• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 29 خرداد 1398
کد مطلب : 60648
+
-

سال‌تر آری، ترسالی شاید

یادداشت
سال‌تر آری، ترسالی شاید


اسمعیل کهرم ـ استاد محیط‌زیست

امسال، یعنی سال 98 با باران و سیل آغاز شد. فراوانی بارندگی آن‌قدر بود که سال جاری عنوان تر بگیرد. پس در اینکه سال 98 سالی تر است شکی باقی نمی‌ماند. اما اینکه ما وارد دوره ترسالی شده‌ایم یا نه؟ باید گفت شواهد نشان از همین دارد اما برای اینکه با خیال راحت چنین بشارتی بدهیم نیازمند تداوم بارندگی‌ها هستیم. در واقع اگر در ماه‌های پیش رو تا مهرماه، یعنی سه ماه تابستان این بارندگی‌ها در نقاطی از کشور ادامه یابد و حضور ابرها در آسمان ایران تکراری شود، نشانه روشن و بدیهی آغاز دوره ترسالی است.
اگر چنین باشد که زهی سعادت. در واقع بدون هیچ دلتنگی و با کمال شعف با دوره خشکسالی وداع می‌کنیم و با بهبود وضع کشاورزی و تولید ثروت در روستاها نه تنها مشکلات اقلیمی بلکه بخش عمده‌ای از مشکلات اجتماعی نظیر حاشیه‌نشینی، مهاجرت به شهرهای بزرگ و بیکاری تا حدود زیادی رفع می‌شود.
در غیر این صورت ما سالی تر را به پایان خواهیم برد، بی‌آنکه بدانیم چنین موقعیتی کی و چقدر تکرار خواهد شد و اگر دوباره باران‌های سیل‌آسا غافلگیرمان کرد آیا می‌توانیم از آن بهره‌مند شویم یا سیل خواهد آمد بی‌آنکه بر میزان آب اضافه کند و تنها زیان‌های آن خواهد ماند و خاکی که بر اثر جابه‌جایی به وسیل سیل از دست رفته است. اگر چنین باشد چاره‌ای نیست جز آمادگی برای تغییرات جوی ناگهان و تقویت محیط‌زیست تا دست کم پوشش گیاهی بتواند در ذخیره آب و به حداقل رساندن سیل و تبعات و زیان‌های آن ما را کمک کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید