• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 28 خرداد 1398
کد مطلب : 60127
+
-

طرح 12 ساله انتقال صنوف مزاحم

عضو شورای شهر بیرجند: امیدواریم ظرف ۴۵ روز آینده مشکلات پیش روی اجرای این طرح چندین ساله برطرف شود

شهری
طرح 12 ساله انتقال صنوف مزاحم

اجرای طرح انتقال صنوف آلاینده از داخل شهر بیرجند از سال ۸۶ تصویب شده و بعد از گذشت قریب به ۱۲ سال در کش و قوس‌های اداری مانده است. به گزارش مهر، سال ۸۶ شمار بسیاری از مسئولان استانی و شهرستانی در خراسان جنوبی پروژه‌ای را به نام «انتقال صنوف آلاینده و مزاحم بیرجند به خارج شهر» در سایت ۵۳ هکتاری پشت آرامستان بیرجند به تصویب رساندند. اکنون این پروژه دوازدهمین سال عمر خود را پشت سر می‌گذارد اما هنوز مسئولان به دنبال راهکاری برای ادامه اجرای پروژه هستند. تا پیش از این صحبت از همکاری نکردن برخی از اصناف در انتقال صنوف به خارج شهر و نبود زیرساخت‌هایی اعم از آب، برق و آسفالت بود، اما اکنون مساله واگذاری اراضی مطرح است. مشکلات پیش روی پروژه انتقال صنوف آلاینده به خارج شهر دو قصه را روایت می‌کند.

 قصه اول حاکی از این است که یا کلنگ اجرای طرح اشتباه به زمین خورده و یا مشکلات دیگری در پشت واژه‌هایی مانند نبود زیرساخت مناسب، مشکلات اراضی و عدم همکاری اصناف جای گرفته است. به هر حال به نظر می‌رسد این پروژه باید با جدیت بیشتری در دستور کار مسئولان قرار گیرد و متولیان فارغ از هرگونه اختلاف با هدف تأمین آسایش مردم راه چاره‌ای بیابند. 


پایان مهلت

فرماندار بیرجند در خرداد سال ۱۳۹۵ در کارگروه صنوف آلاینده شهرستان بیرجند بر انتقال این صنوف به خارج شهر تاکید کرد و گفت: آخرین‌ مهلت برای انتقال تا پایان سال جاری بوده و معطلی در اجرا توجیه‌پذیر نیست. «علی ناصری» باری دیگر در ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ در بازدید از طرح ۵۰ هکتاری صنوف آلاینده بیرجند بیان کرد: انتقال صنوف آلاینده در ساماندهی صنوف و نیز تجمیع ارائه خدمات به صورت آسان به مردم و نیز از نظر اصلاح سیما و منظر شهری و الزامات زیست‌محیطی بسیار تأثیرگذار است. پس از مرحله آماده‌سازی طبق ضوابط در نظر گرفته شده، زمین به اتحادیه‌ها واگذار خواهد شد و اصناف می‌توانند طبق نقشه‌های از قبل پیش‌بینی‌شده اماکن صنفی خود را بسازند. امیدواریم با پیگیری امور و سرعت بخشیدن به کار تا پایان سال ۱۳۹۶ انتقال کلیه صنوف آلاینده از شهر بیرجند به سایت پیش‌بینی‌شده صورت پذیرد. 

مدیرعامل شرکت تعاونی صنوف آلاینده بیرجند هم در چهارم مهرماه ۹۷ با بیان این‌که گرانی‌ها و شرایط حاکم بر جامعه روند اجرای طرح را کند کرده است، توضیح داد: راه و شهرسازی در واگذاری اراضی این زمین همکاری خوبی ندارد. «محمدحسین دلیری» افزود: از ۷۷ هکتار پیش‌بینی‌شده برای طرح فقط 3 هکتار تحویل داده شده است و برای تحویل سایر اراضی بهانه‌تراشی می‌کنند و روند تحویل اراضی در کش و قوس‌های اداری مانده است. بنا به اعلام شورای اسلامی شهر بیرجند 3 هکتار زمین که طی سال گذشته تحویل داده شده به صورت نمادین بوده و هنوز قطعی نشده است. 


مشکلات اداری طرح

«مرتضی یزدان‌شناس» عضو شورای اسلامی شهر بیرجند با اشاره به پروژه انتقال صنوف آلاینده از بیرجند به خارج شهر گفت: اقدامات زیرساختی و مأموریت شرکت تعاونی مربوطه در اجرای این طرح به خوبی انجام شده است. وی واگذاری زمین‌ها را یکی از مشکلات پیش روی اجرای پروژه دانست و افزود: راه و شهرسازی قول تحویل ۴۵ هکتار از اراضی را ظرف ۴۵ روز آینده داده است. 

عضو شورای اسلامی شهر بیرجند تصریح کرد: تاکنون 3 هکتار از اراضی تحویل داده شده است اما هنوز قطعی نیست تا شهرداری بتواند پروانه ساخت صادر کند. یزدان‌شناس با بیان این‌که در حال حاضر در چرخه اداری مشکلاتی برای اجرای طرح ایجاد شده است، ادامه داد: بین شهرداری و راه و شهرسازی در مورد نحوه صدور پروانه ساخت‌و‌ساز اختلافاتی وجود دارد. 

وی یادآور شد: همچنین ۱۵ هکتار از اراضی مربوط به املاک شهرداری بوده که در نحوه واگذاری‌ها و در جریان مزایده با مشکلاتی رو‌به‌رو شده که در مسیر رفع اشکال است. عضو شورای شهر بیرجند گفت: امیدواریم ظرف ۴۵ روز آینده که قول واگذاری زمین‌ها داده شده است، مشکلات پیش روی اجرای این طرح چندین ساله رفع شود. 

یزدان‌شناس با بیان این‌که اکنون اصناف همکاری صد درصدی برای انتقال صنوف را دارند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر توپ مشکلات در میدان دستگاه‌های دولتی است و باید برای واگذاری زمین‌ها اقدام شود. وی در پاسخ به این‌که این پروژه چندین سال است که بر زمین مانده و مطالبه‌هایی از سوی اصناف هم مازاد شده است، افزود: دستگاه‌های متولی علی‌رغم این‌که وعده واگذاری اراضی را داده‌اند هنوز در این زمینه اقدام نکرده‌اند و باعث بروز مشکلاتی شده‌اند. 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید