• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 28 خرداد 1398
کد مطلب : 60349
+
-

آغاز ثبت‌نام وام ساخت مسکن در ‌بافت‌های فرسوده

دیروز سامانه ثبت‌نام تسهیلات ارزان‌قیمت ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده با محوریت شرکت بازآفرینی شهری ایران آغاز به‌کار کرد تا نخستین گام برای پرداخت این تسهیلات برداشته‌شود.

به‌گزارش همشهری، در قالب طرح اقدام ملی مسکن قرار است 400هزار واحد مسکونی با روش مشارکتی تا سال آینده ساخته شود که از این میزان 100هزار واحد در بافت‌های هدف طرح بازآفرینی شهری ساخته خواهد شد. عباس فرهادیه، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی می‌گوید: 80درصد این واحدها مربوط به اشخاص حقیقی است که در بافت‌های موردنظر زمین یا واحد فرسوده دارند و می‌خواهند با استفاده از این تسهیلات و تخفیف‌های اعطایی در حوزه عوارض و مجوزها نسبت به تولید مسکن اقدام کنند. همچنین 20درصد باقیمانده از این واحدهای تولیدی توسط شرکت بازآفرینی شهری در بافت‌های ناکارآمد احداث می‌شود که به‌صورت کلید به کلید با واحدهای فرسوده داخل بافت فرسوده تعویض خواهد شد. حالا با آغاز به‌کار سامانه ثبت‌نام تسهیلات بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری، افرادی که زمین یا واحد مسکونی فرسوده در این بافت‌ها دارند، می‌توانند برای دریافت تسهیلات موردنظر اقدام کنند.

جزئیات تسهیلات بافت فرسوده
سقف تسهیلات مشارکت مدنی دوره ساخت ارزان‌قیمت در بافت‌های فرسوده برای تهران و کلانشهرها مبلغ 50میلیون تومان و برای سایر نقاط شهری مبلغ 40میلیون تومان درنظر گرفته شده است. نرخ سود این تسهیلات معادل نصف نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار است که در شرایط فعلی با توجه به نرخ سود مصوب 18درصدی، نرخ سود این تسهیلات 9درصد محاسبه خواهد شد. ضمنا ‌حداکثر دوره بازپرداخت این تسهیلات 30‌ماه درنظر گرفته شده است. البته متقاضیان می‌توانند در کنار دریافت این تسهیلات، مبالغ 10 تا 20میلیون تومان نیز با نرخ سود 18درصد بگیرند و همزمان با تسهیلات ارزان‌قیمت نسبت به تسویه اقساط آن اقدام کنند. رقم این تسهیلات 18درصدی برای تهران 20میلیون تومان برای متقاضیان غیرحرفه‌ای، 40میلیون تومان برای سازندگان دارای صلاحیت حرفه‌ای و 60میلیون تومان برای سازندگان حرفه‌ای استفاده‌کننده از فناوری‌های نوین و تکنولوژی کاهش مصرف انرژی درنظر گرفته شده است. این مبالغ برای کلانشهرها، مراکز استان‌ها و سایر نقاط شهری با قدری تفاوت تعیین شده که جزئیات کامل آن در سامانه ثبت‌نام تسهیلات ساخت در بافت فرسوده در دسترس است.
در کنار پرداخت تسهیلات ساخت در بافت فرسوده، تمهیداتی نیز برای اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت ودیعه اسکان موقت به متقاضیان نوسازی واحدهای فرسوده اندیشیده شده ‌‌که براساس آن متقاضیان هر واحد مسکونی فرسوده در شهر تهران می‌توانند 20میلیون تومان وام با نرخ سود 9درصد و 10میلیون تومان وام با نرخ سود 18درصد دریافت کنند. در سایر شهرها نیز برای اسکان موقت متقاضیان بازآفرینی هر واحد مسکونی فرسوده مبلغ 15میلیون تومان با نرخ 9‌درصد و 7.5میلیون تومان با نرخ سود 18درصد پرداخت می‌شود.

پروژه‌های مشمول این تسهیلات
طبق اعلام شرکت بازآفرینی شهری، تمامی پروژه‌های نوسازی مسکن که براساس طرح بهسازی و نوسازی مصوب استان در محلات هدف بازآفرینی شهری پروانه ساختمانی گرفته باشند، مشمول پرداخت این تسهیلات هستند. همچنین پروژه‌های خارج از محدوده مصوب نیز که با تأیید شرکت بازآفرینی شهری در عوض املاک واقع در محدوده مصوب ساخته می‌شوند، مشمول این تسهیلات هستند. ضمن اینکه موارد استثنا نیز به تشخیص هیأت اجرایی استان، اداره راه و شهرسازی استان یا شرکت بازآفرینی مشمول دریافت این تسهیلات خواهند بود. 
طبق اعلام شرکت بازآفرینی شهری، ملاک تعداد تسهیلات پرداختی به پروژه‌های یادشده، تعداد واحدهای مندرج در پروانه ساختمانی اولیه صادره توسط شهرداری است و درصورت وجود تقاضای مازاد و محدودیت در سهمیه استان‌ها، پرداخت تسهیلات در سطح هر استان اولویت‌بندی خواهد شد. بر این اساس توسعه‌گرانی که نوسازی محلات هدف را در قالب طرح بهسازی و نوسازی محله در دستور کار خود قرار داده‌اند، اولویت اول هستند، پروژه‌های تجمیعی با بیش از 10واحد مسکونی در اولویت دوم قرار می‌گیرند و سایر پروژه‌های تجمیعی در اولویت سوم هستند. در پایان درصورت نبود متقاضی در قالب اولویت‌های بالا، سایر پروژه‌های نوسازی بافت فرسوده قابل معرفی به بانک خواهند بود.

 شیوه ثبت‌نام تسهیلات ساخت در بافت فرسوده

شرط نخست برای ثبت‌نام در سامانه تسهیلات ارزان‌قیمت ساخت در بافت فرسوده این است که واحد موردنظر متقاضی برای ساخت مسکن در بافت‌های هدف طرح بازآفرینی شهری قرار داشته باشد. این موضوع در ابتدای کار با ورود متقاضی به سامانه ثبت‌نام به آدرس acility.udrc.ir/Check بررسی می‌شود و اگر متقاضی مشمول دریافت تسهیلات شناخته شود، اجازه ادامه ثبت‌نام را پیدا می‌کند. در مرحله اول موقعیت ملک متقاضی با وارد‌کردن کد جام (شماره سند تک‌برگی) یا کد‌پستی 10رقمی ملک بررسی می‌شود و درصورت تأیید، با ثبت مشخصات فردی، ثبت‌نام فرد در سامانه تکمیل می‌شود و در ادامه او می‌تواند با استفاده از رمز دریافتی وارد سیستم شود و با ثبت پروژه بازآفرینی، برای دریافت تسهیلات ارزان‌قیمت ساخت ثبت‌نام کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید