• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 14 بهمن 1396
کد مطلب : 5995
+
-

عزم جدی دولت برای احیای تالاب‌ها

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست همزمان با روزجهانی تالاب‌ها از اجرای طرح‌های تحقیقاتی برای احیای تالاب‌ها خبر داد

تالاب
عزم جدی دولت برای احیای تالاب‌ها

 

 رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست که به مناسبت روز جهانی تالاب‌ها (13بهمن) به استان گیلان سفر کرده بود، گفت: آثار کمی از تالاب‌های کشور به‌علت‌های گوناگون مدیریتی باقی مانده است اما با وجود این، دولت تمام تلاش خود را برای احیای آنها انجام می‌دهد. به گزارش ایرنا، عیسی کلانتری پس از دیدار از پناهگاه حیات وحش سلکه شهرستان صومعه‌سرا در غرب استان گیلان در جمع خبرنگاران افزود: طرح‌های تحقیقاتی برای احیای تالاب‌ها در مرکز تحقیقاتی دانشگاه اصفهان در حال اجراست که براساس این تحقیقات قرار است با استفاده از فناوری نانو، تالاب‌ها به سرعت تخلیه و احیا ‌شود. رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: بعد از فروردین 97، نتیجه طرح تحقیقاتی مشخص و درصورت تأیید، در تالاب‌های کشور انجام می‌شود؛ در غیراین صورت، ادامه احیای تالاب‌ها باید با شیوه‌های مکانیکی صورت گیرد. به گفته کلانتری، برای اعتبارات اجرای طرح احیای تالاب‌ها پس از انجام تحقیقات لازم، رایزنی‌هایی با سازمان برنامه و بودجه انجام شده است.

 

 

حمایت از توسعه صنایع در شمال

 رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در این سفر حین افتتاح 2طرح صنعتی در شهرک صنعتی سفیدرود گفت: هیچ مانعی برای توسعه صنعتی استان‌های شمالی از سوی محیط‌زیست وجود ندارد و در کنار رعایت اصول زیست‌محیطی، حامی این موضوع هستیم.  کلانتری با بیان اینکه معضل پسماند از مشکلات استان‌های شمالی است، افزود: مبلغ 2میلیارد دلار برای ساماندهی معضل پسماند استان‌های شمالی پیش‌بینی شده بود اما در مجلس شورای اسلامی مورد تأیید واقع نشد. وی با تأکید بر ضرورت توجه به معضل پسماند و محیط‌زیست ادامه داد: شدت آلودگی ناشی از پسماندها و شیرابه‌های آن، زندگی مردم این مناطق را به خطر انداخته و با توجه به حضور شمار زیادی از گردشگران در این استان‌ها و زباله‌های تولیدی حاصل از این مسئله، باید برای معضل پسماند تدابیری درست و اصولی اتخاذ شود. کلانتری با بیان اینکه در سرمایه‌گذاری برای استان‌های گیلان و مازندران به آنها ظلم شده، ظرفیت کشاورزی را برای ارتزاق، درآمدزایی و اشتغال محدود دانست و به سیاست‌های نادرست پیشین برای توسعه صنعتی این مناطق اشاره و خاطرنشان کرد: درخصوص سرمایه‌گذاری، ارزش افزوده و اشتغال در این استان‌ها موفق نبوده‌ایم. وی با تأکید بر اینکه گیلان و مازندران ظرفیت‌های بسیاری برای توسعه صنعتی دارند که معارض با محیط‌زیست هم نیست، گفت: فعالیت‌های اقتصادی بدون وابستگی به نفت، تخریب نکردن محیط‌زیست، برهم نزدن نظم اجتماعی و پایمال نکردن حقوق نسل‌های آینده، 4اصل توسعه پایدار در دنیاست و در چارچوب همین اصول، می‌توان هر فعالیتی که توجیه اقتصادی داشته باشد، انجام داد.

 

 

هورالعظیم به شرایط احیا بازگشت

سرپرست معاونت محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست که به مناسبت روز جهانی تالاب‌ها به خوزستان سفر کرده بود، گفت: هم‌اکنون بیش از ۷۰ درصد تالاب هورالعظیم از آب پوشیده است که آب بخش‌های زیادی از این تالاب از رودخانه کرخه تأمین شده است. حمید ظهرابی شنبه گذشته با بیان اینکه تالاب‌های کشور شرایط بسیار نامناسبی دارند، گفته بود: 250تالاب در کشور شناسایی شده‌اند که از این تعداد 105تالاب به‌طور دقیق مورد مطالعه قرار گرفته‌اند و مشخص شده است که 28تالاب آسیب جدی دیده و به منشأ ریزگردها تبدیل شده‌اند. وی گفت: تالاب هورالعظیم روی مرز کشور قرار گرفته است. در سال‌های گذشته این تالاب خشک و به یک کانون بحرانی فرسایش بادی تبدیل شده بود، ولی با یک تعامل همراه با مبارزه جدی و دفاع از محیط‌زیست، شرایط هورالعظیم به شرایط احیا بازگشته است. به گزارش ایسنا، وی در حاشیه بازدید از تالاب هورالعظیم اظهار کرد: هم‌اکنون بیش از ۷۰ درصد تالاب هورالعظیم از آب پوشیده است که آب بخش‌های زیادی از این تالاب از رودخانه کرخه تأمین شده است. به گفته وی، بخش‌هایی از تالاب هورالعظیم از زهاب‌های کشاورزی و زهاب‌های نیشکر تغذیه می‌شود. ظهرابی تصریح کرد: هم‌اکنون صیادها در حال ماهیگیری هستند، نیزارها شکل گرفته و پرندگان در حال زندگی کردن در این تالاب هستند و اکوسیستم در حال بازگشت است.

 

 

گمیشان احیا شد

 امیر عبدوس، مدیرکل محیط‌زیست گلستان هم همزمان با روزجهانی تالاب‌ها از احیای تالاب گمیشان بعد از ٤ سال خشکی مطلق خبر داد وگفت که بیش از ٢٠٠٠ قطعه قو و حدود ٥٠٠٠ قطعه از انواع مرغابی‌سانان در این تالاب شمارش شدند. به گفته وی، احداث کانال جمع‌آوری آب‌های سطحی و هدایت آب‌های سرگردان به بستر تالاب، موجب نجات تالاب گمیشان از خشکیدگی مطلق شد و حال گمیشان دوباره خوب شد. آنطور که سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور اعلام کرده است تا‌کنون یک‌میلیون هکتار از اراضی تالابی کشور به‌دلیل عدم‌تأمین حقابه به کانون‌های ریزگرد تبدیل شده‌اند.

 

 

مکث

 

واکنش به توسعه صنعت در شمال

 

 عیسی کلانتری بر حمایت از توسعه صنعت در استان‌های شمالی ازجمله گیلان و مازندران تأکید می‌کند اما بنابر وظایفی که برای سازمان حفاظت محیط‌زیست تعریف شده، این سازمان یک سازمان نظارتی است و هیچ مسئولیتی در ایجاد اشتغال و توسعه صنعتی در کشور ندارد. به گزارش همشهری، وظیفه این سازمان حفاظت از محیط‌زیست و جلوگیری از تخریب طبیعت است که متأسفانه دامنگیر زیست‌بوم‌های کشور شده است؛ برای نمونه احداث صنایع مرتبط با نفت در استان‌های شمالی ازجمله مواردی است که خسارات جبران‌ناپذیری را بر طبیعت بی‌نظیر شمال کشور وارد می‌کند. با وجود این، کلانتری آبان‌ماه گذشته برخلاف معیارهای محیط‌زیست، با احداث پتروشیمی در گیلان و مازندران موافقت کرد؛ این در حالی است‌که براساس آمایش سرزمین، احداث صنایع پتروشیمی در استان‌های شمالی ممنوع است. هادی کیادلیری، رئیس انجمن علمی جنگلبانی ایران در واکنش به اظهارت کلانتری به همشهری گفت: توسعه در گیلان و مازندران ضروری است اما نخستین پرسش این است که رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست براساس کدام ارزیابی و کدام آمایش به این نتیجه رسیده است که این استان‌ها نیاز به توسعه صنعت دارند. درست است که بخش قابل توجهی از مردم این استان‌ها فقیرند اما باید درنظر داشت که صنعت باعث رشد اقتصادی می‌شود و لزوما ایجاد صنعت، گره‌ای از مشکلات مردم بومی  بازنمی‌کند که اگر چنین بود در خوزستان مشکل فقر وجود نداشت. این استاد دانشگاه با تأکید براینکه برای توسعه استان‌های شمالی باید براساس قابلیت‌ها و ظرفیت طبیعت برنامه‌ریزی شود، افزود: اگر قرار است اقدامی هم صورت بگیرد شایسته است با توجه به توان اکولوژیکی و توان سرزمین، صنعت گردشگری مسئولانه که سازگار با زیست‌بوم است در منطقه اجرایی شود تا کل مردم از درآمد آن بهره‌مند شوند نه اینکه صنایعی در منطقه ایجاد شود که انواع آلاینده‌ها را وارد طبیعت می‌کند ضمن آنکه درآمد ناشی از آن نصیب گروه خاصی می‌شود و به خزانه دولت واریز می‌شود اما برای مردم منطقه حاصلی ندارد. طبیعی است که این رویکرد باعث توسعه شمال نخواهد شد. کیادلیری با تأکید بر صنعت اکوتوریسم در مناطق شمالی کشور خاطرنشان کرد: ورود هر گردشگر به یک منطقه، 4شغل ایجاد می‌کند براین اساس اگر می‌خواهیم در استان‌های شمالی کشور اشتغال ایجاد کنیم باید دستگاه‌های متولی گردشگری با ایجاد زیرساخت‌های لازم و رفع موانع موجود بستر گردشگری ضابطه‌مند را فراهم کنند. این شیوه علاوه بر رونق اشتغال و در آمدزایی حفاظت از طبیعت را هم در پی دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید