیک را درک کنند. شاید چندبار سبک بازی را از پاس‌های کوتاه به پاس‌های بلند و کناری و... تغییر بدهند. به همین دلیل بازیکنان استقلال باید تاکتیک‌پذیری بالایی داشته باشند.

ممکن است با حضور استراماچونی، بازیکنان استقلال سر از لیگ ایتالیا دربیاورند؟
بستگی به تیم‌های ایتالیایی دارد که علاقه به چنین امری داشته باشند یا نه. ولی اگر ارتباط برقرار بشود و یکی، دو مربی ایتالیایی دیگر نیز وارد لیگ ایران شوند، حتما این اتفاق می‌تواند بیفتد. سال‌ها پیش قرار بود ایران و ایتالیا بازی دوستانه‌ای داشته باشند که اتفاق نیفتاد. به این منظور باید ارتباط فوتبال دو کشور قوی‌تر باشد.

چرا برخلاف لیگ آلمان، اسپانیا و...، ایرانی‌ها کمتر به لیگ ایتالیا می‌روند؟
سطح بازیکنان ما پایین‌تر از این لیگ است. البته بازیکنانی چون رحمان رضایی و علی سامره به لیگ‌ ایتالیا رفته‌اند اما طبیعی است که اگر بازیکنی بخواهد به این لیگ برود، به‌خاطر تفاوت در سطح فوتبال، غالباً نیمکت‌نشین بشود. لیگ بسیار قدرتمندی دارند؛ الان سومین لیگ قوی اروپا هستند.

فکر می‌کنید استراماچونی موفق بشود؟
امیدوارم استقلال در کنار پرسپولیس، بتوانند در آسیا بدرخشند. حیف است که این دو تیم خوب دست‌شان از قهرمانی در آسیا کوتاه بماند. ضمن اینکه نباید فراموش کرد که طرفداران استقلال طی سال‌های اخیر، واقعاً از نتایج به‌دست آمده تیم‌شان ناراحت هستند که فکر می‌کنم به‌دلیل مدیریت بسیار ضعیف این تیم است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :