• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 28 خرداد 1398
کد مطلب : 60350
+
-

قیمت خودرو ؛کاهش یا افزایش؟

خبر: وحید منایی ، معاون سازمان حمایت با اشاره به روند نزولی قیمت خودرو، تصمیمات گرفته شده در کمیته خودرو برای مدیریت عرضه و تقاضا  و ایفای تعهدات معوق شرکت های عرضه کننده ، جلوگیری از پیش فروش خودروهای جدید،تکمیل خودروهای ناقص تولیدی، مدیریت تقاضای کاذب و...   را عامل این کاهش قیمت‌ها اعلام کرد.

  نقد: گزارش‌ها از سیر صعودی و افزایش قیمت تا 20 میلیون تومانی برخی خودروها در ابتدای هفته جاری حکایت داشت و مشخص نیست که وی با چه پارامتری از کاهش قیمت خودرو خبر داده است. تصمیمات کمیته خودرو برای مدیریت عرضه و تقاضا نیز عامل موثری در کاهش قیمت خودرو نبوده، چرا که این مصوبات همان تکالیف فاقد ضمانت اجرایی است که از نیمه دوم سال گذشته برای رشد تولید و عرضه و عمل به تعهدات معوق به خودروسازان ابلاغ شده و این شرکت‌ها نیز با توجیه کمبود قطعات، دپوی خودروهای ناقص و... گام موثری برای اجرای آن برنداشته‌اند. سازمان حمایت در حالی از توقف پیش فروش خودروهای جدید خبر داده که چند هفته گذشته سایپا و ایران خودرو فروش اقساطی برخی محصولات خود  را اجرا کردند. ادعای سیر صعودی عرضه با تکمیل خودروهای ناقص خودروسازان به مشتریان نیز با اخبار و گزارش‌های اخیر از دپوی 60 تا 70 هزار خودرو منافات داشته و مدیریت تقاضای کاذب در بازار خودرو با شیوه‌های اعلام شده هم بیشتر به رویا و نه واقعیت‌های فروش فوری خودرو شباهت دارد. واقعیت آن است که منشأ اصلی نوسان قیمت‌های بهار امسال، نرخ گذاری غیر واقعی و بالای خودرو در سازمان حمایت بوده است. با این روند انتظار تحلیل درست بازار خودرو از سازمانی که عنوان مدافع حقوق مصرف‌کننده را یدک می کشد زیاده‌خواهی نیست، اما شاید چنین انتظاری در سازمانی که رئیس آن حتی از تبیین مبانی کشف قیمت‌های حاشیه بازار برای تعیین و ابلاغ نرخ مصوب به خودروسازان عاجز ماند، دور از ذهن می نماید.

این خبر را به اشتراک بگذارید