• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 29 خرداد 1398
کد مطلب : 60663
+
-

پیشنهادهای شمخانی برای مقابله با تهدید آمریکا

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در دهمین اجلاس بین‌المللی نمایندگان عالی امور امنیتی کشورها در شهر اوفای روسیه با اشاره به اقدامات آمریکا و رژیم صهیونیستی در استفاده از ویروس استاکس نت برای آسیب زدن به تاسیسات هسته‌ای ایران گفت: سکوت و یا واکنش ضعیف جهانی به این تهاجم سایبری موجب شد تا امروزه آمریکا این جسارت را پیدا کند تا حمله سایبری به تاسیسات برق کشور ونزوئلا را انجام دهد.

به‌گزارش ایرنا، دریابان علی شمخانی آمریکای ترامپ را جنگ طلب‌ترین کشور در طول دوران موجودیتش توصیف کرد و خاطرنشان ساخت: آمریکا امنیت نظام بین‌الملل را با یکجانبه‌گرایی و تحریم‌های فرامرزی، بی‌ثبات کرده و نظام پولی و بانکی و شبکه‌های مالی بین‌المللی را به‌عنوان سلاحی برای تهاجم به کشورهای مستقل تحت سیطره خود گرفته است. وزارت خزانه‌داری دولت آمریکا را به وزارت جنگ تبدیل کرده است.
وی گفت: اگر طیف وسیعی از کشورها تصمیم مشترک بگیرند که دربرابر باج خواهی و زورگویی غیرقانونی آمریکا بایستند، می‌توانیم آمریکا را وادار به عقب‌نشینی و پذیرش رفتار معقول و مسئولانه در نظام بین‌الملل نماییم. شمخانی پیشنهادات زیر را برای مقابله با تهدیدات ترکیبی آمریکا ارائه کرد:
تلاش مشترک برای آزادسازی اقتصاد جهانی از انحصار دلار و ایجاد استقلال در نظام پولی و بانکی جهانی خارج از سیطره آمریکا.
ایستادگی در برابر دخالت، زورگویی، باج خواهی اقتصادی آمریکا به‌منظور استقرار صلح و امنیت بین‌الملل.
به رسمیت نشناختن و مقابله با تحریم‌ها با برگزاری نشستی بین‌المللی با حضور تمامی کشورهایی که با تحریم‌های یکجانبه آمریکا مخالفند و ایجاد سازوکار دائمی برای مقابله با آن.
کمک مشترک به کشورهایی که در معرض تهاجم تهدیدات نوین امنیتی قرار می‌گیرند. به‌خصوص در شرایط فعلی کمک به دولت قانونی آقای مادورو در ونزوئلا در برابر مداخلات براندازانه دولت آمریکا.
شمخانی در حاشیه این اجلاس با برخی مقامات امنیتی شرکت‌کننده ازجمله ارمنستان، هند و افغانستان دیدار کرد.

علاوه بر مقامات یادشده دبیران شورای امنیت چین، پاکستان، تاجیکستان، ونزوئلا، جمهوری آذربایجان، آرژانتین، بحرین، عربستان، امارات، آلمان، ژاپن، عراق، اسپانیا، ایتالیا، قطر، عمان، سوریه و رژیم صهیونیستی در این اجلاس حضور داشتند.
آمریکا برای نخستین بار دو کارشناس از سفارت خود در مسکو را راهی این اجلاس کرد. شمخانی دیروز در نشست شش جانبه با دبیران شورای امنیت کشورهای روسیه، چین، هند، پاکستان و افغانستان نیز شرکت کرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید