• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
دو شنبه 27 خرداد 1398
کد مطلب : 59800
+
-

بازآفرینی بافت فرسوده محله «چاهستانی‌ها»

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران: برای نوسازی بافت‌های فرسوده در محله چاهستانی‌های بندرعباس باید یک مشاور زبده در حوزه شهرسازی در این محله مستقر شود

شهری
بازآفرینی بافت فرسوده محله «چاهستانی‌ها»

بافت‌های فرسوده و تهدیدهای حول آن همواره از دغدغه‌های مدیران و مسئولان هرمزگان بوده است که این امر در دولت تدبیر و امید مورد توجه ویژه قرار گرفته و با اجرای طرح بازآفرینی شهری، گامی بلند برای نوسازی این بافت‌ها و رفع آن برداشته شده است. 

هدف اصلی در اجرای طرح بازآفرینی شهری حفاظت و صیانت از افرادی است که در سکونتگاه‌های نامناسب و ناکارآمد استان به‌ویژه در محله چاهستانی‌ها با بافت‌های ضعیف و مشکل‌دار و فرسوده شهری زندگی می‌کنند و در مواجهه با حوادث طبیعی و غیرطبیعی با خطر روبه‌رو هستند. 

به گزارش ایرنا، از دهه‌های پیش به واسطه فقر و بیکاری، نبود امکانات اولیه همچون آب و برق، راه، نداشتن مهارت لازم، مهاجرت‌های بی‌رویه‌ای از روستاهای دور و نزدیک به بندرعباس، مرکز استان هرمزگان، صورت گرفته است و این موضوع در حاشیه این شهر منجر به ساخت بناهای بی‌ضابطه و سست به شکل خیلی ابتدایی شده است. 

در این سال‌ها محله‌های مختلفی چون محله چاهستانی‌ها، آیت‌الله غفاری (شهناز قدیم)، شهرک توحید (شغو)، چه‌چهکور، کمربندی، دوهزار، اسلام‌آباد، حسین‌آباد و طلابند در بندرعباس شکل گرفت که هم‌اکنون به عنوان مناطق حاشیه‌نشینی و بافت فرسوده شناخته می‌شوند. 

ساکنان این محله‌های شهر بندرعباس از داشتن زیرساخت‌های اولیه از جمله خیابان و کوچه‌های مناسب محروم هستند و تا اصلاحات هندسی و جانمایی صورت نگیرد، ایجاد امکانات شهری مانند فضای سبز، فضای آموزشی، ورزشی و فرهنگی نیز امکان‌پذیر نیست. 

اجرای طرح بازآفرینی شهری در هرمزگان برای نوسازی و بازسازی بافت‌های فرسوده از سال ۹۶ بنا به دستور رئیس‌جمهوری و وزیر راه و شهرسازی از شهر بندرعباس و محله چاهستانی‌ها آغاز شده است. محله چاهستانی‌های بندرعباس دارای ۱۰۶ هکتار وسعت است و افزون بر 3۳۰۰ خانوار در آن ساکن هستند. 

این طرح هم‌اکنون در شهرهای دیگر هرمزگان از جمله میناب، جاسک، رودان، حاجی‌آباد، بندر لنگه، کنگ، بستک و بندرخمیر نیز در دست اجراست. 

استان هرمزگان 2۳۹۱ هکتار بافت فرسوده شهری دارد که بیشترین سهم از آن شهر بندرعباس است و سکونتگاه‌های غیر رسمی آن به ۴۳ درصد می‌رسد. 


تشکیل هیأت اجرایی بازآفرینی شهری در هرمزگان

استاندار هرمزگان از تشکیل هیأت اجرایی بازآفرینی شهری و نوسازی بافت‌های فرسوده با اختیارات کافی در هرمزگان خبر داد. 

 «فریدون همتی» افزود: بازآفرینی شهری و نوسازی بافت‌های فرسوده از سیاست‌های مهم و مورد تاکید رئیس‌جمهوری و دولت است. 

وی ادامه داد: بر این مبنا و با توجه به وجود محلات دارای بافت‌های فرسوده در استان هرمزگان و به‌ویژه شهر بندرعباس، نوسازی این بافت‌ها در این استان آغاز شده است. 

استاندار هرمزگان افزود: در حال حاضر تمرکز اصلی بر نوسازی بافت‌های فرسوده در محله چاهستانی‌های بندرعباس با توجه به وسعت این منطقه قرار دارد و در نظر داریم در این زمینه کاری نمونه را در سطح کشور انجام دهیم. 

همتی گفت: اختیارات مناسبی از سوی شرکت بازآفرینی شهری ایران به استان هرمزگان تفویض شده تا بتوانیم طرح بازآفرینی و نوسازی بافت‌های فرسوده در محله چاهستانی‌ها را به شکل مناسبی اجرا، و آن را به الگویی برای سایر محلات تبدیل کنیم. 


بدون مشارکت مردم  بازآفرینی محلات فرسوده طولانی می‌شود

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار هرمزگان با اشاره به اهمیت مشارکت مردم در بازآفرینی محلات فرسوده، گفت: بدون مشارکت مردم این طرح با کندی و در یک زمان‌بندی طولانی پیش خواهد رفت. 

 «رضا مدرس» افزود: طولانی شدن زمان اجرای طرح بازآفرینی موجب اتلاف بودجه و ایجاد هزینه بیشتر برای استان خواهد شد. 

وی بر ضرورت استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاران و توسعه‌گرها در سرعت بخشیدن به ساخت‌و‌ساز و نوسازی بافت‌های فرسوده هرمزگان به‌ویژه شهر بندرعباس تاکید کرد. 


اولویت واگذاری طرح نوسازی به شرکت‌های توانمند

مدرس گفت: در واگذاری طرح‌های نوسازی بافت فرسوده به سرمایه‌گذاران اولویت با شرکت‌های توانمند است که بتوانند این طرح‌ها را در کمترین زمان ممکن به نتیجه برسانند. 

وی گفت: با توجه به مصوبه ستاد بازآفرینی بافت‌های فرسوده و ساخت یک‌هزار واحد مسکونی باید زیرساخت‌های لازم به منظور حضور جمعیت عظیم در ۳۵۰ هکتاری شمال بندرعباس فراهم شود و کوتاهی در این حوزه پذیرفتنی نیست. 

این مقام مسئول گفت: طرح آماده‌سازی زمین‌های ۳۵۰ هکتاری شمال بندرعباس به عنوان زمین‌های پشتیبان بافت‌های فرسوده این شهر باید با سرعت تکمیل شود. 

وی افزود: اقدامات لازم برای تأمین و تکمیل زیرساخت‌ها در زمین‌های ۳۵۰ هکتاری شمال بندرعباس به عنوان پشتیبان باید احیا شود و نوسازی بافت‌های فرسوده این شهر باید توسط دستگاه‌های مربوطه انجام گیرد.


نوسازی محله چاهستانی‌ها نیاز به مشاور زبده دارد

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: برای سرعت بخشیدن به اجرای طرح‌ بازآفرینی شهری در هرمزگان اختیارات مناسبی در قالب هیأت اجرایی بازآفرینی شهری به استان تفویض شد. این هیأت به صورت مستقیم و با اختیار کافی، مسئول اجرای طرح‌های نوسازی بافت‌های فرسوده به‌ویژه در محله چاهستانی‌های بندرعباس است. 

 «سیدمحمد پژمان» افزود: مردم ساکن در محلات دارای بافت فرسوده می‌توانند با مراجعه به این هیأت که از مجموعه معاونت عمرانی استانداری، شهرداری بندرعباس و اداره کل راه و شهرسازی استان تشکیل شده و نمایندگان سایر دستگاه‌های مرتبط نیز در آن حضور دارند، تمامی امور خود را انجام دهند. 

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: با این اقدام در تلاش هستیم با ساز و کار مناسبی اقدامات نوسازی در بافت‌های فرسوده تسریع و هرچه زودتر واحدهای مسکونی در این محلات احداث شود. 

پژمان تاکید کرد: برای انجام مناسب طرح نوسازی بافت‌های فرسوده در محله چاهستانی‌های بندرعباس نیاز است یک مشاور خوب و زبده در حوزه شهرسازی در این محله مستقر شود و با رویکرد و طرح و برنامه مناسبی نوسازی بافت‌های فرسوده این محله صورت گیرد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :