• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 27 خرداد 1398
کد مطلب : 59870
+
-

زایمان دو گونه کمیاب حیات وحش ایران در ساوجبلاغ

رئیس اداره حفاظت محیط‌ زیست شهرستان ساوجبلاغ استان البرز از زایمان 2 گونه کمیاب حیات‌وحش ایران یعنی گربه وحشی یا «کاراکال»، گوزن زرد ایرانی و مرال در مرکز تیمار و نگهداری گونه‌های جانوری مجتمع ایثار در این شهرستان خبر داد.

«بایرام محمودی» در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: طبق بررسی‌های علمی زاد و ولد گربه وحشی در محیط‌های بسته نادر بوده و این برای نخستین بار است که این گونه جانوری در یک محل نگهداری حیات‌وحش زاد‌آوری دارد.

وی با بیان این‌که کاراکال جانوری منزوی است، گفت: محیط مناسب و تغذیه خوب موجب شد تا کاراکال باغ‌وحش کردان استان البرز ۲ توله به دنیا بیاورد که جای خوشحالی دارد. رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست ساوجبلاغ بیان داشت: اگر چه کاراکال‌ها در کوهستان‌های کشور زندگی می‌کنند، ولی در سال‌های اخیر در معرض انقراض قرار گرفته‌اند و باید بیش از این به این گونه مهم توجه ویژه شود.

وی گفت: این روزها در مرکز تیمار و نگهداری حیات‌وحش مجموعه ایثار ساوجبلاغ شاهد زاد و ولد سایر حیوانات نیز بوده‌ایم. محمودی افزود: آهوی زرد ایرانی، مرال و لاما شترهای آمریکای جنوبی هم به‌تازگی در مرکز تیمار و نگهداری حیات‌وحش مجموعه ایثار شهرستان ساوجبلاغ زاد و ولد کرده‌اند و اکنون حال همه‌ آنها خوب است.

وی گفت: ما منتظریم سایر حیوانات نادری که در این مجموعه نگهداری می‌شوند در آینده نزدیک شاهد زایمان آنها باشیم و خبر‌های خوب را به دوستداران محیط‌زیست اعلام کنیم. مدیر مجموعه فرهنگی و گردشگری ایثار ساوجبلاغ (دهکده آرامش) هم این مجموعه را یکی از منحصربه‌فردترین مجموعه‌های کشور بیان کرد و اظهار داشت: ما توانستیم با مراقبت ویژه شاهد تولد 2 توله‌ باارزش کاراکال باشیم که پدیده‌ای نادر در محیط بسته بود.

«امیرحسین مسعودی» گفت: حال نوزادان خوب است و در سلامت کامل از شیر مادر تغذیه می‌کنند. وی ادامه داد: در سال‌های گذشته نیز در این مجموعه شاهد زاد و ولد شیرهای ایرانی، خرس قهوه‌ای و سایر گونه‌ها بودیم، ولی فرزندآوری کاراکال که یک گونه ایرانی است، برای ما بسیار ارزشمند است.

مسعودی بیان داشت: تولد گوزن زرد ایرانی و مرال هم در این مجموعه خوشحالی دوستداران محیط‌زیست را در پی داشت، چراکه این 2 گونه باارزش توانستند با توجه خاصی که در ایثار اتفاق افتاده از جمله مراقبت و غذای خوب زاد و ولد کنند و در آرامش تمام صاحب فرزند شوند.

مدیر مجموعه فرهنگی- گردشگری ایثار ساوجبلاغ گفت: کاراکال حیوانی منزوی، قلمروطلب و شبگرد و پرخاشگر است و معمولاً در بیشتر زایمان‌ها 2 توله به دنیا می‌آورد که ما امروز شاهد 2 توله باارزش از این گربه‌سان در ایثار هستیم. مسعودی ادامه داد: مردم می‌توانند از مجموعه بزرگ فرهنگی و تفریحی ایثار که از مناطق مهم گردشگری استان البرز در کوهسار ساوجبلاغ است، دیدن کنند و از محیط زیبای آن لذت ببرند.

کوه‌ها و دشت‌های ایران زیستگاه حیوانات متنوع و گوناگونی است؛ از پرندگان در اوج آسمان تا خزندگانی در دل زمین. از جمله این حیوانات که به فراوانی در دشت‌ها و کوهستان‌های ایران یافت می‌شوند گربه‌سانان هستند. گربه‌سانانی که فقط 8 ‌گونه از آنها باقی مانده است و ۲ دسته از آنها یعنی ببرها و شیرها منقرض شده‌اند. از میان این گونه‌های باقیمانده گربه وحشی یا کاراکال از جانوران تیزهوش با پرش‌های بلند و سریع به شمار می‌رود.

این جانور با جهش‌های سریع به‌راحتی پرندگان را در آسمان شکار می‌کند و از سرعت بالای خود برای به دام انداختن پستانداران کوچک بهره می‌برد.

این خبر را به اشتراک بگذارید