• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 29 خرداد 1398
کد مطلب : 60656
+
-

سومین مناظره تاج‌زاده و زاکانی برگزار شد

بازگشایی جعبه سیاه مناظره موسوی و احمدی‌نژاد

سومین جلسه از سلسله مناظره‌های علیرضا زاکانی، نماینده اصولگرای ادوار مجلس و مصطفی تاج‌زاده، معاون سیاسی وزارت کشور در دولت اصلاحات روز گذشته با موضوع بازخوانی اتفاقات78 در کوی دانشگاه و انتخابات88 برگزار شد اما در این مناظره مباحثی مثل قتل‌های زنجیره‌ای، پرونده قتل محمدعلی نجفی، شهردار پیشین تهران و مفاسد اقتصادی و مناظره 13خرداد سال88 بین محمود احمدی‌نژاد و میرحسین موسوی پیش کشیده شد. در این مناظره طرفین توافق کردند برای قتل‌های زنجیره‌ای، حمله به کوی دانشگاه در سال78 و انتخابات88 کمیته حقیقت‌ی

علیرضا زاکانی در این مناظره در پاسخ به تاج‌زاده که گفته بود آیا گزارش شورای امنیت مبنی بر مقصر بودن نیروی انتظامی در حوادث۷۸ را قبول دارید؟ گفت: بنده در مناظره قبل، با 5 نوع سند ثابت کردم که گزارش هیأت 7 نفره شورای امنیت ملی غلط است. 
نویسنده‌ آن گزارش، خود تاج‌زاده و دوستانش بوده‌اند. زاکانی گفت: پیشنهاد می‌کنم آقای تاج‌زاده با سردار نظری - فرمانده وقت نیروی انتظامی تهران بزرگ - مناظره برگزار کند تا برخی دیگر از حقایق سال۷۸ مشخص شود. تاج‌زاده هم گفت من با آقای نظری حاضرم مناظره کنم به این شرط که آقای نظری به این دو سؤال جواب بدهد؛ اینکه پشت بی‌سیم نیروی انتظامی اعلام شد که اگر دانشجویان مقاومت کردند با سلاح گرم با آنها برخورد کنید. این دستور را چه‌کسی داده است؟ آقای زاکانی به‌عنوان فرمانده وقت بسیج دانشجویی از آقای نظری بپرسند چه‌کسی گفته بود نیروی انتظامی و لباس شخصی‌ها وارد کوی دانشگاه شوند؟ 

در این مناظره، تاج‌زاده دستش را به‌سوی زاکانی دراز کرد و گفت حاضر هستید یک کمیته حقیقت‌یاب تشکیل دهیم تا مشخص شود چه اتفاقی افتاده است؟ که زاکانی در واکنش با تاج‌زاده دست داد و گفت من حاضر هستم یک کمیته حقیقت‌یاب برای قتل‌های زنجیره‌ای؛ 78 و 88 تشکیل دهیم و دست به‌دست هم داده و به مردم گزارش بدهیم.

قتل‌های زنجیره‌ای؛ چه‌کسی به سعید امامی شهید گفت؟ 
در بخشی از این مناظره زاکانی با اشاره به قتل‌های زنجیره‌ای گفت: من سعید امامی را محکوم می‌کنم و او را قبول ندارم، اما شما چرا نسبت به مسبب اصلی این ماجرا که آقای علی یونسی - وزیر وقت اطلاعات - است، اعلام برائت نمی‌کنید؟ بروید از او و علی ربیعی سؤال کنید که در قتل‌های زنجیره‌ای چه شد. تاج‌زاده هم در پاسخ گفت که من درباره قتل‌های زنجیره‌ای یک سؤال روشن دارم، آقای زاکانی جواب بدهند چه‌کسی بالای قبر سعید امامی نوشته است شهید سعید امامی! ما به سعید امامی می‌گویم شهید یا شما؟ 

مناظره‌ 13 خرداد 1388؛ چه‌کسی به احمدی‌نژاد گفت از هاشمی اسم بیاور
وقتی مناظره به موضوع انتخابات سال88 رسید مصطفی تاج‌زاده گفت: من می‌خواهم در اینجا چند سؤال مطرح کنم  و چرا کمیته حقیقت‌یابی بعد از 10سال تشکیل نمی‌شود؟ 
 وی به نتایج نظرسنجی‌ها تا روز 12خرداد سال88 اشاره کرد و گفت که به گفته فرمانده وقت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تا 12خرداد نتایج نظرسنجی‌ها  کاهش آرای احمدی‌نژاد و افزایش آرای موسوی را نشان می‌داد به‌طوری که انتخابات در آن سال 2مرحله‌ای می‌شد. 
تاج‌زاده گفت: درصورتی که انتخابات به مرحله دوم می‌رفت رئیس‌جمهور مستقر به‌احتمال 99درصد شکست می‌خورد و اینجا همان جایی بود که خبرگزاری فارس از سونامی رأی برای احمدی‌نژاد خبر داد و این سونامی همان طراحی ویژه برای مناظره انتخاباتی بود طوری که آقای احمدی‌نژاد خودش می‌گوید می‌خواهد انتحاری عمل کند. تاج‌زاده در این بخش به سناریوی مناظره اشاره کرد و گفت که قرار می‌شود دوباره برخی افراد نظام در این مناظره فاسد معرفی شوند و احمدی‌نژاد دزدگیر88 معرفی شود. وی به سخنان سقای بی‌ریا مشاور محمود احمدی‌نژاد اشاره کرد و گفت که آقای بی‌ریا 2سال بعد از انتخابات می‌گوید مقام معظم رهبری تأکید داشتند آقای احمدی‌نژاد در مناظرات انتخاباتی اسم از کسی نیاورد اما آقای احمدی‌نژاد اسم هاشمی رفسنجانی و ناطق نوری و بقیه را برد و این به پیشنهاد اسفندیار رحیم‌مشایی بود. زاکانی پاسخ داد: بنده خود در تاریخ15/2/92 خدمت آقا رسیدم، حضرت آقا گفتند من به احمدی‌نژاد تأکید کردم از هیچ‌کسی در مناظرات اسم نیاورد اما ایشان خطا کردند. 
زاکانی خطاب به تاج‌زاده گفت: شما وقتی راجع به آقای مشایی حرف می‌زنید و ما را به طرفداری از ایشان متهم می‌کنید، بروید از آقای سیدحسن خمینی هم بپرسید چرا ساختمان جنت‌آباد را به آقای احمدی‌نژاد داد تا آقای مشایی در آنجا مستقر شود؟ من طرفدار آقای مشایی هستم که به واسطه شکایت ایشان رفتم دادگاه یا جریان شما؟ 

فساد؛ برگشتیم به دوران پارینه سنگی
زاکانی در بخشی از مناظرات به فسادهایی که در دولت روحانی صورت گرفته اشاره کرد و خطاب به تاج‌زاده گفت: شما نمی‌توانید بگویید که کارت سوخت وقتی حذف شد سه برابر پولی که برای مسکن مهر هزینه شد به جیب قاچاقچیان رفت. آقای روحانی گفت در آخر دولت احمدی‌نژاد کشور به دوران قاجار برگشت! الان کشور چقدر به عقب برگشته است؟ در دوران پارینه سنگی هستیم. این نماینده اصولگرای مجلس نهم گفت: آقای تاج‌زاده شما راجع به فساد اقتصادی بگو، راجع به قراردادهای کثیف نفتی بگو، همه اینها در قبیله شماست. 
شرایط کشور در شرایط خاصی است و درباره این شرایط خاص به مردم توضیح بدهید.   تاج‌زاده پاسخ داد در این مملکت می‌گویند چرا فساد زیاد شده است؟ 
آقای علم‌الهدی رسما می‌گوید مال مردم‌خوری چون پنهان است جنگ با خدا نیست، اما بی‌حجابی جنگ با خداست. ما 12 تا پرونده فساد را شسته و رفته تقدیم قوه قضاییه کردیم اصلا هیچی به هیچی! اما وقتی یک دختر 8ساله در یک فرهنگسرا رقصید شهردار را شبانه احضار کردند. اینقدر فساد در این کشور است که خود آقای زاکانی می‌گوید شخصی در قوه قضاییه 20سال است که 2رئیس قوه‌قضاییه را بیچاره کرده اما جرأت نمی‌کند اسمش را بیاورد. 
در اینجا زاکانی اسم یک شخص را به زبان آورد که تاج‌زاده از او پرسید معاون بوده؟ زاکانی گفت در حد مدیرکل بود. تاج‌زاده گفت: آقای زاکانی قوه‌قضاییه که در اختیار ما نیست. خب برود با فساد مقابله کند. که زاکانی پاسخ داد من خود معترض عملکرد قوه قضاییه هستم. اگر قرار بود با فساد اقتصادی مبارزه شود بساط همه شما جمع می‌شد. صرافی‌ها و بانک‌ها در دست چه کسانی است؟ و امثال حسین فریدون، دوست چه کسانی است؟

    چرا صفایی فراهانی و مرعشی پذیرفته نشدند

مصطفی تاج‌زاده در بخشی از این مناظره در واکنش به اظهارات زاکانی که نجفی شهردار پیشین تهران را قاتل معرفی کرد گفت: یک نکته هم درباره آقای نجفی بگویم. ما متأسفانه در جامعه گرفتار یک نظارت استصوابی سه‌لایه شدیم. قبل از نجفی آقای صفایی‌فراهانی و مرعشی گزینه اصلاح‌طلبان برای شهرداری بودند. به 2دلیل صفایی فراهانی و مرعشی را کنار گذاشتیم. اولا چون اینها سابقه زندان داشتند ما گفتیم نهادهای امنیتی مثل اطلاعات سپاه آنها را تأیید نخواهند کرد. دوم اینکه نجفی در عین حال که سابقه زندان نداشت در دوره آقای روحانی به‌عنوان وزیر آموزش و پرورش مطرح شده و چون به مجلس معرفی شده بود ما خیالمان راحت بود که سپاه و بقیه مراجع نظر مثبت روی ایشان دارند که اگر نداشتند دولت نمی‌توانست تأییدش کند. بنابراین گفتیم ما کسی را بگذاریم که در حقیقت دهن‌کجی نکرده باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید