• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 27 خرداد 1398
کد مطلب : 59908
+
-

۴ محصول صنایع‌دستی خراسان شمالی دارای مهر اصالت یونسکو

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: تاکنون 4 محصول صنایع‌دستی استان شامل گلیم سفره کردی، چاروق، چادرشب و گردنبند با سنگ حجاری‌شده مهر اصالت سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد «یونسکو» گرفته‌اند. به گزارش ایرنا، «حبیب یزدان‌پناه» با اشاره به وجود ۶۱ رشته فعال صنایع‌دستی در استان، عنوان کرد: از این تعداد ۵۱ رشته دارای نشان ملی مرغوبیت کالاست. 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان شمالی با بیان این‌که صنایع‌دستی نشانگر هویت و فرهنگ مردمان هر منطقه‌ای است، گفت: فرهنگ و تنوع اقوام استان در نقش و نگارهای صنایع‌دستی استان متجلی شده که ارزشمند است. وی گفت: صنایع‌دستی به دلیل ارتباط مستقیم با روح و جان آدمی، به عنوان بخشی از هویت اصیل در جغرافیای فرهنگی هر منطقه‌ای به شمار می‌رود و دارای معنویت است. وی افزود: صنایع‌دستی از دیرباز تاکنون علاقه‌مندانی داشته و در خراسان شمالی نیز از جمله هنرهایی است که سبب گردهمایی اعضای خانواده در کنار یکدیگر و فعالیت در جهت تولید صنایع‌دستی و فروش آن شده است. 

یزدان‌پناه با اشاره به‌ ویژه‌برنامه‌های هفته صنایع دستی، اظهار کرد: به همین مناسبت نمایشگاه صنایع‌دستی در محل پارک توریستی بش قارداش بجنورد برپا شد. بیش از هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی در خراسان شمالی شناسایی شده است که در حال حاضر ۶۱۲ اثر تاریخی، طبیعی و معنوی از این استان در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید