• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 28 خرداد 1398
کد مطلب : 60155
+
-

۴۰ درصد مراتع خراسان جنوبی در اختیار عشایر

در استان
۴۰ درصد مراتع خراسان جنوبی در اختیار عشایر

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی با بیان این‌که ۳ هزار و ۷۵۲ تن نهاده دامی برای عشایر استان تامین شده است، گفت: ۴۰ درصد مراتع استان نیز در اختیار عشایر است. به گزارش تسنیم «حسین حسین‌پور» اظهار کرد: مراتع کل استان 8 میلیون و 503 هزار و 99 هکتار است که از این میزان 340 هزار هکتار معادل 40 درصد در اختیار عشایر است. وی با بیان این‌که مراتع ییلاقی300 هزار هکتار و مراتع قشلاقی 3 میلیون و 100 هزار هکتار است، افزود: مراتع استان به 3 دسته متراکم 6 هزار و 279 هکتار معادل 07/0درصد، نیمه متراکم شمال 939 هزار و 115 هکتار معادل 03/11درصد و کم‌تراکم 7 میلیون و 557 هزار و 705 هکتار معادل 9/88 درصد است. 

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی گفت: با توجه به این‌که ممیزی مقداری زیادی از اراضی انجام شده است، درخواست تسریع در ممیزی سایر اراضی و تعیین تکلیف و همچنین صدور پروانه چرا یا اجرای طرح مرتعداری را داریم. حسین‌پور بیان کرد: یکی از اهداف این اداره کل، تامین نهاده‌های دامی و نیازهای اساسی جامعه عشایری استان است. در همین زمینه خراسان جنوبی دارای 10 شرکت تعاونی و یک اتحادیه عشایری است که بیش از 10 هزار خانوار را تحت پوشش داشته و بیشتر وظایف آنان در زمینه تهیه و تامین و توزیع نهاده‌های دامی، تجهیزات و مواد مورد نیاز اعضا و طراحی و تدوین و اجرای طرح‌ها و پروژه‌های تولیدی و عمرانی است. 

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی اظهار کرد: برای توانمندتر شدن برای خرید نهاده‌های دامی و ارائه خدمات بهتر به جامعه عشایری طی سال جاری تسهیلات قرض‌الحسنه بلندمدت پنج‌ساله به مبلغ 40 میلیارد ریال به تشکل‌های عشایری پرداخت می‌شود. 3 هزار و 752 تن نهاده دامی در 2 ماه گذشته بین جمعیت عشایر استان توزیع شده است. وی تصریح کرد: توزیع جو و سایر نهاده‌های دامی بین شهرستان‌ها بر اساس جمعیت دام عشایر هر شهرستان است و شرکت‌های تعاونی عشایری نیز در شهرستان‌ها بر اساس تعداد دام هر عضو، علوفه را به عشایر به صورت نقدی و مدت‌دار واگذار می‌کنند که در توزیع علوفه اولویت با سهامداران و اعضای شرکت‌های تعاونی است.

 مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی بیان کرد: این اداره کل در حال برنامه‌ریزی برای خرید و ذخیره‌سازی علوفه توسط تشکل‌های عشایری است تا در فصول بحرانی سال مشکل تغذیه دام عشایر برطرف شود. حسین‌پور اظهار کرد: در خراسان جنوبی 11 تشکل عشایری شامل 10 شرکت تعاونی و یک اتحادیه به جامعه عشایر خدمات ارائه می‌دهد و سال گذشته 28 هزار و 501 تن علوفه دامی بین عشایر توزیع شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید