• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 29 خرداد 1398
کد مطلب : 60643
+
-

فرستاده‌های اروپا به ایران و آمریکا

بعد از اعلام افزایش سرعت غنی‌سازی‌ در ایران، رئیس‌جمهور فرانسه مشاور خود را عازم تهران کرده و موگرینی هم راهی آمریکا شد

فرستاده‌های اروپا به ایران و آمریکا

20 روز مانده به پایان مهلت ایران به اروپا، اعلام تصمیم تازه تهران در اراک باعث شد اروپایی‌ها هشدار ایران را جدی بگیرند و حتی برای تامین نظر تهران برای خود ضرب الاجل تعیین کنند! 
روز دوشنبه بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در مرکز هسته‌ای خنداب اعلام کرد، شمارش معکوس برای عبور از سقف نگهداری 300کیلو اورانیوم آغاز شده و ایران 10 روز بعد یعنی 6تیر به این سقف خواهد رسید، به فاصله کمتر از 24ساعت امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه امانوئل من، مشاور دیپلماتیک خود را روانه تهران کرد تا با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران صحبت کند.

از سوی دیگر رئیس‌جمهور فرانسه در واکنش به تصمیم ایران برای عبور از سطح تعیین شده برای تولید اورانیوم غنی‌سازی‌شده روز دوشنبه گفت: پاریس به مذاکره با شرکایش و همچنین ایران ادامه خواهد داد تا از افزایش بیشتر تنش‌ها در منطقه جلوگیری شود.
مکرون در یک کنفرانس خبری با همتای اوکراینی خود در این‌باره گفت: از اظهاراتی که ایران داشت تأسف می‌خورم اما آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأکید کرده است که ایران تعهداتش را رعایت می‌کند و ما نیز قویاً آن را ترغیب می‌کنیم تا صبور و مسئولیت‌پذیر باشد. رئیس‌جمهور فرانسه با بیان اینکه ما هرکاری بتوانیم با شرکای خود انجام خواهیم داد تا ایران را منصرف کرده و به شیوه قابل اجرایی برای مذاکره دست پیدا کنیم تصریح کرد: روزنه‌ای در حد فاصل زمانی حال حاضر تا ۸‌جولای (17تیر) برای گفتمان بیشتر در راستای حفظ توافق هسته‌ای وجود دارد.

دونالد ترامپ 18اردیبهشت سال قبل از برجام خارج شد تا ایران را وادار به مذاکره برای یک توافق تازه کند. حتی نخست‌وزیر ژاپن را هم برای سفر به ایران تشویق کرد اما ایران بعد از یک سال فرصتی که به اروپایی‌ها داده بود در روز 18اردیبهشت امسال تصمیم خود را برای کاهش سطح تعهدات برجامی اعلام  کرد اما در عین حال اعلام آمادگی کردکه هر زمان اروپا خواسته‌های اقتصادی ایران را محقق کند ایران به سطح تعیین شده در برجام برمی‌گردد.

آمریکا مهم‌ترین هدف خود را جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای اعلام کرده بود اما در عمل با خروج از برجام، ایران را در شرایطی قرار داده که با لغو برخی تعهدات برجام ازجمله محدودیت ذخایر اورانیوم و آب سنگین، محدودیت سقف درصد غنی‌سازی‌ و نرفتن به سمت ساخت رآکتور قدیمی اراک را در وضعیتی قرار دهد که به شرایط قبل از برجام نزدیک می‌شود.
رهبر انقلاب اخیرا اعلام کرده‌اند، ایران قصد ساخت بمب اتمی را ندارد اما این را هم گوشزد کردند که اگر چنین قصدی داشت آمریکا نمی‌توانست مانع شود. 
اقدام ترامپ در خروج از برجام که با هدف بهره‌برداری انتخاباتی انجام شده بود با بدل زدن ایران به وضعیتی منجر شده که ترامپ متهم به ناتوانی در حفظ توافقی که باعث دور شدن ایران از بمب بود شود. روز قبل پاتریک لیهی، سناتور دمکرات ایالت ورمونت گفت: برای ما سخت‌تر است که بگوییم ما کی به اندازه کافی احمق شدیم که از این توافق بیرون آمدیم! 

دیروز فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در آخرین ماه‌های  فعالیتش در این سمت به واشنگتن رفت تا شاید برای آخرین بار در دیدار با مقامات آمریکایی برای حفظ دستاوردی که در آن نقش مهمی را ایفا کرد تلاش کند. ترامپ در یک سال گذشته تمام تحریم‌های اقتصادی و نفتی ایران را بازگرداند و سیاستی را تحت عنوان فشار حداکثری اتخاذ کرد اما این سیاست ایران را وادار به عقب‌نشینی نکرده است، دیروز وانگ‌ای، وزیر امورخارجه چین از ترامپ انتقاد کرد و گفت: طرف آمریکایی باید دست از روش فشار حداکثری خود بردارد. هیچ رفتار یکجانبه‌ای جایی در حقوق بین‌الملل ندارد. این رویکرد نه‌تنها به حل مشکل نمی‌انجامد بلکه حتی یک بحران بزرگ‌تر ایجاد خواهد کرد. 
به گزارش ایسنا، وانگ‌ای با بیان اینکه دیگر طرف‌های توافق باید به حقوق و منافع مشروع ایران ذیل این توافق احترام بگذارند بیان کرد: از همه طرفها می‌خواهیم جعبه پاندورا را در خاورمیانه باز نکنند. امروزه اصطلاح «جعبه پاندورا» که در قصه‌های اساطیری از آن یادشده به‌عنوان ضرب‌المثلی در رابطه با مواردی استفاده می‌شود که بحرانی لاعلاج به بار آورده باشد. 

درخواست دبیرکل از اعضای برجام

استفان دوژاریک، سخنگوی سازمان ملل در توضیح اینکه آیا دبیرکل سازمان ملل واکنشی به تصمیم ایران برای عبور از سطح تعیین شده برای تولید اورانیوم غنی‌سازی شده داشته است یا نه گفت: اگر بخواهم موضع اصولی دبیرکل را بگویم، این است که او همیشه گفته است و خواهد گفت که برجام نمود یک دستاورد بزرگ در زمینه عدم ‌اشاعه تسلیحات هسته‌ای و دیپلماسی است. دوژاریک افزود: دبیرکل ایران را تشویق به اجرای تعهدات برجامی‌اش کرده و از تمام کشورهای سهیم در برجام می‌خواهد تا به تعهداتشان در این رابطه کاملاً پایبند باشند و همچنین خواستار حمایت سایر کشورهای عضو برجام از اجرای برجام است.

این خبر را به اشتراک بگذارید