• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 29 خرداد 1398
کد مطلب : 60451
+
-

کانال آبی که متولی ندارد

به دلیل ساخت و ساز در مجاورت کانال آب کرج در محله ساسانی، آب منطقه‌ای تهران و شهرداری ‌منطقه، هر یک دیگری را متولی کانال می‌دانند

محله
کانال آبی که متولی ندارد

خدیجه ستارزاده  |  البرز- خبرنگار


«ساسانی» یکی از قدیمی‌ترین مناطق کرج است که قسمت انتهایی آن به آزادراه تهران-کرج منتهی می‌شود و بخشی از کانال قدیمی و رودخانه کرج از این مسیر عبور می‌کند. محله و محدوده این کانال با مشکلات ریز و درشتی مواجه است که اهالی خواستار رسیدگی مسئولان به این مشکلات هستند.

متولی کانال قدیمی کرج که محل عبور آب منشعب از سد امیرکبیر است از ابتدا، آب منطقه‌ای تهران بود و رسیدگی به آن و اقداماتی مانند لایروبی، محافظت، پاکسازی و تامین امنیت آن بر عهده این نهاد بود، اما به مرور زمان و با افزایش ساخت‌و‌ساز خانه‌های قولنامه‌ای و به‌ویژه غیرمجاز در حریم این رودخانه اکنون دیگر حریمی برای این کانال نمانده است.

با توجه به این‌که متولی ساخت و سازها شهرداری منطقه است و با وجود ساختمان‌هایی که چسبیده به این کانال ساخته شده است، آب منطقه‌ای تهران برخی اقدامات تامین امنیت در حریم این کانال و همچنین نظافت آن را بر عهده شهرداری می‌داند. این در حالی است که شهرداری منطقه نیز آب منطقه‌ای تهران را متولی و مسئول رسیدگی به این موضوع می‌داند و در نهایت هر کدام مسئولیت را به‌عهده دیگری محول می‌کنند.


تهدیدی برای جان اهالی

یکی از اهالی ساسانی که در نزدیکی این کانال ساکن است می‌گوید: اطراف این کانال حفاظ و امنیت ندارد و تهدید جدی برای اهالی به‌ویژه کودکان و دانش‌آموزانی است که از این مسیر عبور می‌کنند. «محمود دانایی» می‌افزاید: این کانال عمیق و پرآب است و اگر کسی داخل آن بیفتد جان سالم به در نمی‌برد و مسئولان شهرداری با وجود این‌که این وضعیت و خطرات ناشی از آن را می‌بینند اما اقدامی نمی‌کنند.

دانایی می‌گوید: نداشتن حفاظ و فنس‌کشی و همچنین نبود روشنایی در اطراف کانال باعث شده که برخی از افراد بی‌توجه به تبعات زیست‌محیطی و غیراخلاقی بودن، زباله‌های خود را داخل کانال بیندازند. وی می‌گوید: حدود 4 ماه است که تعدادی کارتن‌خواب و معتاد زیر پل و در کنار این کانال زندگی می‌کنند و با ضایعات و در و پنجره شکسته برای خود محل زندگی درست کرده‌اند و با وجود خطرناک بودن رفت و آمد به زیر پل و همچنین فشار بالای آب، تاکنون کسی به این مساله توجه و رسیدگی نکرده است.


ورود موش‌های داخل کانال به خانه‌ها

دیگر ساکن این محله نیز از وجود موش‌های بزرگ داخل کانال که به خانه‌های اطراف وارد می‌شوند به عنوان معضلی دیگر نام می‌برد و می‌گوید: ریختن زباله‌ها و همچنین هدایت فاضلاب برخی خانه‌ها به داخل کانال باعث وجود زباله‌ها و افزایش هر روزه آنها می‌شود، اما نظارتی روی این تخلفات و تبعات آن نیست. تا سال گذشته شهرداری سم‌پاشی می‌کرد اما امسال برای از بین بردن موش‌ها اقدامی انجام نشده است.

«سارا عزیزپور» می‌افزاید: پارک محلی «نیلوفر» که در کنار این کانال و اتوبان قرار دارد نیز به دلیل نبود حصار و فنس کشی امنیت ندارد و برای فرزندان ما خطرناک است. وی با اشاره به کف زمین محوطه بازی کودکان پارک نیلوفر که پر از خس و خاشاک است می‌گوید: این محدوده نه تنها کف پوش ندارد بلکه تیغ و علف به قدری زیاد است که کودکان نمی‌توانند راحت وارد شوند و پاهای آنها آسیب می‌بیند.

وی نداشتن روشنایی و تاریک بودن را از دیگر مشکلات پارک نیلوفر عنوان می‌کند و می‌افزاید: از زمان غروب آفتاب به دلیل تاریکی نمی‌توان در پارک ماند و با وجود معتادان و افراد ناجوری که در گوشه و کنار پارک هستند کسی جرات نمی‌کند از پارک استفاده کند. این پارک فقط اسم پارک دارد، اما به هیچ وجه شرایط لازم برای تفریح یا گذران وقت برای اهالی را ندارد.


جوی و هدایت آب‌های سطحی

یکی از اهالی این منطقه نیز با بیان این‌که چهارراه فردوسی شرایط مناسبی از نظر جوی و هدایت آب‌های سطحی ندارد می‌گوید: با هر بارش آب‌گرفتگی بزرگی در این چهارراه ایجاد می‌شود.
«رستم کبابیان» می‌افزاید: جوی وسط این خیابان و همچنین شکل هندسی جویی که در قسمت شمالی چهارراه قرار دارد به قدری باریک و غیر اصولی است که وقتی کوچک‌ترین زباله‌ای داخل آن باشد راه آب می‌گیرد و زباله و آب از داخل آن سرریز و در خیابان پخش می‌شود. به این ترتیب، با توجه به این‌که این محدوده بیشتر مغازه است، کسبه با مشکل مواجه می‌شوند و گاهی در شرایط حادتر آب داخل مغازه‌ها می‌ریزد.


ساماندهی پارک نیلوفر 

مسئول فضای سبز منطقه 2 شهرداری کرج با بیان این‌که اطراف کانال در محدوده پارک فنس‌کشی داشته می‌گوید: چند وقت پیش این فنس‌ها را دزدیدند. «رضا ابراهیم زاده» می‌افزاید: 28 پارک در محدوده خدماتی منطقه 2 قرار دارد که 12 مورد آن مشکلات اساسی دارند و پارک نیلوفر یکی از آنهاست و به دلیل موقعیت نا مناسبی که از نظر قرار گرفتن کنار اتوبان و حاشیه شهر دارد، آسیب زیادی می‌بیند. به عنوان مثال لامپ‌های روشنایی و دیگر وسایل آن به سرقت می‌رود.

وی با بیان این‌که با توجه به بودجه بندی شهرداری رسیدگی به پارک‌ها، کف پوش کردن و دیگر اقدامات لازم در دستور کار منطقه 2 قرار دارد می‌گوید: برای کندن خس و خاشاک زمین بازی در اولین فرصت اقدام خواهیم کرد و در مورد کف‌پوش کردن آن نیز با توجه به بودجه و اولویت بندی به آن رسیدگی خواهد شد. وی می‌افزاید: البته در پارک نیلوفر به تازگی صندلی‌ها که فلزی بودند تعویض و جای آنها صندلی‌های پلی اتیلن گذاشته شده و برای فضای سبز و نظافت آن به طور مرتب اقدام می‌شود.


مناسب‌سازی خیابان فردوسی 

معاون عمرانی شهردار منطقه 2 کرج در مورد مشکل چهارراه و خیابان فردوسی با بیان این‌که مناسب‌سازی در بخش‌هایی از ساسانی آغاز شده است می‌گوید: در قسمتی از این محدوده که عقب‌نشینی داشت و پارکینگ خودرو‌ها شده بود برای تردد مردم و همچنین معلولان و نابینایان مناسب‌سازی شد و در دیگر خیابان‌ها هم این کارها انجام می‌شود.
«مصطفی مهرنیا» با تایید نامناسب بودن ساختار جوی‌ها و جدول‌کشی در خیابان فردوسی می‌گوید: تا یک ماه آینده مناسب‌سازی این خیابان نیز انجام خواهد شد تا مشکل تردد در معابر و همچنین آب گرفتگی آن برطرف شود.
 

نگهداری از کانال بر عهده آب منطقه‌ای است


پدیده شوم ساخت و ساز‌های غیرمجاز به‌ویژه در حاشیه شهر و همچنین حاشیه رودخانه کرج معضلی است که بازنده آن مردم، شهرداری و محیط‌زیست هستند و تبعات اجتماعی، مخاطرات سلامتی و زیست‌محیطی زیادی به دنبال دارد.

به گزارش همشهری، سال‌های گذشته بدون هیچ نظارتی ساخت و سازهای زیادی در گوشه و کنار کرج انجام شد و کانال قدیمی رودخانه کرج که از قدیم مسیر گذر آب سد کرج بود نیز از این معضل بی‌نصیب نمانده است و ساخت‌و‌ساز غیرمجاز و غیراصولی در حریم این کانال اکنون علاوه بر ایجاد مشکل برای خود شهروندان و مسئولان، چالشی را بین شهرداری و آب منطقه‌ای ایجاد کرده است که هر کدام دیگری را مسئول رسیدگی و حفاظت از این کانال می‌دانند.

معاون خدمات شهری منطقه 2 شهرداری کرج می‌گوید: از قدیم نگهداری و رسیدگی به مسیر رودخانه و کانال کرج بر عهده اداره آب منطقه‌ای تهران بوده است.
«حسین آل حبیب» اظهار می‌کند: رسیدگی و پاکسازی جوی‌های آب و کانال‌هایی که برای هدایت آب‌های سطحی است و توسط شهرداری ساخته می‌شود بر عهده شهرداری است، اما این کانال بر عهده آب منطقه‌ای بوده و شهرداری در قبال آن مسئولیتی  ندارد.

وی می‌افزاید: با وجود این، در گذشته اطراف این کانال در محدوده ساسانی فنس کشی کرده بودیم، اما پایان سال گذشته فنس‌های آن سرقت و از آن به بعد این کانال ناایمن شد.
وی می‌گوید: در این باره با آب منطقه‌ای مکاتبه و درخواست رسیدگی به این موضوع را کردیم، اما تاکنون هیچ پاسخی داده نشده است.

آل حبیب می‌گوید: با وجود این برای حفظ امنیت شهروندان برای فنس‌کشی و بستن اطراف کانال اقدام کردیم تا از مخاطرات احتمالی برای شهروندان پیشگیری شود.
معاون خدمات شهری منطقه 2 شهرداری کرج در مورد فاضلابی که به کانال می‌ریزند می‌گوید: خانه‌ها باید با حفر چاه جذبی از هدایت آب به کانال خودداری کنند و اگر این اقدام انجام می‌شود متولی آن شرکت آب و فاضلاب است که باید از کار آنها جلوگیری کند.
 

شهرداری ؛ متولی رسیدگی به کانال


مدیر امور آبیاری کرج به عنوان نماینده امور آب منطقه‌ای تهران در کرج طی بازدید حضوری در این محدوده می‌گوید: در گذشته که حریم برای این رود و کانال وجود داشت آب منطقه‌ای به عنوان متولی آب خدمات می‌داد.
به گزارش همشهری، «علی مشاهیری» می‌افزاید: با توجه به این‌که با ساخت و سازها محدوده شهری به حریم کانال وارد شده طبق بند 14 ماده 55 قانون شهرداری‌ها مسئولیت فنس‌کشی، نظافت و امور مربوط به فضای سبز حریم کانال بر عهده شهرداری است.

وی می‌گوید: حفاظت، لایروبی و رسیدگی به مشکلات کانال بر عهده آب منطقه‌ای است، اما با توجه به شرایطی که اکنون کانال دارد، بزرگ و قطور شدن درخت‌های داخل کانال و ساخت و سازهای غیرمجازی که چسبیده به کانال انجام شده، لایروبی آن با مشکلات و سختی زیادی همراه است، چراکه احتمال شکستگی و آسیب به کانال وجود دارد.

مشاهیری با بیان این‌که درخت یا هر چیز دیگری نباید مانع آب‌رسانی در کانال شود می‌گوید: اکنون برای خارج کردن درخت‌ها از کانال احتمال آسیب به کانال وجود دارد که ایمن‌سازی آن بر عهده شهرداری است.
وی با اشاره به این‌که سرمنشأ آب کانال تمیز است می‌افزاید: زباله‌ها و فاضلاب‌هایی که در طول مسیر توسط مردم وارد کانال می‌شود باعث آلودگی آب شده است.

مدیر امور آبیاری کرج با بیان این‌که شهرداری نباید اجازه ساخت‌و‌ساز در حریم کانال را می‌داده اما این تخلف در دوره‌های گذشته انجام شده است می‌افزاید: اکنون این خانه‌ها مقاوم نیست و احتمال بروز حادثه در زمان سیل و پرحجم شدن کانال وجود دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید