• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
یکشنبه 26 خرداد 1398
کد مطلب : 59530
+
-

اجرای 7 طرح بازآفرینی شهری در دو گنبدان

نوسازی 3 هزار واحد مسکونی در بافت ۱۶۴ هکتاری فرسوده دوگنبدان پیش‌بینی شده است

شهری
اجرای 7 طرح بازآفرینی شهری در دو گنبدان

طرح‌های بزرگ بازآفرینی شهری در حال اجرا، برنامه‌ریزی برای اجرای چند طرح دیگر در آینده نزدیک، سرعت مطلوب نوسازی واحدهای مسکونی و افزایش میزان تسهیلات بانکی و بلاعوض برای نوسازی واحدهای مسکونی چشم‌انداز روشنی برای آینده این شهر ترسیم کرده است.

به گزارش ایرنا، شهر 100 هزار نفری دوگنبدان، مرکز شهرستان نفت‌خیز گچساران که یکی از نامناسب‌ترین بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری کشور را داشت، حالا به همت مردم و مسئولان دارای زیباترین محله‌های مسکونی در پایین‌شهر شده است.


پیشرفت 50 درصدی بازآفرینی شهری 

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: همکاری مردم و همت مسئولان برای اجرای نوسازی واحدهای مسکونی و طرح‌های بازآفرینی شهری دوگنبدان از نمونه‌های عینی موفق در بازآفرینی شهری کشور است.

«سید محمد پژمان» با بیان این‌که 7 طرح بازآفرینی در این شهر با ۸۲ میلیارد ریال اعتبار در حال اجرا است افزود: نوسازی واحدهای مسکونی بافت‌های فرسوده این شهر ۵۰ درصد پیشرفت دارد.
به گفته وی، نوسازی 3 هزار واحد مسکونی در بافت ۱۶۴ هکتاری بافت فرسوده دوگنبدان پیش‌بینی شده که 1100 واحد آن به بهره‌برداری رسیده و ۵۰۰ واحد دیگر در دست ساخت است.پژمان با اشاره به اهمیت مشارکت شهروندان در اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری افزود: یکی از راهکارهای جلب مشارکت مردم نظرخواهی از آنها درباره چگونگی بازآفرینی پیش از اجرای طرح‌ها است.


5 سال برای هر محله 

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در ادامه صحبت‌های خود ناایمن بودن واحدهای مسکونی، نبودن کمترین زیرساخت‌های رفاهی، تفریحی و بهداشتی و نداشتن دسترسی به شبکه‌های ارتباط شهری در زمان عادی و بدتر شدن آن در وقت بحران را از مشکلات بافت‌های فرسوده شهری دانست.
پژمان هدف از اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری را ایمن‌سازی خانه‌های ساکنان، افزایش رفاه، ارزش افزوده املاک مردم و در نهایت رضایت شهروندان دانست و گفت: ایجاد رغبت برای تحقق طرح‌های بازآفرینی نخستین گام برای موفقیت در آن است.

وی با بیان این‌که بازآفرینی شهری مقوله‌ای زمان‌بر است و هر محله حداقل 5 سال طول می‌کشد تا بازآفرینی شهری شود، خواستار تشکیل کارگروهی برای سرعت بخشیدن به طرح‌های بازآفرینی شهری دوگنبدان شد.


افزایش سقف تسهیلات نوسازی 

نماینده شهرستان‌های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی هم در این باره از افزایش سقف تسهیلات بانکی بلاعوض برای نوسازی واحدهای مسکونی بافت فرسوده شهر دوگنبدان خبر داد و گفت:‌ میزان تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت هر واحد مسکونی که پیش از این ۴۰۰ میلیون ریال بود، به ۵۰۰ میلیون ریال و میزان تسهیلات بلاعوض نیز از ۶۰ میلیون ریال به ۱۱۰ میلیون ریال افزایش یافته است.

«غلامرضا تاج‌گردون» اجرای طرح‌های محرک شهری از جمله ساخت پارکینگ فرمانداری، ساخت پارک در محله‌های سادات و لبنان، ساخت پل ارتباطی محله‌های رادک و سادات، ساخت دیوار حائل و پیاده‌راه محله لبنان، بازگشایی معبر 8 متری خیابان بلادیان تا حسینیه بیت‌العباس، بازگشایی معبر 8 متری خیابان شهید امینی به خیابان بشارت و مجتمع فرهنگی را از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی‌شده برای ساماندهی بافت‌های فرسوده شهر دوگنبدان ذکر کرد.


مجوز نوسازی برای 1700 واحد مسکونی
 
«عزیز فیلی» معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد، هم اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری شامل ساماندهی خیابان‌های اصلی و محله‌های مسکونی را از برنامه‌های دولت در شهر دوگنبدان دانست که با پیگیری‌های نماینده مردم شهرستان‌های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی و جدیت دستگاه‌های اجرایی محقق شده است.
به گفته وی، برنامه‌ریزی برای عملیات اجرایی و مطالعات ۱۰ مصوبه از دستاوردهای سفر مسئولان راه و شهرسازی به شهرستان گچساران بوده است.

شهردار دوگنبدان هم گفت: وجود شیب تند، خانه‌های ناایمن و معابر تنگ با شیب تند از ویژگی‌های بافت‌های فرسوده شهر دوگنبدان است که موجب دشواری خدمات شهری در زمان عادی و فاجعه در زمان بحران و حوادث غیرمترقبه می‌شود.
«مسعود ظفری» افزود: بیش از 1700 واحد مسکونی برای نوسازی مجوز دریافت کرده‌اند.
شهر 100 هزار نفری دوگنبدان مرکز شهرستان نفت‌خیز گچساران در جنوب غربی کهگیلویه ‌و ‌بویراحمد قرار دارد.
 

اجرای ۱۸۰۰ طرح بازآفرینی شهری در کشور 



معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: 1800 طرح بازآفرینی شهری از محل تبصره ۱۸ بودجه در مناطق مختلف کشور اجرا می‌شود. «سید محمد پژمان» اظهار کرد: این طرح‌ها شامل بوستان‌ها و پارک‌های محله‌ای، پل، آسفالت، بهسازی معابر و جدول‌گذاری با اعتبار بیش از ۱۵ هزار میلیارد ریال در ۵۴۳ شهر کشور اجرا خواهد شد.

وی با بیان این‌که 5 میلیون و۷۰۰ هزار واحد مسکونی در ۱۴۱ هزار هکتار بافت فرسوده کشور وجود دارد ادامه داد: تاکنون ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده کشور با استفاده از تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت نوسازی شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید