• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 29 خرداد 1398
کد مطلب : 60476
+
-

عبور از چراغ قرمز؛ پرتکرار ترین تخلف رانندگی در کرج

بیش از 60 درصد تقاطع‌ها و میادین چراغ‌دار کرج به دوربین ثبت تخلفات رانندگی مجهز هستند

معاون حمل ‌و‌ نقل و ترافیک شهرداری کرج گفت: بیش از 60 درصد تقاطع‌ها و میادین چراغدار کرج به دوربین ثبت تخلفات رانندگی مجهز هستند.
«محمدرضا احمدی‌نژاد» در گفت‌وگو با ایسنا اظهار‌کرد: در حال حاضر در میادین و تقاطع‌های مهم شهر از جمله هفت‌تیر، شهدا، مصباح، کارخانه قند، شرافت و امام حسین(ع) دوربین‌های ثبت تخلفات رانندگی فعالند.

وی ادامه داد: با این اوصاف، می‌توان گفت بیش از 60 درصد میادین و تقاطع‌های چراغدار کرج به دوربین‌های ثبت تخلفات رانندگی مجهزند و از طریق آنها اعمال قانون لازم برای متخلفین صورت می‌گیرد.
این مسئول گفت: به دنبال افزایش گستره فعالیت دوربین‌های ثبت تخلف در کرج هستیم. ولی واقعیت این است برای نصب این دوربین‌ها به زیرساخت فیبر نوری نیاز است که تمامی مناطق کرج به آن مجهز نیستند.

وی بیان کرد: در حال حاضر تردد خودروها در مسیرهای دوربین‌دار کرج از طریق کارشناسان مرکز مانیتورینگ شهرداری این شهر رصد و در صورت انجام تخلف قبض جریمه راننده متخلف صادر و از طریق پیامک مبلغ جریمه برای وی ارسال می‌شود.

معاون حمل ‌و ‌نقل و ترافیک شهرداری کرج گفت: به دنبال خرید دوربین‌های تمام‌اتوماتیک ثبت تخلفات رانندگی هستیم. با این کار هم سهم نیروی انسانی در ثبت تخلفات رانندگی کم می‌‎شود و هم دقت اعمال قانون‌های انجام شده به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: در شرایط تحریم کنونی خرید این دوربین‌ها به سختی امکان‌پذیر است و به اعتبار زیادی نیاز دارد. ولی ما این اقدام را در دستور کار خود قرار داده‌ایم تا از طریق آنها ترافیک شهری و برخورد با رانندگان متخلف را بیش از پیش ساماندهی کنیم.

همچنین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کرج گفت: با نصب دوربین‌های نظارتی در معابر، تقاطع‌ها و میادین مهم شهر شاهد اعمال قانون رانندگان متخلف هستیم.
«حمدالله رحمتی‌پور» با اشاره به پرتکرارترین تخلف رانندگی در کرج توضیح داد: عبور از چراغ قرمز یکی از پرتکرارترین تخلفات رانندگی در کرج است که طبق قانون 200 هزار تومان جریمه دارد. ولی واقعیت این است جریمه‌ها بازدارندگی لازم را ندارند و باید به فکر راهکارهای اساسی برای قانونمند کردن رانندگان باشیم.

این مسئول افزود: در بسیاری از موارد وقتی پلیس می‌خواهد راننده‌ای را به خاطر تخلف جریمه کند با جمله «جریمه کن، کار دارم می‌خواهم بروم» مواجه می‌شود که این به آن معناست که قانون موجود بازدارندگی لازم را ندارد و در این حوزه به بازنگری نیاز است.

وی اظهار کرد: باید فرهنگ رانندگی از دوران کودکی در افراد نهادینه شود و صدا و سیما و رسانه‌ها نیز در این حوزه با جدیت بیشتری کار کنند که رانندگان نه به خاطر ترس از جریمه بلکه به خاطر احترام به حقوق دیگران و رعایت قانون تخلف نکنند.

رحمتی‌پور گفت: البته برخورد جدی‌تر با رانندگان متخلف نیز تاثیر بسزایی در کاهش تخلفات رانندگی دارد. به عنوان مثال، اگر گواهینامه فرد متخلف ضبط و خودرو توقیف شود، بار دیگر در شرایط تخلف احتمال کمتری وجود دارد که وی قانون را زیر پا بگذارد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کرج در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به برخورد جدی با خودروهای دارای شیشه دودی بیان کرد: داخل خودرو باید از 3 متری قابل رویت باشد. اگر راننده‌ای برچسب دودی و خیلی دودی روی شیشه ماشینش نصب کرده باشد، در صورت مشاهده، علاوه بر جریمه 50 هزار تومانی، باید به کندن برچسب‌ها نیز اقدام کند.

این مسئول در پاسخ به این سوال ‌که آیا امکان پرداخت اقساطی جریمه‌های رانندگی وجود دارد، توضیح داد: اگر خودروی راننده متخلف توقیف نشده باشد، این امکان وجود دارد. در غیر این صورت برای گرفتن خودروی توقیف شده مبلغ جریمه باید کاملا پرداخت شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید