• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 27 خرداد 1398
کد مطلب : 59862
+
-

افزایش اهدای خون در البرز

سلامت
افزایش اهدای خون در البرز

مدیر کل انتقال خون البرز نیز گفت: مردم این استان سال گذشته ۶۲ هزار و ٥٠٠ واحد خون پلاسما و پلاکت اهدا کردند که نسبت به سال ٩٦ بیش از 7 درصد رشد داشته است. به گزارش ایرنا «علی‌اکبر مهدی‌زاده» در آیین تجلیل از اهداکنندگان مستمر خون در کرج افزود: همچنین در همین مدت ١٣٥ هزار فراورده مختلف در استان از جمله پلاسما، پلاکت و گلبول قرمز اهدا شده است.

وی اضافه کرد: از نظر تأمین خون و فراورده‌های خونی در استان در سال گذشته مشکلی نداشته‌ایم. مهدی‌زاده گفت: در فراورده‌های خونی از جمله پلاسما و پلاکت می‌طلبد که مردم مشارکت بیشتری داشته باشند.
وی ادامه داد: با توجه به این‌که جامعه ما رو به سالمندی است، نیاز به گروه‌های خونی نیز بیشتر است. مدیر کل انتقال خون البرز اظهار کرد: به همین منظور می‌طلبد تا مردم به‌ویژه بانوان و جوانان در این امر خداپسندانه بیشتر شرکت کنند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور نیز در این مراسم گفت: تا پایان خرداد ۹۸، اهدای خون ایرانیان از مرز ۵۰ میلیون واحد گذر می‌کند که این میزان از بدو راه‌اندازی این سازمان تاکنون اهدا شده است.
«علی‌اکبر پورفتح‌الله» درباره چرایی انتخاب شعار امسال سازمان بهداشت جهانی افزود: یک نابرابری و ناعدالتی در تأمین خون کافی و سالم در دنیا وجود دارد؛ حدود ۴۶ درصد اهدای خون جهان در کشورهای با شاخص رشد متوسط به بالا صورت می‌گیرد که ۱۶ درصد جمعیت دنیا را تشکیل می‌دهند.

این مسئول ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی اشاره دارد که روزانه ۸۰۰ مادر به دلیل خونریزی‌های بین زایمان و دوران حاملگی جان خود را از دست می‌دهند که یک‌سوم اینها می‌توانند با دسترسی به خون سالم زنده بمانند ولی متأسفانه ۹۹ درصد این مادران در کشورهای توسعه‌نیافته هستند.

پورفتح‌الله گفت: در کشورهای توسعه‌یافته خون در ازای پول اهدا می‌شود، از این رو سازمان بهداشت جهانی خون سالم برای همه را به عنوان شعار خود انتخاب کرده تا به دنیا نشان دهد که در کشورهای توسعه‌نیافته و در حال توسعه باید بیشتر تلاش شود.

وی با اشاره به اهدای سالانه ۲ میلیون و 100 هزار واحد خون در ایران افزود: در کشورهای با شاخص رشد متوسط که ایران هم در این دسته است، ۱۵ واحد به ازای هر هزار نفر جمعیت اهدا می‌شود.
این مسئول گفت: بهترین و بیشترین امکانات آزمایشگاهی در کشور فراهم شده و سلامت خون ما همسطح با اتحادیه اروپاست.

وی اظهار داشت: فعالیت‌های انجام‌شده از ۱۲ سال پیش مبنی بر ارسال پلاسمای مازاد بر مصرف انجام شده و ایران تنها کشور در حال توسعه است که توانسته پالایش قراردادی کرده و مازاد را به کشورهای اروپایی ارسال کند. پورفتح‌الله با اشاره به هموار شدن مسیر دسترسی بیماران نیازمند خون سالم در کشور از جمله هموفیلی‌ها گفت: با توجه به تجربه تلخ بیماری نوظهور اچ‌آی‌وی و هپاتیت در کشور، هم‌اینک نیاز کشور از پلاسمای داخلی تأمین می‌شود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور افزود: امروز ۶۰ درصد داروهای مشتق از پلاسما با پلاسمای ایرانی تأمین می‌شود که تا سال ۱۴۰۰ با اهدای پلاسما ۲۰۰ هزار واحد از این طریق تهیه می‌شود و به این ترتیب داروهای مشتق از پلاسما به طور صددرصد در کشور تأمین خواهد شد.

وی ادامه داد: خونی که در محروم‌ترین نقطه ایران دریافت می‌شود از همان استانداردها و روش‌های آزمایشگاهی برخوردار است که در تهران مورد استفاده قرار می‌گیرد و این مفهوم عدالتی است که باید به دنبال آن باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید