• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 27 خرداد 1398
کد مطلب : 59831
+
-

راهبرد‌های جهاد کشاورزی برای مدیریت منابع آبی

کشاورزی
راهبرد‌های جهاد کشاورزی برای مدیریت منابع آبی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز گفت: ما اعتقاد داریم به خاطر پایداری تولید، باید در مصرف آب صرفه‌جویی کنیم و اگر این کار انجام نشود، تولیدی در آینده صورت نخواهد گرفت. به گزارش ایرنا، «سیدمجید موسوی» در نشست هم‌اندیشی جهاد کشاورزی البرز با شرکت آب منطقه‌ای استان البرز افزود: کاهش مصرف آب و استفاده بهینه از آب کشاورزی و اجرای سیستم‌های آبیاری قطره‌ای از جمله اموری است که جهاد کشاورزی استان البرز آن را دنبال می‌کند.

وی اظهار داشت: توسعه گلخانه‌ها با توجه به چالش‌های موجود در بحث آب از مسائل دیگری است که جهاد کشاورزی به خاطر تولید در محیط‌های بسته و استفاده بهینه از آب کشاورزی آن را در دستور کار دارد.
موسوی اضافه کرد: اتفاق نظر جهاد کشاورزی و آب و فاضلاب باعث خواهد شد که کارها پیشرفت خوبی داشته باشد و تصمیماتی خوب در این خصوص گرفته شود که در استان قابلیت اجرایی داشته باشند.

وی افزود: ما باید مزارعی را که از آب درست استفاده نمی‌کنند به سمت و سویی هدایت کنیم تا بیشترین بهره‌وری از این نعمت خدادادی را داشته باشیم و لذا راهکارهای مناسب در این زمینه به کشاورزان باید داده شود، به گونه‌ای که تولیدکنندگان واقعی در استان مشکلاتشان حل شود.

رئیس جهاد کشاورزی البرز گفت: در زمان حاضر اجرای ۳۰۰ هکتار گلخانه بر عهده جهاد کشاورزی استان گذاشته شده است که امیدواریم با همکاری سایر دستگاه‌ها بتوانیم به تعهداتمان عمل کنیم. وی اضافه کرد: باید جهاد کشاورزی و آب و فاضلاب روستایی برای بحث تولید در کنار همدیگر قرار گیرند.

همچنین در این نشست بحث استفاده از بستر رودخانه‌های شهرستان طالقان، جهت پرورش ماهی قزل‌آلا و استفاده از سیستم‌های آبیاری تحت فشار، مشکلات مربوط به چاه‌های مشاع و شناسایی مناطقی از استان جهت فعالیت‌های تخصصی کشاورزی از دیگر مسائلی بود که توسط حاضرین در جلسه مطرح شد و مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

در این جلسه مشترک که به همت مدیریت آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی برگزار شد، راه‌های مناسب و بهینه در جهت بهره‌برداری از منابع آب و مصارف آن در بخش‌های مختلف کشاورزی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. همچنین نظارت بر برداشت آب از چاه‌های مجاز و نصب کنتورهای هوشمند و راه‌های برخورد قانونمند با چاه‌های غیرمجاز از مباحث دیگر این نشست بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید