• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
شنبه 25 خرداد 1398
کد مطلب : 59426
+
-

یک هفته تا اجرای طرحی برای تضمین آسمان آبی

ملاک ترددهای شهری از ابتدای تیر فقط و فقط به معاینه فنی محدود می‌شود

یک هفته تا اجرای طرحی برای تضمین آسمان آبی

سیدمحمد فخار/خبرنگار

در فاصله یک هفته تا آغاز طرح جایگزین برای محدوده زوج و فرد، هنوز هستند کسانی که در سامانه تهران من ثبت‌نام نکرده‌اند و تجربه طرح‌های مشابه نشان داده در مرحله اجرا بی‌اطلاعی مردم، درنهایت به‌نفع آلودگی هوا خواهد بود. در ماه‌های اخیر آمار مراجعان به مراکز معاینه فنی نسبت به سال گذشته 8درصد رشد داشته است. این عدد در شرایطی است که سال گذشته فاز دوم طرح کاهش آلودگی هوای تهران آغاز شد و این رشد معنایی جز جدی گرفتن معاینه فنی و به تبع آن کاهش آلودگی هوای شهر ندارد. بسیاری شهروندان برای بهره بردن از تخفیف، حتی تن به معاینه فنی برتر برای خودروی نوی خود داده‌اند اما شهروندان دقیقه نودی این بار هم ممکن است مشکلاتی پدید آورند.
ثبت‌نام کنید، 20روز رایگان تردد کنید

از ابتدای تیر اگر همه‌‌چیز درست پیش برود، طرح زوج و فرد برچیده می‌شود و به جای آن مبنای ترددهای شهری، زمان و میزان آلایندگی خودرو خواهد بود. در این باره، اگر وسیله نقلیه در محدوده سابق زوج و فرد تردد کند، درصورتی که ورودش بعد از ساعت۱۰ و خروج قبل از ساعت۱۶ باشد، چنانچه دارای معاینه فنی باشد مبلغ ۷۲۴۵تومان برای او عوارض محاسبه می‌شود و درصورتی‌که همین فرد با همین شرایط فاقد معاینه فنی برتر باشد مبلغ ۹۶۶۰تومان برایش محاسبه می‌شود. ساعت اجرای این طرح نیز ۶:۳۰ تا ۱۹ است و هر خودرو در این محدوده سهمیه ۲۰روز رایگان در هر فصل دارد به شرط آنکه در سایت تهران من ثبت‌نام کند.

عوارض به‌خود مردم می‌رسد
در حلقه دوم یا طرح کاهش آلودگی هوا بحث پلاک به شکل سابق مطرح نیست و شما هر فصل می‌خواهید در محدوده طرح ترافیک ۲۰روز تردد داشته باشید و برای بیش از ۲۰روز تردد در هرفصل عوارض ۷ تا ۲۰هزار تومانی پرداخت کنید. علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران در این‌باره معتقد است: ۲۰روز مذکور موجب می‌شود تا شما مدیریت کنید و تا حدی که امکانش را دارید برنامه‌ریزی خود را طوری انجام دهید که تمام کارهای مربوط به محدوده طرح ترافیک خود را در این ۲۰روز انجام دهید. براساس ماده۱۷ همین مصوبه تمام هزینه‌ای که شهروندان بابت تردد در محدوده طرح کاهش آلودگی هوا پرداخت می‌کنند صرف عمران و کاهش آلودگی هوا از طریق توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی می‌شود. به گفته او، مجموعه نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که مردم اجرای این طرح‌ها را عادلانه می‌دانند. طرحی که در قالب لایحه آمد و در سال۹۷ انجام شد باعث کاهش آلودگی هوا و ترافیک پایتخت شد و ما این ادعا را نداریم چون تمام آمارها در این‌باره وجود دارد.  در شرایطی که هنوز طرح رینگ دوم آغاز نشده، برخی اظهارنظرهای عجولانه طرح را در زمینه کاهش آلودگی هوا بی‌اثر می‌دانند. سیدنواب حسینی‌منش، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در این‌باره به همشهری می‌گوید: لایحه دوم طرح ترافیک منطبق بر طرح کاهش آلودگی هوای شهر تهران است که در اجرای آن الزاماتی برای ورود خودروها به طرح براساس میزان آلایندگی دیده شده، مثلا شرط لازم برای ورود به محدوده طرح کاهش یا رینگ دوم داشتن برگه معاینه فنی است. هر خودرویی که دارای معاینه فنی برتر باشد یعنی آلودگی هوای کمتری ایجاد کند شامل 25درصد تخفیف عوارض می‌شود. اگر خودرو برقی یا هیبریدی باشد شامل 90درصد تخفیف خواهد شد. این طرح یک تشویق برای داشتن خودروهای سالم‌تر و پاک‌تر برای ورود به محدوده طرح ترافیک و رینگ دوم است تا با آسایش خاطر بیشتر و هزینه کمتر تردد کنند. داشتن معاینه فنی برای تمام خودروها ضروری است و این اثر مستقیم بر بهبود کیفیت هوا و کاهش آلاینده‌های جوی دارد.

طرح جدید در کاهش آلودگی مؤثر است
طرحی که در آن کنترل تردد خودروها بر حسب آلودگی اگزوز لحاظ شود و طرح معاینه فنی عادی، برتر و ویژه اجرایی شود، قطعا در کاهش آلودگی هوا مؤثر است. وحید حسینی، دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای کشور می‌گوید: در برلین و میلان، قوانینی وجود دارد که خودروها را براساس سطح آلودگی اجازه تردد در سطح شهر دارند. این یعنی منطق پذیرفته شده دنیا تردد بر مبنای میزان انتشار آلودگی خودرو است نه شماره پلاک. 

این خبر را به اشتراک بگذارید