• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 29 خرداد 1398
کد مطلب : 60494
+
-

آفرود، تهدیدی برای منابع طبیعی

گوناگون
آفرود، تهدیدی برای منابع طبیعی

مدیر کل مدیریت بحران استانداری البرز گفت: آفرودسواران یکی از تهدیدات جدی برای منابع طبیعی و محیط‌ زیست و عاملی برای ایجاد گرد و غبار در استان هستند. به گزارش ایرنا، «مهدی مهرور» افزود: ما با ورزش مفرحی همچون آفرود مخالف نیستیم، اما باید این ورزش در بیابان‌ها و مناطقی که خالی از پوشش گیاهی است انجام شود نه در مناطقی که پوشیده از گونه‌های گیاهی است.

وی اظهار کرد: آفرودسواران و موتورسواران روزهای تعطیل به ارتفاعات البرز به خصوص به ارتفاعات برغان شهرستان ساوجبلاغ هجوم می‌آورند و پوشش گیاهی این منطقه را از بین می‌برند، به طوری که در این روزها با ترافیکی سنگین در جاده‌های این منطقه به دلیل حضور این افراد مواجه می‌شویم.

مهرور گفت: این موضوع در کارگروه فضای سبز استان مطرح و قرار شد تا ادارات کل منابع طبیعی و ورزش و جوانان استان فضایی را در محدوده اشتهارد به این ورزش اختصاص دهند تا فضای سبز و پوشش گیاهی که با سختی احیا می‌شود در امان بماند.

وی ادامه داد: باید نگاه ویژه مردم، ادارات و رسانه‌ها به این سمت باشد که بحث درختکاری و احیای محیط‌ زیست و منابع طبیعی در اولویت کاری ما باشد.
مدیر کل مدیریت بحران استانداری البرز گفت: ما وظیفه داریم فضا را برای زندگی نسل آینده مهیا کنیم.
وی اضافه کرد: پیش از این شهرستان کرج و محدوده البرز یکی از خوش آب و هواترین مناطق کشور است، اما امروزه به یکی از آلوده‌ترین مناطق کشور تبدیل شده‌اند.

مدیر کل بحران استانداری البرز افزود: نگاه ویژه و توسعه‌گرایانه به منابع طبیعی و محیط‌زیست باعث شده تا در سال‌های اخیر از همه ظرفیت‌های این بخش استفاده کنیم.
وی اظهار کرد: امروزه شاهد هستیم که در روزهای سرد سال استان البرز و برخی شهرهای آن، از آلوده‌ترین شهرهای کشور هستند، به طوری که وقتی در مدیریت بحران ۲۱ بلای طبیعی و انسان‌ساز در استان آنالیز شد در البرز 4 بحران شاخص بود که یکی از مهم‌ترین آنها آلودگی هوا بوده است.

مهرور گفت: اکنون نظرآباد یکی از کانون‌های ریزگرد در استان است که برای کنترل آن اقدامات کنترلی و احیاگرانه در تالاب صالحیه واقع در این شهرستان انجام شده است.
وی از دیگر اقدامات برای کنترل گردوغبار و ریزگرد در استان را جنگل کاری ارتفاعات شمال کرج در محدوده هزار هکتاری عنوان کرد که تاکنون حدود ۷۰۰ هکتار آن عملیاتی شده است.
وی از دیگر اقدامات را حذف سوخت مازوت از نیروگاه منتظر قائم فردیس و جایگزین کردن گاز دانست که تأثیر بسزایی در بهبود هوای این شهرستان داشته است.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری البرز همچنین یکی دیگر از اقدامات برای بهبود هوای کلان‌شهر کرج را حفظ باغ‌های ‌خصوصی در درون شهر عنوان کرد که باید شهرداری‌ها با مالکان همکاری کنند تا این باغ‌ها حفظ شود. علاوه بر این‌ باغ‌هایی که در محدوده مرکزی شهر و در منطقه جهانشهر است یکی از اولویت‌ها برای احیا و حفظ فضای سبز است.


شناسایی 45 هزار هکتار کانون ریزگرد

مدیرکل حفاظت محیط ‌زیست البرز گفت: تالاب صالحیه یکی از ظرفیت‌های مهم این استان است که به توجه و اقدام جدی نیاز دارد.
به گزارش فارس «فردین حکیمی» اظهار کرد: 45 هزار کانون ریزگرد در استان البرز شناسایی شده‌اند که 25 هزار هکتار از اراضی تحت نفوذ آنها در شهرستان نظرآباد قرار دارند.
وی 15 دستگاه را مسئول و موظف در حوزه مقابله با ریزگردها برشمرد و افزود: 9 ایستگاه سنجش آلودگی هوا در استان البرز نصب و جایگذاری شده است.

حکیمی گفت: لایروبی تالاب صالحیه و مسیر‌های منتهی به این تالاب در سال گذشته کمک کرد، علی‌رغم بارندگی‌های اخیر، از وقوع سیل جلوگیری شود. تالاب صالحیه باید با همکاری آب منطقه‌ای تهران و قزوین آبگیری شود تا بتوانیم منابع آب پایدار برای آن تامین کنیم.
وی ادامه داد: حدود 70 هکتار ایجاد فضای سبز در کمربندی‌ها و جنگلکاری در استان البرز انجام شده است و توسعه این اقدامات در دستور کار قرار  دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید