• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 30 خرداد 1398
کد مطلب : 60740
+
-

شمخانی: جنگ نخواهد شد

«جنگ نخواهد شد»، این پیش‌بینی مقام عالی امنیتی ایران است که پس از شرکت در یک اجلاس بین‌المللی در روسیه  بیان شده؛ اجلاسی که 2مقام آمریکایی هم در آن حضور داشته‌اند.
علی شمخانی با اشاره به تحولات جاری منطقه تأکید کرد: برخلاف جو‌سازی‌‌ها علیه ایران از سوی برخی، جنگی رخ نخواهد داد؛ چراکه دلیلی ندارد جنگی رخ دهد. ضمن اینکه تهمت زدن به دیگر کشورها به شیوه رایج مقامات آمریکا تبدیل شده و آنها تلاش می‌کنند از این طریق به کشورهای دیگر فشار وارد کنند. او این را هم گفت که اگر آمریکا منطقه را ترک کند، نه‌تنها هیچ اصطکاکی در منطقه رخ نخواهد داد، بلکه امنیت به منطقه باز خواهد گشت، چراکه عامل مجموعه ناامنی‌ها، حضور آمریکا و فشار بر ملت ایران است. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، علی شمخانی، اتهام‌زنی آمریکا مبنی بر حمله ایران به نفتکش‌ها در دریای عمان را بی‌اساس و فریبکارانه دانست و گفت: روزی که ما بخواهیم راهبرد متوقف کردن جریان صادرات نفت از منطقه را اجرا کنیم، شرایط میدانی خلیج‌فارس با وضعیت امروز کاملا متفاوت خواهد بود. در یکی دو‌ماه اخیر در دو مرحله برخی نفتکش‌ها در بندر فجیره امارات و دریای عمان دچار سانحه و آتش‌سوزی شده‌اند.
دریابان شمخانی یکی از شیوه‌های رایج آمریکا برای فشار به کشورها را اتهام‌زنی بی‌پایه بیان و تأکید کرد: ما بارها اعلام کرده‌ایم که با همه قوا از خطوط هوایی و مرزهای آبی سرزمین خود دفاع می‌کنیم و با هر متجاوزی به‌شدت برخورد خواهیم کرد و مرز هوایی ما در حقیقت خط قرمز ماست.
وی افزود: برای ما فرقی ندارد که هواپیمای کدام کشور از مرز هوایی ما عبور کرده است، زیرا به متجاوزین همواره پاسخ سخت خواهیم داد. دبیر شورای‌عالی امنیت ملی با اشاره به بدعهدی اروپا در رابطه با برجام و کاهش تعهدات کشورمان تصریح کرد: این بدعهدی نیازمند این بود که صدای ملت ایران در فعالیت‌های فنی غنی‌سازی‌، فعالیت‌های مربوط به تولید آب سنگین و اگر لازم باشد فعالیت‌های دیگر در چارچوب بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام به طرف‌های خاطی منعکس شود، لذا این تصمیم جدی جمهوری اسلامی ایران است و تا زمانی که نقض‌کنندگان برجام به مسیر توافقات و تعهدات بازنگردند، مرحله به مرحله و با جدیت آن را ادامه خواهیم داد. دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ابراز امیدواری کرد اعضای باقیمانده در برجام به تعهدات خود عمل کنند تا ایران هم بتواند پاسخ قانع‌کننده‌ای برای ملت خود داشته باشد. دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در حاشیه اجلاس اوفا با برخی مقامات شرکت‌کننده نیز دیدار کرد که مهم‌ترین آن با همتای روس بود. شمخانی در دیدار نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت ملی روسیه با تبیین تصمیمات اتخاذشده از سوی ایران برای کاهش تعهدات خود در برجام اظهار داشت: ایران در چارچوب بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام به‌صورت گام‌به‌گام تعهدات خود را برای مقابله با رفتار غیرقابل‌قبول طرف‌های مقابل کاهش خواهد داد، چراکه معتقدیم شرایط فعلی، صرفا تامین‌کننده منافع یکجانبه است.

این خبر را به اشتراک بگذارید