• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 26 خرداد 1398
کد مطلب : 59713
+
-

بهره‌برداری اقتصادی از پناهگاه حیات‌وحش امیرکلایه

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گیلان گفت: پروژه احیا و بهره‌برداری اقتصادی از پناهگاه حیات‌وحش امیرکلایه لاهیجان در حال انجام است.

به گزارش ایسنا «قربانعلی محمدپور» در نشستی خبری که در دفتر تالاب امیرکلایه لاهیجان برگزار شد، بیان کرد: این تالاب که هزار و 230 هکتار مساحت دارد، در بخش شیرجوپشت در شمال لاهیجان قرار گرفته و یکی از تالاب‌های منحصر به فرد استان است.

وی افزود: هدف از اجرای این پروژه علاوه بر بهره‌برداری اقتصادی، ترمیم دیواره سازه سرریز موجودات از طریق احداث دیواره حفاظتی، ترمیم بازو در ضلع شمالی و در نتیجه حفظ مهار آب در پهنه آبی و رونق بوم‌گردی در منطقه با احداث سازه‌های چوبی سازگار با محیط‌زیست است.

این مسئول تصریح کرد: تالاب امیرکلایه از اکوسیستم‌های ارزشمند لاهیجان است که برای تحقیقات دانشجویان محیط‌زیست کشور از تالاب‌های بسیار مهم محسوب می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گیلان با اشاره به بهبود تراز آبی تالاب امیرکلایه بیان کرد: اقدامات مختلف موجب شده است که در حال حاضر جوامع محلی مشارکت بیشتری برای احیای تالاب داشته باشند.

وی افزود: همه تلاش ما این است ‌که خروجی اقدامات و اجرای طرح‌های توسعه‌ای به نفع محیط‌زیست منطقه باشد.

محمدپور پرنده‌نگری را یکی از مولفه‌های مهم اقتصادی در تالاب‌های استان عنوان کرد و گفت: در کنار احیای تالاب‌ها ایجاد سایت‌های پرنده‌نگری در این اکوسیستم‌ها از پیشرفت خوبی برخوردار است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان با اشاره به این‌که برای احیای تالاب‌ها برنامه‌هایی داریم، بیان کرد: نظارت‌های شبانه‌روزی وجود دارد و هرگونه تردد در مناطق حفاظت‌شده کنترل می‌شود.

وی تصریح کرد: مردم در صورتی که با مزایای حفظ محیط‌زیست بیشتر آشنا شوند، همکاری بیشتری با ما خواهند داشت.

محمدپور افزود: حفظ محیط‌زیست اولویت اول در توسعه استان است و به منظور ارتقای فرهنگ زیست‌محیطی گیلان برنامه‌های آموزشی برای اقشار مختلف برگزار شده و خواهد شد.

این مسئول در خصوص احداث سد لاسک گفت: شفاف‌سازی‌های لازم در خصوص مطالعات زیست‌محیطی سد لاسک انجام شده است. بنده در حوزه کاری خودم به سوالات هر تماس‌گیرنده‌ای پاسخ دادم و همچنان آماده پاسخگویی هستم.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گیلان بیان کرد: اطلاع‌رسانی‌های لازم شده است و روال ساخت این سد طبق برنامه دولت انجام خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید