• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 29 خرداد 1398
کد مطلب : 60483
+
-

آغاز ساخت نخستین شهرک گلخانه‌ای البرز

عملیات اجرایی این شهرک فردا با حضور استاندار و امام‌جمعه کرج آغاز می‌شود

کشاورزی
آغاز ساخت نخستین شهرک گلخانه‌ای البرز

رئیس سازمان جهاد کشاورزی البرز با بیان این‌که نخستین شهرک گلخانه‌ای استان در نظرآباد ساخته خواهد شد، گفت: عملیات اجرایی این شهرک پنجشنبه هفته جاری با حضور استاندار و امام‌جمعه کرج آغاز می‌شود.
به گزارش ایسنا «سید مجید موسوی» با اعلام این خبر بیان کرد: طی یک سال گذشته بیش از 2 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در این استان تولید شده است.

این تولیدات در بخش‌های مختلف زراعی، باغی، دامی، طیور و شیلات بوده است. علاوه بر این، استان در بسیاری از تولیدات همچون قارچ، تخم‌مرغ، شیر، میوه‌های دانه‌دار و هسته‌دار، گندم و جو هم حائز رتبه‌های برتر کشوری است.

وی ادامه داد: تعهد سال گذشته این سازمان برای ایجاد گلخانه‌ 30 هکتار بود اما موفق شدیم بیش از تعهدمان عمل و بالغ بر 50 هکتار گلخانه ایجاد کنیم. همچنین وزیر جهاد کشاورزی در سفر اخیر خود به استان دستور ایجاد 300 هکتار گلخانه را داد که تا پایان سال جاری این عدد باید محقق شود.

موسوی گفت: اراضی گلخانه‌ای از محل منابع ملی تامین و زیرساخت‌های آنها نیز آماده می‌شود تا اگر کسی به ایجاد گلخانه‌های کشاورزی علاقه‌مند باشد، از طریق شرکت شهرک‌های کشاورزی به او زمین داده شود. رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز همچنین از ارائه تسهیلات بانکی به تولیدکنندگان خبر داد و افزود: در یک سال گذشته 2150 میلیارد ریال اعتبارات کم‌بهره بانکی برای ارائه به تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران در نظر گرفته و جذب شد.

وی اظهار کرد: همچنین اطلاعات کامل خسارت‌دیدگان سیل، آفات و بیماری‌ها تکمیل و در سامانه مورد نظر ثبت شد تا خسارات آنها به صورت کمک‌های بلاعوض به زودی پرداخت شود. این مسئول، توسعه باغ‌ها را در اراضی شیب‌دار یکی دیگر از برنامه‌های سازمان متبوع خود برشمرد و گفت: این طرح بیشتر در شهرستان طالقان اجرا می‌شود. سال گذشته 150 هکتار باغ به این شیوه ایجاد شد و امسال نیز باید به همین میزان ایجاد شود.

وی ادامه داد: در موضوع تداخلات اراضی به منظور حل مسائل و مشکلات مردم با جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و یا مردم با یکدیگر، از سال 95 تاکنون 56 هزار هکتار تعیین تکلیف شده‌ است و امسال هم باید 24 هزار هکتار دیگر تعیین تکلیف شود.

موسوی گفت: همچنین از ابتدای اجرای طرح کاداستر کشاورزی تاکنون این طرح در 63 هزار هکتار اجرا شده است و امسال نیز باید 15 هزار هکتار دیگر نقشه کاداستری در بخش کشاورزی تهیه شود. رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز گفت: در سال جاری برای به‌کارگیری روش‌های نوین آبیاری تحت فشار به ازای هر هکتار 130 میلیون ریال به صورت بلاعوض پرداخت می‌شود.

وی افزود: سال گذشته در 2 هزار هکتار از اراضی کشاورزی روش‌های نوین آبیاری به کار گرفته شد. امسال نیز باید 4 هزار هکتار دیگر از اراضی به این سیستم‌ها مجهز شوند. این مسئول یکی دیگر از اقدامات مناسب در منطقه ماهدشت کرج را عملیات انتقال آب، ایجاد ایستگاه پمپاژ و خط انتقال آب عنوان و ابراز امیدواری کرد که این طرح تا پایان سال به نتیجه برسد و بخش زیادی از اراضی منطقه از این آب بهره‌‌مند شود.

موسوی همچنین به موضوع تنظیم بازار محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: در سال جاری، با همکاری تعاون روستایی، موفق شدیم بهترین میوه را از لحاظ کیفیت و قیمت نسبت به استان‌های همجوار در اختیار مردم استان قرار دهیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید