• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
سه شنبه 28 خرداد 1398
کد مطلب : 60184
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/7RLQ
+
-

تولید ۲ میلیون لیتر گلاب در دلیجان

مدیر جهاد کشاورزی دلیجان گفت: ۲ میلیون لیتر گلاب و ۴۰ لیتر اسانس امسال در این شهرستان تولید شد. «سعید برجی» در گفت وگو با ایرنا افزود: این میزان محصول فرآوری شده از هزار و ۵۰ تن گل محمدی‌تر به دست آمده است. 

وی اضافه داد: سطح زیر کشت گل محمدی دلیجان ۳۳۵ هکتار است که ۳۰۰ هکتار آن بارده و ۳۵ هکتار بدون باردهی است و بیشترین سطح زیر کشت این محصول در روستاهای مهدی‌آباد، خاوه، هستیجان و قالهر قرار دارد. مدیر جهاد کشاورزی دلیجان اظهار کرد: میانگین تولید گلبرگ گل محمدی از هر هکتار در این شهرستان 5/3 تن است و ۲۰ کارگاه گلاب‌گیری سنتی و کارخانه اسانس‌گیری در دلیجان فعال است که محصول آن به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌شود.

 برجی افزود: با توجه به خشکسالی‌های سال‌های گذشته و کم شدن منابع آب در شهرستان، ترویج محصولات کم‌آب‌بر و تغییر الگوی کشت در دستور کار است که گل محمدی یکی از این محصولات جایگزین پیشنهادی است. وی گفت: برای تحقق این موضوع به 5 بهره‌بردار این بخش تسهیلات اشتغال فراگیر روستایی به مبلغ ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال تعلق گرفته است. بیشترین سطح زیر کشت گل محمدی در استان مرکزی مربوط به شهرستان دلیجان با ۵۰ هزار نفر جمعیت است.

این خبر را به اشتراک بگذارید