• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 26 خرداد 1398
کد مطلب : 59604
+
-

همسایه‌های پر دردسر «حاجی‌آباد»

مدیر اطلاع‌رسانی و روابط عمومی منطقه 8 : انتقال مشاغل آلاینده به خارج از محدوده مسکونی هزینه‌های زیادی دارد

در شهر
همسایه‌های پر دردسر «حاجی‌آباد»

خدیجه ستارزاده | البرز- خبرنگار


«حاجی‌آباد» در رجایی‌شهر که یکی از مناطق قدیمی کرج به شمار می‌رود، در سال‌های اخیر با ساخت وساز و تبدیل خانه‌های کوچک تک‌واحدی به آپارتمان‌های چندواحدی تغییرات زیادی داشته است. در میان این تغییرات مشاغل و کسب و کار‌هایی وجود دارند که از سال‌ها قبل در این محل امرارمعاش می‌کردند و هر روز نیز به تعداد آن اضافه شده است. این مشاغل به دلیل نوع فعالیتشان به دلیل آلودگی صوتی و بصری برای ساکنان منطقه مشکلات زیادی را ایجاد کرده‌اند.

 برخی مشاغل به دلیل شرایط خاصی مانند سرو صدای زیاد نیازمند استقرار در جای مشخص و خارج از محدوده مسکونی هستند اما متاسفانه این مساله مهم میان دغدغه‌های شهری مسئولان و حتی شهروندان مورد غفلت واقع شده و در برخی مناطق مسکونی شغل و کسب و کاری وجود دارد که به‌هیچ‌وجه با شرایط آن منطقه تناسب نداشته و در زمان صدور پروانه و مجوز برای راه‌اندازی به آن توجهی نشده است.

در خیابان اصلی حاجی‌آباد چند واحد صنفی در حوزه خرید، فروش و تعمیرات دستگاه‌های کمپرسور، چکش برقی و بادی، کاتر بالابر، اره برقی و الکتروموتور فعالیت دارند که با تولید صدای ناهنجار هنگام ارائه خدمات به مشتریان برای اهالی و ساکنان منطقه نارضایتی ایجاد کرده است.


صدا‌های مزاحم 

یکی از اهالی ساکن در این خیابان می‌گوید: سال‌هاست که از سر و صدای این مغازه‌ها آرامش و شب و روز نداریم. «سمیه رنجبر» می‌افزاید: هر روز بین ساعات صبح تا ظهر و بعدازظهر تا شب این سر و صداها به گوش می‌رسد و باعث آزار همسایه‌هاست. اما به دلیل این‌که کسبه این مشاغل از اهالی و قدیمی‌های محل هستند نمی‌توانیم به آنها اعتراض کنیم.

رنجبر می‌گوید: گروهی از کسانی که تازه در این محل ساکن شده‌اند برای ساماندهی این مشاغل به شهرداری نیز مراجعه کرده‌اند اما بی‌فایده بوده و هیچ اقدامی از جانب کسبه یا شهرداری برای جمع‌آوری این مشاغل انجام نشده است.


ساخت و ساز‌های بی‌رویه

یکی از کسبه شاغل در خیابان اصلی حاجی‌آباد که دیگران از شغل وی نارضایتی دارند، می‌گوید: زمانی که من در این محله خانه و مغازه خریدم و کسب و کار راه انداختم، در این خیابان 10 خانوار بیشتر ساکن نبودند که از هم فاصله زیادی داشتند، در آن زمان برای گرفتن جواز و پروانه کار هم هیچ محدودیتی نبود.

«فرهاد لشکری» می‌افزاید: به مرور زمان خانه‌ها و آپارتمان‌سازی در این منطقه بیشتر شد و اکنون مغازه من بین خانه‌های مسکونی مشکل‌ساز شده است. لشکری می‌گوید: من خود می‌دانم که سروصدا باعث اذیت همسایه‌هاست، اما سال‌هاست در این محل کار می‌کنم و مشتریان من هم به این محل مراجعه می‌کنند. اکنون جابه‌جایی و انتقال به خارج از شهر هزینه زیاد و ریزش مشتری را برای من در پی خواهد داشت.


اخطار به اصناف آلاینده

مدیر اطلاع‌رسانی و روابط عمومی منطقه 8 شهرداری کرج در این باره می‌گوید: برخی از این واحدهای صنفی از قدیم در این محله فعالیت داشته و مالک هستند. «شهرام پهلوان» با بیان این‌که رفع سد معبر، رسیدگی به مشاغل مزاحم و تامین امنیت و آرامش مردم در این حوزه بر عهده شهرداری است، می‌افزاید: به این واحدهای صنفی اخطار داده‌ایم و برای جمع‌آوری آنها پیگیری می‌کنیم.

وی می‌گوید: انتقال و استقرار این نوع مشاغل خارج از محدوده مسکونی هزینه‌های زیادی دارد که با توجه به اعتبارات و شرایط فعلی اقتصادی در اسرع وقت ممکن نیست، اما رفع این معضل در دستور کار شهرداری منطقه قرار دارد تا با فراهم شدن شرایط برای اجرایی کردن آن اقدام کرد.


پیامد‌های توسعه مشاغل آلاینده در شهر

یک کارشناس امور شهری در این باره می‌گوید: وقتی شغلی در محیط شهری پایه‌گذار عوامل و اتفاقاتی می‌شود که نظم زندگی عادی و روزانه شهروندان را مختل و با خطر مواجه می‌کند و مشکل‌آفرین می‌شود، به عنوان شغل  آلاینده  به آن نگاه می‌شود که تبعات و معضلات اجتماعی، بهداشتی و سلامتی را برای افراد جامعه به دنبال دارد و با گذر زمان تحمل این شرایط سخت‌تر و گاهی ناممکن می‌شود.

«اکبر خرسند» می‌افزاید: با توسعه شهرها و به‌ویژه ساخت وسازهای غیراصولی و بدون نظارت در برخی مناطق این مشکل یکی از مواردی است که دامنگیر مردم و شهروندان شده و تبعات آن هر روز بیشتر می‌شود.

کارشناس امور شهری می‌گوید: بودن مشاغلی مانند مکانیکی، صافکاری، آهنگری، تراشکاری، بازیافت زباله و بسیاری موارد دیگر در محدوده مناطق مسکونی از معضلاتی است که آسیب‌های صوتی، بصری،‌ زیست‌محیطی، بهداشتی، ترافیکی و همچنین تبعات روانی زیادی برای شهروندان به دنبال دارد، اما به آن توجه چندانی نشده است.

وی با اشاره به این‌که از ابتدا برای صدور مجوز و پروانه کسب برای هر شغلی باید قوانین شهری و شهروندی، مکان تبعات و... در نظر گرفته می‌شد می‌افزاید: این مسئله مهم نه‌فقط در این منطقه، بلکه در هر منطقه و شهر استان و حتی کشور به چشم می‌خورد که رسیدگی و جمع‌آوری آنها به‌سادگی امکان‌پذیر نیست، چراکه به طور مستقیم با معیشت و زندگی مردم در ارتباط است.


قانون شهرداری‌ها چه می‌گوید؟

«اکبر خرسند» ،یک کارشناس امور شهری می‌گوید: طبق بند 20 ماده 55 قانون شهرداری‌ها، شهرداری مکلف است از ایجاد و تاسیس هر نوع مکان که به نوعی باعث ایجاد مزاحمت برای شهروندان یا مخالف اصول بهداشت در شهرها می‌شود، جلوگیری کند و چنانچه در دوره‌های قبل و در غفلت مسئولان وقت این کار انجام شده، باید نسبت به تعطیلی، انتقال آن به خارج از شهر و حتی با دادن مهلت قانونی برای تخریب و برخورد قضایی اقدام کند.
 

عملکرد جزیره‌ای  در صدور جواز کار


 سولماز مجتهدی | البرز- خبرنگار


مدیر بازرسی و نظارت اصناف مرکزی استان البرز می‌گوید: برای صدور جواز کار اداره بهداشت، اصناف، اماکن نیروی انتظامی و اتحادیه باید همه نظر کارشناسی داده و با هماهنگی همه آنها واحد صنفی شروع به کار کند، اما متاسفانه این مسئله مورد توجه قرار نگرفته و بسیاری از واحدهای صنفی چند سال بعد از شروع به کار تازه به دنبال گرفتن مجوزهای لازم می‌روند و این امر باعث می‌شود همه چیز از روال قانونی خود خارج ‌شود.

«علی بیات» می‌افزاید: این معضل به دلیل جزیره‌ای عمل کردن نهادهای مختلف است که در زمان صدور جواز و پروانه با هم هماهنگ نبوده و اکنون چنین مشکلاتی را برای شهروندان و مسئولان به وجود آورده‌اند. بیات می‌گوید: حدود 40 هزار واحد صنفی در البرز داریم که مجوز ندارند، با وجود این‌که همه موارد در قانون بیان و تعیین شده اما این قوانین اجرا نمی‌شود.

وی اضافه می‌کند: به دلیل این‌که مدت‌ها نظارت لازم در این مورد انجام نشده، متاسفانه تعداد این واحدهای غیرمجاز زیاد شده و در این زمینه حتما با بررسی و پیگیری‌های لازم و هماهنگی با نهادهای مربوطه برای حل این معضل که در بیشتر مناطق استان وجود دارد اقدام خواهیم کرد.

مدیر بازرسی و نظارت اصناف مرکزی استان اظهار می‌کند: برخی از مشاغل در محدوده شهری مزاحمت‌هایی برای شهروندان دارند که با درنظر گرفتن ساختار آنها و آسیب‌هایی که به دنبال دارند باید از محدوده مسکونی جمع‌آوری شوند.

وی می‌افزاید: به دلیل تغییر در ساختار محله‌ها نسبت به گذشته و افزایش جمعیت آنها مشاغلی که برای مردم مزاحمت دارند باید طبق قوانین شهری مورد بررسی قرار گرفته و برای جابه‌جایی و انتقال آنها اقدام شود.

بیات می‌گوید: اصناف در قالب تخلفات می‌تواند به این موضوع ورود پیدا کند و در صورت نداشتن مجوز مانع فعالیت آنها شود، اما در صورت داشتن جواز کار، فعالیت آنها قانونی است و در این صورت باید با بررسی راه‌هایی که برای فعالیت اینگونه واحدهایی صنفی وجود دارد، برای برطرف کردن معضل اقدام کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید