• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 28 خرداد 1398
کد مطلب : 60150
+
-

زخم‌ کهنه زلزله «سفیدسنگ»

خبر
زخم‌ کهنه زلزله «سفیدسنگ»

زخم‌ها و خسارت‌های جبران‌شده و جبران‌نشده زلزله ۶ ریشتری فروردین سال ۹۶ در خاطره روستاییان منطقه سفیدسنگ خراسان رضوی باقی مانده و برخی کمبودها همچنان آنان را می‌آزارد. به گزارش ایرنا، زلزله ۶ ریشتری ۱۶ فروردین سال ۱۳۹۶ در منطقه سفیدسنگ خراسان رضوی بین 2 شهرستان مشهد و فریمان روی داد و طی آن به ۶۸ روستا در شهرستان‌های سرخس، فریمان و مشهد خسارت وارد شد. امداد‌رسانی از همان ساعات اولیه از مشهد و از طریق حدود ۷۰ کیلومتر راه دسترسی روستایی و بین شهری به کانون زمین‌لرزه آغاز شد؛ زمین‌لرزه‌ای که یک کشته و ۴۰ زخمی در پی داشت. 


بازسازی ادامه دارد

فرماندار فریمان درباره خسارات ناشی از زلزله در این شهرستان گفت: ۲۹۲ واحد مسکونی روستایی در این شهرستان آسیب دید که همه آنها بازسازی شده است و تاسیسات زیربنایی، مدارس و خانه‌های بهداشت روستایی آسیب‌دیده نیز بازسازی یا تعمیر شده‌اند. «عباسعلی صفایی» افزود: 7 کیلومتر از یک راه روستایی در این منطقه که از زلزله آسیب دیده بود، در مرحله زیرسازی قرار دارد و یک خیر نیز ساخت مدرسه در یکی از روستاهای منطقه را آغاز کرده است. دانش‌آموزان مدرسه یادشده پیش از این در کانکس تحصیل می‌کردند. 

وی با تایید وجود مدارس کانکسی در منطقه به عدم آسیب‌پذیری آنان از زلزله اشاره کرد و اظهار داشت: همه تاسیسات زیربنایی منطقه به حال اول بازگشته و پوشش مخابراتی که در زمان زلزله با مشکلاتی مواجه بود هم‌اکنون تقویت شده و مشکل خاصی ندارد. وی روستاهای دو قلعه براشک، رزمگاه، القور و چند روستای کوچک را به عنوان مناطق آسیب‌دیده از زلزله نام برد و گفت: جمعیت ۱۰۴ هزار نفری شهرستان فریمان در 4 شهر و ۱۵۶ پارچه روستا و آبادی زندگی می‌کنند. 


مدارس کانکسی رضویه

بخشدار رضویه مشهد نیز درباره خسارات وارده به این بخش گفت: بیشترین آسیب زلزله ۲ سال قبل مربوط به این بخش است و در این بلای طبیعی بیش از ۵۰۰ واحد مسکونی آسیب دید که طی این مدت ۵۴۴ واحد بازسازی شده است. «قاسم علی طالبی» افزود: ۲۰ مدرسه در این بخش آسیب دید که به‌جز 3 مدرسه بقیه در مناطق روستایی قرار دارند و در مجموع ۱۰ مدرسه از این تعداد شامل 3 مدرسه در شهر رضویه و 7 مدرسه در مناطق روستایی آن تاکنون بازسازی شده است. 

وی اظهار کرد: در حال حاضر ۱۴ مدرسه کانکسی در این بخش فعالیت دارند که ۶ فقره آن عشایری است و بقیه جایگزین مدارس آسیب‌دیده از زلزله شده‌اند. وی گفت: برخی دانش‌آموزان نیز در تعدادی از مدارسی که دیوارهای آن در زلزله سال ۹۶ ترک خورده بود مشغول تحصیلند. بخشدار رضویه مدارس آسیب‌دیده را در روستاهای کلاته قدم، کلاته منار، کلاته عبدل، شورک ملکی، تپه سلام، ماشوله قارقان و چند روستای دیگر اعلام کرد. طالبی افزود: بر اساس سرشماری سال ۹۵ بیش از ۵۹ هزار نفر در این بخش سکونت دارند که 8 هزار و ۸۵۰ نفر ساکن شهر رضویه و بقیه در ۷۱ پارچه روستا و آبادی ساکن هستند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید