• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 28 خرداد 1398
کد مطلب : 60219
+
-

قاچاقچیان پرندگان دستگیر شدند

خبر
قاچاقچیان پرندگان دستگیر شدند

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: 3 بهله پرنده شکاری و ۲۰ قطعه کبک از قاچاقچیان در مشهد کشف و متخلفان صید و شکار در این خصوص دستگیر شدند. به گزارش ایرنا، سرهنگ «ابوالفضل شعبانی» گزارش داد: ماموران یگان حفاظت طی 3 عملیات جداگانه با همکاری پلیس راه‌آهن، بسیج مقاومت ناحیه ۱۰ مسلم و پلیس پایانه امام رضا(ع) مشهد از خروج قاچاق این تعداد پرنده که به طور غیرمجاز صید شده بودند جلوگیری کردند. 

وی ادامه داد: ۲۰ قطعه کبک از طریق پایانه مسافربری مشهد توسط یک متخلف سودجو در حال خروج بود که با همکاری کلانتری پایانه امام رضا(ع) متخلف دستگیر و پرندگان توقیف شدند. فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: همچنین فردی که یک بهله عقاب سارگپه پابلند را در یکی از خیابان‌های مشهد به قصد فروش حمل می‌کرد توسط مأموران یگان حفاظت محیط‌زیست شناسایی و با همکاری نیروهای مقاومت ناحیه ۱۰ مسلم این شهر دستگیر شد. وی افزود: در عملیاتی دیگر با همکاری پلیس راه‌آهن مشهد نیز یک متخلف شکار و صید حرفه‌ای که قصد قاچاق 2 بهله دلیجه را به خارج از استان داشت شناسایی و روانه زندان شد. سرهنگ شعبانی گفت: در این چارچوب 4 نفر متخلف دستگیر و با تشکیل پرونده تحویل مرجع قضایی شدند. خسارت وارده به محیط‌زیست از ناحیه این متخلفان ۲۴۰ میلیون ریال است. 

۲۰ درصد مساحت ۱۱۷ هزار و ۷۶۹ کیلومترمربعی خراسان رضوی زیر پوشش حفاظت محیط زیست قرار دارد. مساحت زیستگاه‌های این استان 2 میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار است. خراسان رضوی به ازای هر ۲۵ هزار هکتار یک محیط‌بان در اختیار دارد. این استان دارای ۴۱ منطقه چهارگانه و شکار ممنوع شامل ۲۸ اثر ملی طبیعی، پارک ملی، پناهگاه حیات‌وحش، مناطق حفاظت‌شده و ۱۳ منطقه شکارممنوع است. حدود ۸۰ گونه پستاندار، ۲۸۵ گونه پرنده، 2 گونه دوزیست، ۶۸ گونه خزنده و ۲۴ گونه ماهی در طبیعت خراسان رضوی زیست می‌کنند. گونه‌های شاخص حیات‌وحش این استان شامل بز وحشی، قوچ، گوسفند وحشی، آهو، پلنگ، یوزپلنگ، گرگ، کفتار و انواع پرندگان از قبیل پرندگان شکاری، هوبره و کبک است.

این خبر را به اشتراک بگذارید