• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
دو شنبه 27 خرداد 1398
کد مطلب : 60087
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/0KRN
+
-

سنگ اندازی دوباره در واگذاری سهام سرخابی‌ها

4‌ماه بعد از تکلیف مجلس برای واگذاری سهام پرسپولیس و استقلال، موانع جدیدی برای عرضه سهام این 2‌باشگاه تراشیده شده است، از یک طرف سازمان بورس می‌گوید بعید است سهام این 2باشگاه برای واگذاری تا شهریور آماده شود و از طرف دیگر وزیر ورزش تأکید کرده است: اجرای مصوبه قانونی مجلس سخت است و باید مجوز جدیدی گرفته شود.

به گزارش همشهری، نمایندگان مجلس 29بهمن پارسال در بررسی لایحه بودجه 98مصوب کردند وزارت ورزش و جوانان مکلف است با همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار و سازمان خصوصی‌سازی‌ حداکثر تا پایان شهریور‌ماه 1398شرایط واگذاری سهام پرسپولیس و استقلال را در بازار پایه فرابورس فراهم کنند.

مجلس تأکید کرده است: 5درصد از سهام این2باشگاه باید در روز اول برای کشف قیمت در فرابورس عرضه شود و بقیه سهام به‌صورت یک بلوک 51درصدی به مشتریان بزرگ فروخته شود. بعد از این2واگذاری بقیه سهام باید به‌صورت خرد در فرابورس فروخته شود. این روش واگذاری با هدف ایجاد مانع لابی در برابر گروه‌های ذی‌نفع و سنگ‌اندازی و مانع تراشی در برابر خصوصی‌سازی‌ پرسپولیس و استقلال طراحی شد.

اما با وجود صراحت قانون مصوب مجلس، کارگروه مشترکی با حضور وزارت ورزش(دولت)، سازمان بورس، اتاق بازرگانی، اتاق تعاون وسازمان خصوصی‌سازی‌ تشکیل شده که درتلاش است مصوبه قبلی مجلس را لغو و لایحه جدیدی به مجلس ارائه کنند که زمینه واگذاری سهام این 2 باشگاه را در قالب مزایده و به‌صورت بلوک 100درصد سهام به یک مشتری فراهم کند. این روش واگذاری قبلا شکست خورده بود و در جریان واگذاری سهام این 2باشگاه گروه‌های قدرت و لابی‌های پر نفوذ این 2باشگاه با سنگ‌اندازی‌های گوناگون مانع از عرضه سهام این 2باشگاه شدند.  بنابر این پیش‌بینی می‌شود چنانچه قرار باشد مصوبه جدیدی برای واگذاری سهام سرخابی‌ها دریافت شود ماجرای واگذاری سهام این 2باشگاه بار دیگر به در بسته خواهد خورد و به تاریخ خواهد پیوست.

مانع تراشی اول
همسو با تصمیم‌های گرفته شده در کارگروه مشترک واگذاری سهام پرسپولیس و استقلال عوامل جانبی و دخیل در واگذاری سهام سرخابی‌ها از موضوعاتی سخن می‌گویند که واگذاری سهام پرسپولیس و استقلال را بار دیگر وارد یک فرآیند پیچیده خواهد کرد.
در نخستین گام دیروز حسن امیری، معاون سازمان بورس اعلام کرد: با توجه به زمان‌بر ‌بودن مراحل ابتدایی برای عرضه سهام این 2 باشگاه و روندی که تاکنون طی شده است، بعید به‌نظر می‌رسد سهام آنها تا پایان شهریور وارد بازار سرمایه شود. از زمان تصویب طرح مجلس در 29بهمن تا شهریور امسال یک فرصت 7ماهه برای واگذاری لحاظ شده و مشخص نیست سازمان بورس در 4‌ماه گذشته چه می‌کرده است؟ در عین حال مشخص نیست معاون سازمان بورس براساس چه مستنداتی اعلام کرده امکان واگذاری تا شهریورماه وجود ندارد. گویا این سخنان به این دلیل گفته شده که مسیر برای لغو مصوبه قبلی مجلس فراهم شود.

مانع‌تراشی دوم 
مانع دوم بر سر واگذاری سهام 2 باشگاه پرطرفدار فوتبال پایتخت را وزیر ورزش و جوانان ایجاد کرده است. مسعود سلطانی‌فر با وجود اینکه گفته است وزارت ورزش امسال استقلال و پرسپولیس را به هر شکل ممکن واگذار می‌کند اما تأکید کرده است: معتقدیم اجرای مصوبه قانونی مجلس به شکل کنونی در فرایند خصوصی‌سازی مقداری سخت است؛ بنابراین ما تقاضا داشتیم برای سرعت‌دهی به کار، دوستان مرتبط در مجلس اصلاحیه‌ای ارائه کنند تا بتوانیم سریع‌تر فرایند خصوصی‌سازی این 2 باشگاه را انجام دهیم.او به خانه ملت گفته است: نمایندگان در قالب طرح، اصلاحیه این قانون را پیگیری خواهند کرد. معنی این سخنان آن است که کارگروهی که قاعدتا باید مسئول تسریع واگذاری سهام این2باشگاه باشد، لوایح و مصوبات جدیدی را برای تصویب در مجلس ارائه خواهد کرد که به‌معنای طولانی‌تر شدن فرایند کار خصوصی‌سازی‌ سرخابی‌هاست.

   مواضع خصوصی‌سازی‌

 سیدجعفر سبحانی، سخنگوی سازمان خصوصی‌سازی‌ درباره زمان واگذاری سهام پرسپولیس و استقلال به همشهری گفت: سازمان خصوصی‌سازی‌ خود را مصر می‌داند که واگذاری سهام این 2 باشگاه همین امسال انجام شود. او در پاسخ به این پرسش که سهام سرخابی‌ها با چه روشی واگذار خواهد شد، گفت: این موضوع بستگی به تصمیم کارگروه مشترک واگذاری سهام پرسپولیس و استقلال دارد و اگر قرار باشد که روش واگذاری به مزایده تغییر کند باید در این‌باره لایحه‌ای دوباره به مجلس ارسال شود. او درباره اینکه نظر سازمان خصوصی‌سازی‌ در این‌باره چیست، گفت: نظر دولت بیشتر بر این است که اگر از طریق مزایده واگذار شود هم مناسب‌تر است و هم واگذاری سریع‌تر انجام خواهد شد. او توضیح داد:ما درگذشته تجربه ناموفقی داشتیم. در واقع زمانی که قصد داشتیم 20درصد از سهام را به پیشکسوتان واگذار کنیم مزایده‌هایمان با موفقیت همراه نبود چرا که متقاضی خواستار خرید همه سهام است. او تأکید کرد: در این شیوه‌ای که اخیرا در مجلس تصویب شده مشخص نیست به نتیجه برسیم یا نه ولی با توجه به شرایط فعلی این 2 باشگاه به‌نظر می‌رسد واگذاری از طریق مزایده مناسب‌تر باشد و رقابت بهتر شکل می‌گیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید