• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 27 خرداد 1398
کد مطلب : 60076
+
-

بازگشت مدیریت شهری به رشت

حل مشکل رودخانه‌های رشت،‌ بدهی 900میلیارد تومانی و 2 شیفته شدن شهرداری مهمترین وعده‌های شهردار جدید است

گیلان
بازگشت مدیریت شهری به رشت

فرشته رضایی /رشت - خبرنگار 


رشت از حدود یک سال پیش شهردار نداشت. پس از استعفای مسعود نصرتی در 31 تیر سال 97، شورای شهر رشت 3 بار اقدام به تعیین گزینه‌های شهرداری کرد که صلاحیت هر 3 گزینه از سوی وزارت کشور تایید نشد. در نهایت بعد از یک سال «ناصر حاج‌محمدی» به عنوان چهارمین گزینه منتخب شورای شهر از سوی وزارت کشور تایید شد و پس از برگزاری آیین معارفه کار خود را به عنوان شهردار رشت رسما آغاز کرد. شهردار رشت در حالی در روزهای گذشته کار خود را آغاز کرد که توسعه شهری مدت‌هاست در این شهر فراموش شده و رشت در یک سال اخیر بیشترین آسیب را از این حیث دیده است. 

خسارت یک ساله دودستگی‌
فقدان مدیریت شهری در رشت، به اعتقاد شهروندان، بیش از هر چیز برخاسته از دودستگی اعضای شورا بود. این شورا با انتخاب‌های نابجا بار زیادی روی دوش رشت گذاشت؛ 2 گزینه از 3 گزینه منتخب شامل موارد قانونی انتخاب یک شهردار نمی‌شدند. 
دودستگی اعضای شورا به‌ویژه در ۸ ماه اخیر به چشم آمد. 6 عضو شورا اعم از 6 عضو اصلاح‌طلب و 3 عضو اصول‌گرا در ائتلافی اقدام به انتخاب 2 شهردار از میان خود کردند که با نقد و نظرهای بسیاری مواجه بود. انتخاب اول این ائتلاف 6 نفره «حامد عبداللهی» عضو فعلی شورا و از شهرداران منطقه ۵ رشت بود که سابقه چندانی در حوزه مدیریت نداشت و این در تناقض با ابلاغیه وزارت کشور بود مبنی بر این‌که شهرهای تا یک میلیون نفر باید شهردارانی با سابقه ۹ سال مدیریت میانی داشته باشند.  حامد عبداللهی به این دلیل کنار گذاشته شد و پس از وی گزینه دوم شورای شهر «حجت جذب» معرفی شد.‌ گزینه‌ای که تنها سابقه مدیریتی‌اش کارپردازی حسابداری در شرکت دخانیات بود؛ نکته‌ای که در تناقض با قانون جدید وزارت کشور محسوب می‌شد.  بعد از گذشت حدود 2 ماه پاسخ وزارت کشور به این گزینه هم منفی بود تا سرانجام شورا که خطر انحلال را در سرنوشت خود می‌دید، ناگزیر رای به یک گزینه غیربومی یعنی «حسین علیقلی‌زاده» دهد که ۲۵ سال سابقه مدیریتی در حوزه شهرداری‌ها داشته است.اگر چه هیچ‌وقت وزارت کشور به صورت کتبی این موضوع را اعلام نکرد، اما این گزینه شورای شهر رشت هم رد شد تا شورای شهر علیرغم انتقادها به وزارت کشور، دست به انتخاب گزینه دیگری بزند و سرانجام «ناصر حاج‌محمدی» را با 11 رای به عنوان گزینه چهارم شورا انتخاب کند. 

سابقه مدیریتی حاج‌محمدی
ناصر حاج‌محمدی، اهل شهرستان شاهرود سمنان است و فوق دکترای تخصصی مهندسی محیط ‌زیست و دکترای برنامه‌ریزی محیط ‌زیست از دانشگاه شهید بهشتی، کارشناسی ارشد شهرسازی گرایش برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای را در کارنامه دارد. مهم‌ترین مناصب وی پیش از این، شهردار شهرهایی چون رامسر و شاهرود بوده است. انتقادها به انتخاب وی از سوی کارشناسان و افکار عمومی بومی نبودن شهردار، رده و سابقه پایین مدیریتی، سابقه استعفا در کارنامه از سمت شهرداری رامسر و نیز چالش‌های اساسی در دوران شهرداری شاهرود بوده است. با این تفاسیر وی از سوی وزارت کشور تایید صلاحیت شد تا بتواند رشت بحران‌زده را از معضلات فعلی رهایی بخشد.
  شهرداری رشت دوشیفته می‌شود
شهردار جدید رشت حالا و پس از معرفی رسمی از برنامه‌های خود برای ساماندهی مشکلات شهر می‌گوید؛ مشکلاتی که یک سال گذشته به دلیل نداشتن مدیریت شهری بیش از پیش احساس شده‌اند. 
او با بیان این‌که شهرداری رشت چشم‌انداز بلندمدت نداشته است، می‌گوید: برنامه‌ام را با تدوین چشم‌انداز بر اساس ظرفیت‌های رشت شروع کردم. بستر توسعه در این شهر فراهم است، اما سال‌ها کوتاهی صورت گرفته است. حاج‌محمدی همچنین به مشکل بدهی شهرداری هم اشاره می‌کند و می‌افزاید: یک کلان‌شهر ۱ میلیون نفری چرا باید ۸۰۰-۹۰۰ میلیارد تومان بدهکار باشد و توان پرداخت حقوق کارگران و کارمندان را نداشته باشد؟
شهردار جدید رشت ادامه می‌دهد: تنها اشکالی که در این شهر وجود داشته، گسیختگی افکار است. ما باید تلاش کنیم همدلی و همگرایی را در این شهر ایجاد کنیم. شهرداری رشت دوشیفته خواهد شد، ‌زیرا ۴۰۰۰ پرسنل شهرداری حتی برای سه‌شیفته شدن هم کافی است.
وی همچنین به مشکل رودخانه‌های زرجوب و گهررود رشت هم اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: رودخانه‌های زرجوب و گوهررود از مشکلاتی چون فاضلاب و بوی بد رنج می‌برند که باید برای رفع آنها تلاش شود. باید در یک حرکت جدی و با کمک دولت، مشکلات رودخانه‌های داخل شهری رشت را برای همیشه حل و فصل کنیم و طی دوره‌ای، اقدامات بازسازی و نوسازی آن انجام شود.

توصیه استاندار به شهردار جدید رشت 
استاندار گیلان هم در مراسم معارفه با تأکید بر این‌که استانداری طبق قانون در فرایند انتخاب شهردار رشت دخالتی نکرده است، گفت:‌ طبق قوانین، هیچ یک از مسئولان و افراد از استانداری گیلان در انتصاب زیرمجموعه شهرداری رشت دخالت نمی‌کنند. به شهردار هم تاکید می‌کنم استخدام‌ها و انتصاب سفارشی به هیچ وجه قابل قبول نیست و بنابراین باید با کسانی که نظم و انضباط اداری را در دستگاه‌های اجرایی رعایت نمی‌کنند، برخورد شود. مصطفی سالاری با بیان این‌که برخی دخالت‌های فراتر از حیطه اختیار از سوی بعضی افراد موجب ایجاد نا بسامانی‌های بسیار می‌شود، افزود: شهردار رشت باید برای ثبات شهری و کار با کیفیت در این شهر گام بردارد.وی در پایان تاکید کرد: با توجه به مطالبه و انتظار مردم باید مشارکت‌های جمعی را برای بهتر شدن وضع رشت در نظر داشته باشیم.


   مطالبات شهروندان از شهردار جدید با استناد به یک پژوهش

یک استاد دانشگاه گفت:  در دانشگاه گیلان به خواست شهرداری نظرسنجی انجام دادیم و مطالبات ۵۵ محله و ۵منطقه رشت را بررسی کردیم. مطالبه‌ها در هر محله و منطقه متفاوت است، اما مهم‌ترین مطالبه مشترک میان محله‌ها آسفالت خیابان‌ها، ساماندهی رودخانه‌ها، دفع پسماند و زباله و زیباسازی شهری است که شهردار جدید باید به آن‌ها بپردازد.  رضا علیزاده با بیان این‌که شهرداری باید برنامه کوتاه، میان و بلند مدت داشته باشد، افزود: رشت ظرفیت برای سرمایه‌گذاری دارد، اما سرمایه‌گذار باید با آرامش‌خاطر بیاید. شهر امن یعنی داشتن سیاست‌گذاری و شورای شهر بدون چالش. شهر شرکت سهامی نیست که کسی از محل ورود سرمایه‌گذار و پروژه‌ها بخواهد نفع ببرد. وی با انتقاد از عملکرد شورا در انتخاب شهردار در یک سال اخیر بیان کرد: اتفاقات یک سال اخیر موجب شد توسعه شهر عقب بیفتد.

این خبر را به اشتراک بگذارید