• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 26 خرداد 1398
کد مطلب : 59634
+
-

ایجاد دروازه مشترک تجاری در مرز آستارا

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل گمرک ایران از راه‌اندازی طرح «تیر الکترونیک» میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در گذرگاه مرزی آستارا خبر داد.

به گزارش ایسنا «مهدی میراشرفی» پس از پایان سفر به جمهوری آذربایجان در رأس هیاتی از مرز زمینی آستارا به کشور بازگشت. 

وی گفت: همایش جهانی فناوری و نوآوری در حوزه گمرک با همت سازمان جهانی گمرک در باکو برگزار شد. گمرک جمهوری آذربایجان از ما دعوت کرد و در این همایش شرکت کردیم.

میراشرفی با بیان این‌که در این اجلاس مباحثی در خصوص همکاری مشترک 2 کشور در مرزهای زمینی مطرح شد، ادامه داد: در چند ماه گذشته اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است.

این مسئول با اشاره به دیدار خود با «مهدی اف» رئیس گمرک جمهوری آذربایجان بیان کرد: تقویت همکاری‌های فی‌مابین 2 کشور در حوزه گمرکی از جمله ایجاد دروازه مشترک تجاری، تسهیل ترخیص کالاهای صادراتی و استفاده متقابل از قلمرو 2 کشور برای ترانزیت کالاها که از توافق‌های رئیسان‌جمهوری 2 کشور است، مورد بررسی قرار گرفت.

میراشرفی به همکاری گمرک ایران و جمهوری آذربایجان در زمینه الکترونیکی کردن مراودات ترانزیتی فی‌مابین با هدف تسهیل ترانزیت، کاهش هزینه‌ها، افزایش سرعت و جلوگیری از جعل اسناد سخن گفت و افزود: هفته آینده طرح «تیر الکترونیک» میان 2 کشور در گذرگاه مرزی آستارا افتتاح می‌شود.

وی با اشاره به این‌که کشور ما نخستین تجربه راه‌اندازی طرح «تیر الکترونیک» در دنیا را با کشور ترکیه داشته است، گفت: فاز نخست و دوم این طرح با موفقیت اجرا شده است.

رئیس کل گمرک ایران در بدو ورود به کشور، مورد استقبال مسئولان محلی در پل مرزی آستارا قرار گرفت و سپس از مرز زمینی شهرستان و محوطه گمرک این مرز بازدید و چگونگی روند محوطه‌سازی این گمرک را بررسی کرد.

این مسئول با حضور در پایانه و بارانداز راه‌آهن بین‌المللی آستارا، چگونگی عملیات تخلیه و بارگیری کالا در پایانه را بررسی و سپس دستورهای لازم را برای تسهیل در امور این بارانداز صادر کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید