• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 3 تیر 1398
کد مطلب : 61430
+
-

مزارع سیستان جان می‌گیرند

آب
مزارع سیستان جان می‌گیرند

طرح 46 هزار هکتاری آب‌رسانی با لوله به دشت سیستان که با تأکید مقام معظم رهبری و با اعتبار 2750 میلیارد تومانی از محل صندوق توسعه ملی چند سالی است آغاز شده، قرار است تا پایان امسال به بهره‌برداری کامل برسد. 

به گزارش ایسنا، کارشناس بخش پایلوت طرح آب‌رسانی به منطقه سیستان گفت: اجرای طرح آب‌رسانی با لوله به مزارع دشت سیستان موجب افزایش بهره‌وری آب تا 95 درصد می‌شود. 

« مهری» افزود: طرح 46 هزار هکتاری آب‌رسانی با لوله به مزارع دشت سیستان یکی از مهم‌ترین خدمات نظام است که هم‌اکنون بخش آزمایشی آن به بهره‌برداری رسیده است. 

وی با اشاره به مزایای بزرگ این طرح ملی به خصوص بهره‌وری آب گفت: با توجه به این‌که در منطقه سیستان 120 هزار هکتار اراضی کشاورزی وجود دارد و در پی خشکسالی 2 دهه‌ای مزارع خسارت 100 درصدی دیده‌اند، تصمیم گرفتیم بخشی از طرح را که قابلیت اجرایی داشت، به بهره‌برداری برسانیم. 

مهری افزود: طرح پایلوت در 3100 هکتار از اراضی اجرا شد و 2500 کشاورز از آن بهره‌‌مند شدند. 

وی افزود: در این طرح یک حوضچه در هر مزرعه وجود دارد و با توجه به قرار گرفتن ایستگاه‌های پمپاژ، کشاورزان می‌توانند از آب بهره‌‌مند شوند. 


کاهش وابستگی استان به آب و خاک 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان نیز گفت: با توجه به خشکسالی‌ها و کمبود بارش‌های استان لازم است وابستگی استان را به آب و خاک کاهش دهیم. 

زورقی افزود: آب پایدار باعث توسعه و رونق در بخش کشاورزی این استان می‌شود. 

وی گفت: سیلاب‌های غیرقابل کنترل افغانستان به دشت سیستان رسیده و باعث خوشحالی مردم شده که امیدواریم با عبور از مشکل خشکسالی شاهد شکوفایی و توسعه کشاورزی در این منطقه باشیم. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان درخصوص اجرای طرح انتقال آب با لوله دشت سیستان گفت: عمده عملیات اجرایی طرح انتقال آب تا مزارع 20 هکتاری به اتمام رسیده و به زودی اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در سطح مزارع یک هکتاری شروع خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید