• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 27 خرداد 1398
کد مطلب : 59868
+
-

افزایش 20 درصدی کرایه تاکسی‌ در اهواز

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی اهواز: نرخ کرایه تاکسی باید 37 درصد افزایش می‌یافت، اما شورای شهر با افزایش 20 درصدی آن موافقت کرده است

در شهر
افزایش 20 درصدی کرایه تاکسی‌ در اهواز

سیدعلیرضا شریفی | اهواز- خبرنگار:


همزمان با افزایش جمعیت و پرتردد شدن خیابان‌ها در جوامع امروزی نیاز به حمل‌ و ‌نقل عمومی سریع، ایمن و مطمئن بیش از گذشته احساس می‌شود. در این شرایط همواره بهتر است که به جای استفاده از خودرو شخصی و رانندگی در ترافیک سنگین یک تاکسی بگیرید. اما داستان از آنجا آغاز می‌شود که پرداخت کرایه تاکسی بخش عمده‌ای از حقوق اقشار کم‌درآمد خوزستان را دربر می‌گیرد.

در روزهای گذشته افزایش 20 درصدی نرخ تاکسی در شورای شهر اهواز به تصویب رسید و پس از ابلاغ این مصوبه توسط فرمانداری اهواز، قرار است نرخ کرایه تاکسی‌ها و سرویس مدارس اهواز از اول مهرماه امسال 20 درصد افزایش پیدا کند.

این در حالی است که شهروندان از گرانی کرایه‌ها به دلیل نبود امکانات و تجهیزات در تاکسی‌ها گلایه‌ دارند. در این میان، مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری اهواز می‌گوید کرایه حمل و نقل عمومی در این کلان‌شهر باید 37 درصد افزایش می‌یافت، اما تنها تا 20 درصد به تصویب شورای شهر رسیده است.


نرخ کرایه باید 37 درصد افزایش می‌یافت

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری اهواز می‌گوید: نرخ حمل و نقل عمومی سال گذشته ۱۰ درصد افزایش پیدا کرد و در سال جدید، با توجه به شرایط و مخارج موجود، با بررسی‌های انجام شده، باید ۳۷ درصد افزایش یابد. «محمد رستم‌منش» با بیان این‌که در ابتدای امسال پیشنهاد افزایش 37 درصدی کرایه‌ها را به شهرداری ارائه دادیم، می‌افزاید: شهرداری افزایش  ۲۵ درصدی و کمیسیون حمل ‌و ‌نقل شورای شهر افزایش ۲۰ درصدی را به این شورا ارائه کردند و در نهایت مصوب شد که کرایه‌های حمل و نقل درون‌شهری اهواز افزایش ۲۰ درصدی داشته باشند.وی بیان می‌کند: برای جلوگیری از بی‌نظمی و هرج و مرج هنگام پرداخت کرایه، افزایش 20درصدی کرایه‌ها از مهرماه امسال اعمال می‌شود.


افزایش کرایه فایده ندارد

هرچند در موضوع افزایش نرخ کرایه‌ها ظاهرا باید شهروندان خود را متضرر و تاکسیداران خود را منتفع بدانند، برخی از تاکسیداران فعال در اهواز معتقدند این کار برای آنها سودی ندارد. یک تاکسیدار به خبرنگار همشهری می‌گوید: روزانه حدود 80 هزار تومان کاسب می‌شوم که 30 هزار تومان آن را برای هزینه بنزین پرداخت می‌کنم و 50 هزار تومان باقیمانده خرج روزانه‌ام است. در صورتی که افزایش 20 درصدی کرایه‌ها اعمال شود، در خوشبینانه‌ترین حالت، 15 هزار تومان به درآمد روزانه‌ام اضافه خواهد شد در حالی که هزینه تامین مایحتاج روزانه‌ام 3 برابر شده است.

«مجید صالحی» بیان می‌کند: بهترین روش برای حمایت از تاکسیدار ارائه بسته‌های حمایتی و جلوگیری از مسافربری خودروهای شخصی است. اما متاسفانه هیچ توجهی به این مسائل نمی‌شود. این روزها ادارات شهر اهواز ساعت 13 تعطیل می‌شوند و همین تعطیلی سبب شده است برخی از کارمندان آنها برای افزایش درآمد خود در ساعات بعد از ظهر مسافربری کنند.

وی می‌افزاید: شهرداری به جای افزایش نرخ کرایه تاکسی به ما خدمات بدهد تا بتوانیم خودروی خود را با هزینه‌ کمتر به کارواش، تعویض روغن، مکانیک، جلوبندساز و... ببریم. با این روش هم خودروهای شخصی برای تبدیل شدن به تاکسی زرد ترغیب می‌شوند و هم تاکسیدار برای رسیدن به درآمد بیشتر تلاش خود را افزایش می‌دهد.

این راننده تاکسی ادامه می‌دهد: روش فعلی افزایش کرایه سبب شده است شهروندان و تاکسیداران هر دو ناراضی باشند. این در حالی است که تاکسیداران به دلیل اجبار معیشتی و شهروندان به دلیل نبود وسیله نقلیه جایگزین مجبور به کار با تاکسی و استفاده از آن هستند.


افزایش نرخ کرایه بی‌حساب و کتاب است

یک شهروند اهوازی نیز می‌گوید: معلوم نیست افزایش نرخ تاکسی در اهواز چگونه است که ما هرچند ماه یک بار باید کرایه را با یک نرخ تازه حساب کنیم. یک بار خود راننده‌ها به‌ صورت خودسر کرایه‌ها را افزایش می‌دهند و یک بار هم شورا و شهرداری براساس مصوبه قانونی کرایه‌ها را گران‌ می‌کنند.

«نورالله خلیلی» می‌افزاید: نرخ کرایه با احتساب کولر روشن تعیین شده است اما راننده‌ها کولر تاکسی خود را روشن نمی‌کنند و همان کرایه مصوب را از مسافر می‌گیرند. تاکسیداران نرخ کرایه، نام راننده و شماره تاکسی را با ماژیک سیاه کرده‌اند تا بتوانند راحت‌تر با مردم جر و بحث کنند و مردم هم نتوانند به تاکسیرانی گزارش بدهند. خود تاکسیرانی باید بر این مساله نظارت کند.

وی که روزانه ۴ بار از تاکسی درون‌شهری استفاده می‌کند، معتقد است شکایت از تاکسیداران یا رانندگان اتوبوس نتیجه‌ای ندارد چراکه نه سامانه ۱۳۷ به سرعت به شکایت شهروندان رسیدگی می‌کند و نه شهروندان وقت دارند که هر روز از چند راننده شکایت کنند.

این شهروند اهوازی اظهار می‌کند: من ماهانه یک میلیون و 300 هزار تومان حقوق می‌گیرم اما کرایه روزانه‌ام برای رسیدن به محل کار 10 هزار تومان است که در ماه 300 هزار تومان می‌شود. با توجه به پیچیدگی مسیر نمی‌توانم از اتوبوس استفاده کنم و حالا هم که قرار است مصوبه افزایش نرخ تاکسی‌ها اجرایی شود، 60 هزار تومان دیگر به این مبلغ اضافه می‌شود. این مقدار کرایه 30 درصد حقوقم می‌شود.


نحوه محاسبه افزایش نرخ کرایه تاکسی

یک کارشناس مسائل شهری نحوه افزایش نرخ کرایه را بر اساس دستورالعمل سازمان شهرداری‌های کل کشور شامل هزینه تعویض لاستیک، استهلاک خودرو، هزینه سوخت، شرایط آب و هوایی، هزینه تعمیرات و نرخ تورم بیان می‌کند. سازمان تاکسیرانی پس از افزایش نرخ کرایه‌ها آیا به دنبال توسعه و نوسازی ناوگان خود می‌رود؟ این پرسش را «حمیدرضا وهابی» مطرح می‌کند و می‌گوید: متاسفانه در چند سال گذشته هیچ کار زیربنایی در حوزه حمل ‌و ‌نقل عمومی انجام نشده و این افزایش نرخ کرایه فقط رفع تکلیف سازمان تاکسیرانی است تا رانندگان با افزایش خودسر کرایه‌ها سبب ایجاد هرج و مرج  نشوند.

وهابی معتقد است که افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ها در اهواز فقط به وارد آمدن فشار به مردم منجر می‌شود چراکه شهروندان اختیاری برای انتخاب وسیله سفر درون‌شهری ندارند. وی می‌افزاید: نیمی از ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی ما فرسوده است و نظارت درستی در این حوزه انجام نمی‌شود. به همین دلیل است که بعد از افزایش نرخ کرایه، مسافر و تاکسیدار هر دو ناراضی هستند.


ساماندهی حمل‌ و ‌نقل عمومی

وهابی از کارشناسی‌ نبودن نحوه بررسی افزایش نرخ کرایه در شورای شهر اهواز انتقاد می‌کند و خواستار حضور کارشناسان دانشگاهی این حوزه در کمیسیون مربوطه می‌شود.وی تاکید می‌کند که حضور کارشناسان در این کمیسیون سبب برنامه‌ریزی برای توسعه ناوگان حمل ‌و ‌نقل عمومی می‌شود.این کارشناس مسائل شهری بهترین راه‌حل را در کوتاه‌مدت برای جلوگیری از نارضایتی شهروندان، ارائه خدمات از سوی تاکسیرانی اهواز به تاکسیداران عنوان می‌کند و می‌گوید: تاکسیرانی در قبال عوارضی که دریافت می‌کند باید به تاکسیداران خدماتی ارائه دهد که همه هزینه سوخت، تعمیر و استهلاک خودرو از شهروندان دریافت نشود.

وی بیان می‌کند: مسافربری درون‌شهری باید برای تاکسیدار به‌صرفه باشد و تناسب هزینه و کرایه با جلوگیری از مسافربری خودروهای شخصی محقق شود. در واقع اجازه دادن به خودروهای شخصی برای مسافربری و افزایش مکرر نرخ کرایه در روزگاری که ناوگان حمل ‌و ‌نقل عمومی اهواز معلول و کم‌امکانات است، حذف صورت‌مساله  محسوب می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید