• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 29 خرداد 1398
کد مطلب : 60596
+
-

چالش‌های صنایع دستی؛ از قاچاق تا گرانی مواد اولیه

نایب رئیس انجمن هنرمندان صنایع‌دستی کرمانشاه: فضای کسب و کار در حوزه صنایع‌دستی مناسب نیست/ یک‌هنرمند‌: کمبود مواد اولیه یکی از مهم‌ترین مشکلات هنرمندان صنایع‌دستی استان است/ معاون صنایع‌دستی کرمانشاه: قاچاق ضربات زیادی بر پیکره صنایع‌دستی زده است

میزگرد
چالش‌های صنایع دستی؛ از قاچاق تا گرانی مواد اولیه

 کمبود و گرانی مواد اولیه، افزایش هزینه‌های تمام شده محصولات و اجاره‌بهای مکان و از همه مهم‌تر ورود کالاهای بی‌کیفیت قاچاق صنایع‌دستی از چین و تایلند، این روزها هنرمندان و صنعتگران صنایع‌ دستی را بی‌انگیزه کرده است. 
به گزارش ایرنا، اطلاع‌رسانی‌ در ارتباط با کیفیت و ارزش صنایع‌ دستی کشورمان در سال‌های اخیر منجر به جلب توجه مردم شده و روی‌آوری آنها به استفاده از صنایع‌دستی شده، اما تا تبدیل این موضوع به فرهنگ و استفاده عمومی از کالاهای صنایع‌دستی نیاز به تلاش بیشتری است. 

معاون صنایع‌دستی و مسئول روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه و ۲ تن از هنرمندان عرصه صنایع‌دستی استان در میزگردی مشکلات و موانع بر سر راه فعالیت‌ها در این عرصه و همچنین اقدام‌های انجام شده دولت برای اعتلای جایگاه این بخش را بررسی کردند. این میزگرد با حضور «پروانه حیدری» معاون صنایع‌دستی و «مهدی خالوندی» مسئول روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه، «سمیه عزتی» از هنرمندان و صنعتگران عرصه چرم و سراجی سنتی و «محمد ثمری» از هنرمندان و صنعتگران عرصه چوب کرمانشاه برگزار شد.


مهم‌ترین مشکل صنعتگران

یکی از هنرمندان رشته چرم و سراجی سنتی کرمانشاه در این میزگرد کمبود مواد اولیه را یکی از مهم‌ترین مشکلات هنرمندان و صنعتگران صنایع‌دستی استان دانست و گفت: با گران شدن مواد اولیه امروز شاهد کمبود و سختی در تهیه و تامین آن هستیم و علاوه بر این مواد اولیه خیلی کم عرضه می‌شود. «سمیه عزتی» که ۱۰ سال سابقه فعالیت در حوزه چرم و سراجی سنتی دارد، گران شدن مواد اولیه را موجب بالا رفتن قیمت تمام شده تولیدات دانست و گفت: از سوی دیگر قدرت خرید مردم هم کاهش یافته و این موضوع بر فروش تولیدات صنایع‌دستی نیز تاثیر مستقیم گذاشته است. این هنرمند افزود: اگر امکان صادرات از سوی دولت برای هنرمندان فراهم شود به‌خوبی می‌توانیم محصولات خود را به کشورهای خارجی صادر کنیم.


دولت به کاهش هزینه‌های تولید کمک کند

نایب رئیس انجمن هنرمندان صنایع‌دستی استان کرمانشاه نیز در ادامه این میزگرد با یادآوری فضای نامناسب کسب و کار در حوزه صنایع‌دستی که برگرفته از وضعیت نامناسب اقتصادی کشور است، به دولت پیشنهاد داد برای پایین آمدن هزینه‌های تولید تلاش کند. «محمد ثمری» توضیح داد که اگر هزینه‌های جاری مانند اجاره‌بهای مکان، آب، برق، گاز و سایر موارد حذف شود یا کاهش یابد، قیمت تمام شده محصولات نیز به تبع آن پایین می‌آید و می‌توان محصول باکیفیت و با ارزش را به قیمت مناسب در اختیار مردم قرار داد.


وی ادامه داد: اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه ۲ سال قبل با در اختیار قرار دادن مکانی در خیابان دبیراعظم شهر کرمانشاه به هنرمندان صنایع‌دستی در این زمینه قدم خوبی برداشته است و اکنون ۷۰ صنعتگر صنایع‌دستی در قالب ۳۲ غرفه در این مکان فعالیت می‌کنند. این مکان توانسته هزینه‌های اجاره‌بها را از دوش هنرمندان بردارد و در نهایت به کاهش هزینه‌های تولید کمک کند و جا دارد مشابه چنین حمایت‌هایی از هنرمندان صنایع‌دستی ادامه یابد. 


لزوم اختصاص ارز دولتی به مواد اولیه 

این هنرمند صنایع‌دستی که مدرک تحصیلی دکترای پژوهش هنر دارد، در ادامه با بیان این‌که با دلار ۱۳هزار تومانی تولید رونق نمی‌یابد، افزود: مواد اولیه به حدی گران شده که برخی از هنرمندان توان تامین آن را ندارند و ترجیح می‌دهند کار نکنند. ثمری صنایع‌دستی را نماد اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: با کمترین هزینه‌ می‌توان در این بخش شغل ایجاد کرد، به شرطی که حمایت‌های لازم مانند تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیار هنرمندان قرار گیرد و فعالان این عرصه بیمه شوند. 


قانون حمایت از صنعتگران صنایع‌دستی

این میزگرد با سخنان معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه ادامه پیدا کرد. «پروانه حیدری» ابتدا به تشریح حمایت‌ دولت از حوزه صنایع‌دستی پرداخت و با بیان این‌که تصویب قانون حمایت از صنعتگران صنایع‌دستی در مجلس نقطه آغاز حمایت‌های دولتی از این بخش بود، گفت: از نتایج تصویب این قانون پیگیری و اجرایی شدن بیمه هنرمندان، اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت، حمایت از حضور هنرمندان در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی را می‌توان نام برد. 


برگزاری برنامه نشان ملی هر ۲ سال یک ‌بار

حیدری در ادامه به برنامه نشان ملی صنایع‌دستی که هر ۲ سال یک‌بار برگزار می‌شود، به عنوان یکی از برنامه‌های در دست اجرای این معاونت اشاره کرد و گفت: در کنار این موضوع شهر ملی گیوه در نودشه و سازهای سنتی در فش کنگاور را داریم و هرسین نیز نشان جغرافیای گلیم جهانی را به نام خود ثبت کرده است.

 او این نشان‌های ملی و جهانی را ظرفیتی برای توسعه و اعتلای صنایع‌دستی استان و معرفی آن در سطح ملی و بین‌المللی دانست. حیدری به آموزش ۳۵۰ نفر از علاقه‌مندان به صورت عمومی و ۱۸۰ نفر به صورت تخصصی از اول امسال اشاره کرد و افزود: بسته‌بندی تولیدات صنایع دستی، طراحی، نوآوری و برندسازی از جمله این دوره‌ها بوده است. 


پرداخت تسهیلات به حوزه صنایع دستی 

معاون صنایع‌دستی استان کرمانشاه در ادامه سخنان خود به پرداخت تسهیلات به هنرمندان و صنعتگران صنایع‌دستی استان در سال جاری و در قالب تسهیلات روستایی عشایری نیز اشاره کرد و گفت: تاکنون ۳۰میلیارد تومان از این تسهیلات جذب و پرداخت شده است.  وی این تسهیلات را در رونق تولیدات صنایع‌دستی استان تاثیرگذار دانست و گفت: تلاش می‌کنیم با نظارت و هدایت اجازه ندهیم تسهیلات از مسیر خود منحرف شود. 


صادرات ۳۶ میلیون دلاری صنایع‌دستی استان 

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کرمانشاه در ادامه به صادرات ۳۶ میلیون دلاری محصولات صنایع‌دستی این استان در سال ۹۷ اشاره کرد و گفت: این میزان ۲ برابر محصولات صادر شده در سال ۹۶ بوده است. حیدری بیشتر محصولات صادراتی را شامل گیوه، گلیم و ارغوان اعلام کرد و افزود: بیشتر این تولیدات به کشور عراق صادر شده است. وی با تاکید بر این‌که امسال افزایش صادرات صنایع‌دستی را در دستور کار داریم، گفت: برای تحقق این هدف اقدام به راه‌اندازی انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع‌دستی استان با همکاری اتاقبازرگانی کردیم.

 بعد از انجمن هنرمندان صنایع‌دستی این دومین تشکل بخش خصوصی در حوزه صنایع‌دستی استان است که راه‌اندازی می‌شود. با راه‌اندازی این انجمن و با همکاری اتاق بازرگانی در نظر داریم میزان صادرات محصولات صنایع‌دستی استان را افزایش دهیم. 


ضربه قاچاق بر پیکر تولیدات صنایع دستی

معاون صنایع‌دستی استان کرمانشاه در ادامه قاچاق کالاهای صنایع‌دستی به کشور به‌خصوص کالاهای چینی و تایلندی را یکی از معضلات این حوزه دانست و گفت: قاچاق ضربات زیادی بر پیکره صنایع‌دستی زده است.  حیدری افزود: کالاهای بی‌کیفیت و بدون استاندارد با نازل‌ترین قیمت وارد کشور می‌شود و به دلیل قیمت پایین مردم به خریداری آن گرایش دارند. 
وی اظهار کرد: طرح و فرم این تولیدات متعلق به هنرمندان ایرانی است، اما چینی‌ها و تایلندی‌ها با قیمت پایین تولید و به صورت قاچاق روانه بازارهای کشورمان می‌کنند. 


استانداردسازی رشته‌های صنایع دستی 

معاون صنایع‌دستی استان کرمانشاه در ادامه به استانداردسازی کارگاه‌ها و رشته‌های صنایع‌دستی اشاره کرد و گفت: سال گذشته مکان فیزیکی کارگاه‌های صنایع‌دستی استان استانداردسازی شد و امسال استانداردسازی رشته‌ها با همکاری اداره کل استاندارد استان در دستور کار است. 
حیدری به استانداردسازی 8 رشته صنایع‌دستی در سال جاری تاکنون اشاره کرد و افزود: رشته‌های گلیم، ساز سنتی، گیوه، تنبور و چاقوسازی از جمله این رشته‌هاست. او به بیمه هنرمندان صنایع‌دستی نیز اشاره کرد و گفت: اکنون حدود ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از هنرمندان و صنعتگران استان زیرپوشش بیمه هستند و افراد فاقد بیمه هم در قالب طرح روستایی عشایری می‌توانند بیمه‌دار شوند. 


پیگیر کمبود مواد اولیه هستیم 

معاون صنایع‌دستی استان در ادامه با بیان این‌که کمبود و گران شدن مواد اولیه مربوط به تمام کشور است، گفت: این مشکل تنها مربوط به استان کرمانشاه نیست. البته با مرکز برای رفع این مشکل رایزنی و مکاتبه کرده‌ایم. 

حیدری افزود: سازمان میراث فرهنگی در مرکز مشغول پیگیری تامین مواد اولیه مورد نیاز هنرمندان صنایع‌دستی است. وی در ادامه یکی دیگر از راهکارهای مناسب برای تقویت جایگاه صنایع‌دستی استان را ایجاد بازارچه‌های دائمی صنایع‌دستی دانست و گفت: اکنون در شهر کرمانشاه چندین بازارچه فعال داریم و در شهرستان‌های روانسر، صحنه و اسلام‌آباد غرب نیز مقدمات کار فراهم شده است. 
معاون صنایع‌دستی استان افزود: برای راه‌اندازی بازارچه‌ها نیاز به تامین زمین از سوی شهرداری داریم و درخواست می‌کنیم شهرداری‌ها صنایع‌دستی را به عنوان درآمدزایی نبینند بلکه به عنوان یک کار فرهنگی موثر مورد حمایت قرار دهند. 


راهکار معرفی صنایع‌دستی استان 

مسئول روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه نیز با بیان این‌که هزینه‌های اطلاع‌رسانی و تبلیغات در حوزه صنایع‌دستی وجود ندارد، گفت: بیشتر اعتبارات تبلیغات و اطلاع‌رسانی مربوط به حوزه گردشگری است، اما ما از صنایع‌دستی هم غافل نبوده‌ایم. 

«مهدی خالوندی» با بیان این‌که تاکنون چندین تیزر و کلیپ تبلیغاتی در حوزه صنایع‌دستی در استان تهیه و در شبکه‌های صدا و سیما، خبرگزاری‌ها و فضای مجازی منتشر شده است، افزود: تبلیغات و اطلاع‌رسانی در این حوزه نیازمند مشارکت و همراهی هنرمندان و صنعتگران است.او به تهیه اپلیکیشنی در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: بخشی از این اپلیکیشن به حوزه صنایع‌دستی و معرفی رشته‌ها و هنرمندان و ظرفیت‌های این حوزه اختصاص یافته است.


فرصت طلایی برای کرمانشاه  

مسئول روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کرمانشاه با اشاره به قطعی شدن میزبانی کرمانشاه برای رویداد ۲۰۲۰ این رویداد را در معرفی این استان در بخش‌های مختلف بسیار موثر دانست و گفت: باید از این موقعیت برای شناساندن ظرفیت‌های استان به‌خصوص در حوزه صنایع‌دستی استفاده کنیم. به گفته «مهدی خالوندی» این رویداد قرار است در ۵۰۵ روستای استان برگزار شود که فرصت خوبی را برای معرفی محصولات صنایع‌دستی فراهم می‌کند و اعتبارات خوبی هم برای تبلیغات و اطلاع‌رسانی این رویداد در نظر گرفته‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید