• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 27 خرداد 1398
کد مطلب : 59883
+
-

تامین ۲ هزار واگن برای صادرات از خراسان رضوی

سرپرست اداره کل راه‌آهن خراسان گفت: در ۲ ماه نخست امسال بازرگانان کشور بیش از ۲ هزار دستگاه واگن باری برای صادرات کالا از مرز ریلی سرخس به آسیای مرکزی از برخی از این کشورها تامین کردند. به گزارش ایرنا، «مصطفی نصیری ورگ» افزود: بازرگانان کشور این تعداد واگن باری را با مشارکت بخش خصوصی کشورهای آسیای مرکزی به‌ویژه ترکمنستان و ازبکستان تامین کرده و وارد شبکه ریلی کشور کردند. وی اظهار کرد: ۹۵ درصد از این واگن‌ها به عنوان واگن امدادی در اختیار صادرکنندگان خراسان رضوی قرار گرفت. 

سرپرست اداره کل راه‌آهن خراسان گفت: علاوه بر این واگن‌هایی که اقلام وارداتی و ترانزیتی را از کشورهای آسیای مرکزی به کشور یا مبادی خروجی ایران منتقل کرده‌اند در بازگشت برای صادرات در نقاط مختلف کشور بارگیری شده‌اند. نصیری ورگ افزود: در ۲ ماهه نخست امسال ۲۱۵ هزار تن محموله به مقصد کشورهای آسیای مرکزی از طریق مرز ریلی سرخس صادر شد که استان خراسان رضوی با بارگیری ۱۸۹ هزار تن کالا و معادل ۷۸ درصد آن رتبه نخست صادرات ریلی کشور را به خود اختصاص داد. 

وی به وجود پایانه‌های ریلی میرجاده، آستارا، اینچه‌برون و رازی در مرزهای ایران با پاکستان، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان و ترکیه اشاره کرد و گفت: صادرات ریلی از پایانه رازی در مرز ترکیه طی ۲ ماه نخست سال جاری ۱۸ هزار تن بوده است و سایر پایانه‌ها نیز صادرات ناچیزی داشته‌اند. هم‌اکنون تبادل ریلی کالا از ایران به آسیای مرکزی از ۲ مرز سرخس در خراسان رضوی و اینچه‌برون در استان گلستان انجام می‌شود. به خاطر قدمت بیشتر، زیرساخت‌های بهتر و فاصله مناسب، عمده تبادلات تجاری با کشورهای ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قزاقستان و قرقیزستان از طریق ایستگاه راه‌آهن سرخس صورت می‌گیرد. بارگیری کالای صادراتی در خراسان رضوی نیز از طریق 3 ایستگاه راه‌آهن تربت حیدریه، مشهد و شهید مطهری انجام می‌شود. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید