• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 28 خرداد 1398
کد مطلب : 60138
+
-

نمایش عشق و موسیقی

عوامل تئاتر «عشق جلاد» در گفت‌و‌گو با همشهری از فراز و نشیب‌های اجرا می‌گویند

تئاتر
نمایش عشق و موسیقی

مرجان فرهمند | خراسان رضوی-خبرنگار:


 «سردار سرخ» برای دستگیری سردار «عوض خان» و سرکوب قیام او به منطقه می‌آید. در همان روز سردار «عوض‌خان» قرار است در مجلس عروسی حضور داشته باشد ولی به دلایلی به عروسی نمی‌رود. «سردار سرخ» عروس را گروگان می‌گیرد و به اردوگاه خود می‌برد. در این موقعیت تمام اهالی ایل در تلاش هستند تا عروس را آزاد کنند و سردار «عوض خان» به این حرکت ایل می‌پیوندد و...؛ این خلاصه‌ای از نمایش «عشق جلاد» است که بر اساس داستان و ادبیات منطقه شمال خراسان نوشته شده است و به زودی در سالن اصلی تئاتر شهر به اجرا درخواهد آمد. چند نفر از عوامل درباره نمایش صحبت کردند که در ادامه می‌خوانید. 


تئاتر بر پایه موسیقی فولکلور

«آریا کسرائی» دستیار کارگردان تئاتر «عشق جلاد» می‌گوید: بخش زیادی از نمایش بر مبنای موسیقی فولکلور شمال خراسان و متن داستان درباره یک عشق سنتی است. وی با اشاره به حضور بیش از 50 بازیگر بیان می‌کند: این نمایش 12 بازیگر فیزیکال دارد که با موسیقی همگام هستند و در شعرها همسرایی می‌کنند. کسرائی با اشاره به این‌که پیش‌تولید این نمایش از حدود 18 ماه قبل آغاز شده، اظهار می‌کند: نویسندگی و کارگردانی آن بر عهده استاد «فرشید تمری» بوده و نویسندگی آن چندین ماه ‌طول کشیده است. 

وی در خصوص دیگر فعالیت‌های «فرشید تمری» می‌گوید: وی چند سال قبل تئاتر «سردار سرخ» را در کارنامه هنری خود ثبت کرد. نمایش «عشق جلاد» نیز متاثر از همان فضاست و علتش آشنایی کارگردان با ادبیات شمال خراسان و فولکلور این منطقه است؛ چراکه او زاده و متولد این دیار بوده و تفکری فولکلور دارد. کسرایی در خصوص طراحی دکور و صحنه بیان می‌کند: دکور این نمایش مینی‌مال است و در نمایش قبلی هم از همین مدل استفاده کردیم. 


تحولی شگرف در شخصیت سردار سرخ 

«حسام حصاری» بازیگر نقش اول نمایش «عشق جلاد» که نقش «سردار سرخ» را بازی می‌کند در خصوص اجرایش می‌گوید: «سردار سرخ» شخصیتی دارد که ترسی از جنگ و خونریزی به‌ خود راه نمی‌دهد و دست به‌ هر کاری می‌زند ولی از جایی «عشق» را در قلب خود احساس می‌کند. وی اظهار می‌کند: محوریت شخصیت «سردار سرخ»، تحول با مقوله‌ای به نام عشق است. این بازیگر درباره نحوه آشنایی با گروه بیان می‌کند: نزدیک به 6 سال است با آقای تمری همکاری صمیمانه‌ای دارم. وی مدتی قبل این نقش را به من پیشنهاد داد و قبول کردم. 

حصاری می‌گوید: آثار تمری را خیلی دوست دارم و کارهایش برای من از جذابیت خاصی برخوردارند. وی به نوشتن قصه اعتقاد زیادی دارد و پیش بردن قصه‌محور فقط کار اوست و این جزو جذابیت‌های یک اثر است. این بازیگر ادامه می‌دهد: آثار و نوشته‌های تمری باعث افزایش مخاطب و جذب آنها به سالن‌های تئاتر می‌شود. مخاطبانی که برای اولین‌بار به تماشای آثار هنری وی نشسته‌اند به‌ طور حتم مخاطب دائمی آثارش شده‌اند. وی درباره وضعیت و شرایط موجود در تئاتر مشهد بیان می‌‌کند: در شهری با این جمعیت باید بیش از 100 هزار مخاطب داشته باشیم، در صورتی‌که متاسفانه فقط 10 هزار مخاطب داریم. در سال‌های اخیر نمایش‌های بی‌محتوایی تولید شده‌اند که دور شدن مخاطب را رقم زده‌اند. 


تلفیق موسیقی مدرن و سنتی

«حسن خرسندی» نزدیک به 32 سال در زمینه موسیقی فعالیت دارد و به گفته خودش بخشی از کارهایش موسیقی فیلم و بخش دیگری موسیقی تیزر است. وی کاملا موسیقی را می‌شناسد و به‌صورت حرفه‌ای و تخصصی در زمنیه ساخت ملودی و موسیقی فعالیت دارد. خرسندی درباره موسیقی این نمایش بیان می‌کند: در نمایش از 2 سبک کار که یکی موسیقی فولکلور شمال خراسان و دیگری موسیقی مدرن است، همچنین از آواهای خراسان، ملودی‌های ماندگار و سازهای سنتی استفاده کردیم. وی می‌گوید: چون نمی‌توانستم برخی از فضاها را با موسیقی سنتی نشان دهم، از موسیقی مدرن هم در این نمایش استفاده کردم، به همین دلیل 2 سبک از موسیقی در این نمایش تلفیق شدند. 


«عروس» نماد زن سلحشور ایرانی 

نقش «عروس» هم یکی از نقش‌های مهم و کلیدی است که «میترا بابایی» آن را بازی می‌کند. وی می‌گوید: یکی از افتخارات مهم هنری من همکاری با آقای تمری است. این دومین تجربه کاری من با وی محسوب می‌شود. بابایی می‌گوید: در این نمایش «عروس» نماد زن سلحشور ایرانی و خراسانی است که با ماجراهایی پرفراز و نشیب مواجه می‌شود. وی بیان می‌کند: داستان نمایش برای من آشناست و با این نقش به‌ نوعی همزادپنداری می‌کنم؛ گویا آن زن را می‌شناسم و شخصیتش درون خودم هم دیده می‌شود. این نمایش به‌ دلیل تعمیراتی که در سالن تئاتر اصلی شهر در حال انجام است با کمی تاخیر در آخرین روزهای همین ماه روی صحنه می‌رود.

این خبر را به اشتراک بگذارید