• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 1 تیر 1398
کد مطلب : 60977
+
-

ماراتن دو نفره در مسیر خانه شماره 10

بوریس جانسون و جرمی هانت، به‌عنوان نامزدهای نهایی رهبری حزب محافظه‌کار انگلیس انتخاب شدند. یکی از این دو نفر، تا یک‌ماه دیگر نخست‌وزیر بریتانیا خواهد شد

اروپا
ماراتن دو نفره در مسیر خانه شماره 10


روند انتخاب جانشین ترزا می، ‌نخست‌وزیر بریتانیا، بعد از انتخاب بوریس جانسون و جرمی هانت به‌عنوان نامزدهای نهایی حزب محافظه‌کار بریتانیا وارد مرحله پایانی شد و حدود یک ‌ماه دیگر مشخص خواهد شد که چه‌کسی از میان این دو نفر، ساکن جدید ساختمان شماره10در خیابان داونینگ خواهد شد.
به گزارش بی‌بی‌سی، جانسون، همانطور که پیش‌بینی می‌شد، در رأی‌گیری بین نمایندگان حزب محافظه‌کار برای انتخاب 2 نامزد نهایی، قاطعانه بیشترین آرا را به‌خود اختصاص داد و  با 160 رای بالاتر از جرمی هانت قرار گرفت که 77 رأی کسب کرد. این انتخابات درون‌حزبی البته بدون حاشیه هم نبود و بعد از رأی‌گیری مشخص شد تعدادی از نمایندگان، به‌صورتی تاکتیکی، برخلاف وعده‌هایشان رأی داده‌اند.
رهبر حزب محافظه‌کار، رهبر حزب اکثریت در پارلمان انگلیس خواهد بود و بعد از انتخاب، جانشین ترزا می، ‌نخست‌وزیر بریتانیا خواهد شد. می، به‌خاطر ناتوانی در به سرانجام رساندن برگزیت و در پی افزایش مخالفت‌ها با طرح‌هایش، اعلام کرد که از هر دو سمت رهبری حزب و نخست‌وزیری کناره‌گیری می‌کند. او پیش‌تر از رهبری حزب کنار رفته اما گفته است تا زمان انتخاب جانشینش، به فعالیت‌هایش به‌عنوان نخست‌وزیر ادامه خواهد داد. 2 نامزد نهایی، حدود یک‌ماه فرصت دارند تا با سفر به نقاط مختلف کشور، نظر 160هزار عضو حزب را جلب کنند. رهبر حزب براساس قوانین داخلی، از سوی اعضا انتخاب خواهد شد.

جانسون در مسیر پیروزی
بوریس جانسون که پیش از هانت وزیر امورخارجه انگلیس بوده است، از مدت‌ها پیش به‌عنوان جانشین احتمالی ترزا می ‌مطرح می‌شود و در تمام 5دور رأی‌گیری در پارلمان، با فاصله، نسبت به دیگر نامزدهای رهبری حزب در صدر نشست. پیش از رأی‌گیری دور آخر، پیش‌بینی می‌شد به جای هانت، گوو به دور نهایی راه پیدا کند، اما هانت، به گفته برخی رسانه‌ها به خاطر چرخش برخی نمایندگان، موفق شد آرای بیشتری به‌دست آورد.
او وعده داده است که در یک‌ماه پیش رو، «سخت‌ترین مبارزه زندگی» جانسون را رقم بزند اما انتظار این است که جانسون، به راحتی هانت را پشت سر بگذارد. جانسون، یکی از طرفداران سرسخت برگزیت به شمار می‌رود و در مقابل، هانت تردیدهایی درباره شیوه جدایی بریتانیا مطرح کرده است.


رویکردهای متفاوت نسبت به ایران

بوریس جانسون زمانی که وزیر امورخارجه انگلیس بود، صراحتا از آمریکا به‌خاطر خروج از برجام انتقاد می‌کرد. او سال پیش، فعالیت‌های دیپلماتیک زیادی برای متقاعد کردن آمریکا برای ماندن در برجام داشت و به واشنگتن هم سفر کرد. هانت اما در مسئله ایران، رویکردی همسوتر با آمریکا داشته است. او در ماجرای انفجار نفتکش‌ها در دریای عمان، بلافاصله بعد از ادعاهای آمریکا علیه ایران، ‌جانب واشنگتن را گرفت. این موضع‌گیری سریع او علیه ایران، برخلاف نظر دیگر همکاران اروپایی هانت بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید