• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
دو شنبه 27 خرداد 1398
کد مطلب : 59889
+
-

استرس؛ عامل مرگ ماهیان سد گلابر

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با اشاره به این‌که استرس علت اصلی مرگ ماهیان سد گلابر بوده است، گفت: این موضوع موجب فعال شدن باکتری آئروموناسی در ماهیان کپور شده بود. 

محمدباقر حاج‌کاظمی در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: بلافاصله پس از دریافت گزارش‌های واصله در خصوص وقوع مرگ‌ومیر بین ماهیان سد گلابر، اکیپی برای نمونه‌برداری به محل اعزام شد. این نمونه‌گیری 3 بار تکرار و به آزمایشگاه مرکزی در سازمان دامپزشکی ارسال شد. 

وی ادامه داد: خوشبختانه فرضیه وجود آلودگی ویروسی در سد گلابر کاملا رد می‌شود، چراکه براساس آزمایش‌های انجام‌شده، مرگ‌ومیر ماهیان به دلیل فعالیت نوعی باکتری به نام آئروموناس بوده و عمده مرگ‌ومیر نیز بین ماهیان کپور کف‌زی صورت گرفته است.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با تأکید بر این‌که پاک‌سازی سد اصلا امکان‌پذیر نیست و با گذر زمان شرایط زیستی سد به حالت سابق برمی‌گردد، افزود: رشد و تکثیر باکتری آئروموناس تحت تاثیر شرایط زیستی تغییر می‌کند و احتمال می‌رود که افزایش رشد و تکثیر این باکتری و متعاقب آن، تغییرات فیزیکوشیمیایی آب به دلیل وقوع سیل طی ماه‌های گذشته و به هم خوردن لایه‌های زیرین آب باشد. 

طی هفته‌های گذشته، گزارش‌هایی مبنی بر مرگ‌ومیر تعداد قابل توجهی از ماهیان سد رسانه‌ای شد و به دلیل احتمال وجود آلودگی در آب جمع‌شده پشت این سد موجب نگرانی عمومی شد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید