• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 25 خرداد 1398
کد مطلب : 59307
+
-

کار در گلستان یک ساعت زودتر آغاز می‌شود

برای صرفه‌جویی در مصرف برق، ساعات کار ادارات دولتی استان یک ساعت عقب می‌رود

انرژی
کار در گلستان یک ساعت زودتر آغاز می‌شود

در 2سال گذشته به دلیل مدیریت و صرفه‌جویی در مصرف برق، هر تابستان ساعت کار ادارات استان تغییر می‌کند. 

امسال نیز مانند 2 سال گذشته با مصوبه شورای اداری استان ساعت کار که از 7 و 30 دقیقه تا 14 و 30 دقیقه بود به 6 و 30 دقیقه صبح تا 13 و 30 دقیقه تغییر کرد؛ تحولی که مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گلستان می‌گوید تا 10 درصد در مصرف برق استان صرفه‌جویی به همراه خواهد داشت. 

به گزارش ایرنا، «علی اکبر نصیری» می‌افزاید: براساس مصوبه شورای اداری استان، ساعات کار ادارات تغییر کرد و یک ساعت زودتر شروع می‌شود. وی ادامه می‌دهد: با توجه به این‌که ساعات کار ادارات در زمان پیک مصرف برق بود، بار مصرف بالا می‌رفت بنابراین تصمیم گرفتیم ساعات کار را تغییر دهیم.


پیشنهاد تغییر ساعات کار

نصیری اضافه می‌کند: با توجه به گرمای هوا و پیش‌بینی افزایش بیشتر دما، در جلسه با معاونان استانداری پیشنهاد تغییر ساعات کار داده شد و پس از بررسی قانونی، این پیشنهاد مورد پذیرش قرار گرفت. 

پس از ساعت 13 و 30 دقیقه باید دستگاه‌های سرمایشی ادارات خاموش شوند. با تغییر ساعات کار ادارات پیش‌بینی می‌شود حدود ۱۱۰ مگاوات در مصرف برق صرفه‌جویی شود.وی اضافه می‌کند: میزان مصرف برق در ماه‌های سرد سال ۳۷۰ مگاوات است که این رقم اکنون به ۹۳۰ مگاوات و در تابستان به هزار و ۳۴۰ مگاوات می‌رسد.


توزیع ماهانه قبض برق 

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گلستان ادامه می‌دهد: قرائت، صدور و توزیع صورت‌حساب برق مشترکان پرمصرف خانگی در ماه‌های خرداد، تیر، مرداد و شهریور به صورت ماهانه و براساس مصارف واقعی محاسبه و به صورت قطعی صادر خواهد شد. 

این کار باعث می‌شود بانک اطلاعاتی از مشترکان خانگی پر مصرف تهیه شود. وی می‌گوید: این اقدام به صورت یک ماهه از اول خرداد سال جاری از سوی شرکت توانیر انجام شده و امیدواریم باعث شود تا الگوی صحیح مصرف برق توسط آنها رعایت شود. 


کاهش هزینه پلکانی با کم شدن مصرف

نصیری با اشاره به این‌که مشترکانی که مصرفشان را کاهش دهند با کاهش هزینه پلکانی رو‌به‌رو می‌شوند اظهار می‌کند: تعرفه‌های جدید برق به گونه‌ای طراحی شده است که با کاهش ۱۰ درصدی مصرف، تا ۳۰ درصد هزینه برق کم خواهد شد. 

کاهش مصرف به‌ویژه در بخش خانگی بسیار ساده است به طوری که بر اساس مطالعات انجام شده بدون این‌که سطح رفاه خانوار کاهش پیدا کند مشترکان می‌توانند تا ۳۰ درصد مصرف برق خود را کاهش دهند.

 مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان می‌افزاید: تعرفه‌های قبلی برق به صورت پلکانی بود، به طوری که مشترکانی که برق بیشتری مصرف می‌کردند اندکی بیشتر از کم‌مصرف‌ها هزینه می‌دادند.

وی ادامه می‌دهد: با این مصوبه جدید هزینه برق مشترکان پرمصرف به واقعیت نزدیک‌تر می‌شود و این گروه افزایش 16درصدی تعرفه در قبوض برق را نیز شاهد خواهند بود. امیدواریم آنها با این روند، مصرف برق را کاهش دهند.


اوج مصرف برق در تابستان 

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان گرمای هوا و استفاده بیش از اندازه از وسایل سرمایشی را موجب افزایش 5/2 برابری میزان مصرف برق نسبت به فصول پاییز و زمستان و اوایل بهار می‌‌داند و می‌گوید: میزان مصرف در 9 ماه از سال ثابت است و تابستان به 2 برابر بقیه فصول سال می‌رسد.

نصیری با تاکید بر مدیریت مصرف در ساعات 12 تا 16 و 20 تا 23 به عنوان زمان اوج مصرف برق توضیح می‌دهد: سرویس کولرهای اسپلیت و گازی در ادارات و بانک‌ها و خانه‌ها با شست‌وشو و نظافت فیلتر، موجب بهبود عملکرد دستگاه و صرفه‌جویی در مصرف برق می‌شود.

این مسئول بیان می‌کند: به مشترکان توصیه می‌شود تا کولرها را در درجه 24 تا 26 تنظیم کنند تا ضمن برخورداری از دمای متعادل در مصرف برق نیز صرفه‌جویی شود.


پایداری شبکه توزیع برق مناطق سیل‌زده گلستان نامطلوب است

 مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گلستان می‌گوید: کمبود اعتبارات و ضرورت ترمیم سریع آسیب‌های واردشده به شبکه توزیع برق مناطق سیل‌زده استان سبب شده تا پایداری مکانیکی شبکه توزیع برق در این مناطق نامطلوب باشد.

 «علی‌اکبر نصیری» اظهار می‌کند: آسیب‌های نرم‌افزاری به شبکه توزیع برطرف شده و برق در این مناطق به شکل مطلوب و عادی برقرار است.
وی بیان می‌کند: برخی از تیرهای انتقال برق واقع در مسیر سیلاب، نیازمند تعویض و بهسازی هستند.

 تامین ۳۴۰ میلیارد ریال خسارت واردشده به شبکه برق در این مناطق با هدف آمادگی برای حوادث احتمالی و مشابه در آینده ضروری است.

این مسئول ادامه می‌دهد: قبل از افزایش قیمت دلار برخی سرمایه‌گذاران برای فعالیت در زمینه تولید برق از پنل‌های خورشیدی در گلستان تمایل نشان دادند، اما با نوسات ارزی اخیر رغبت آنان برای فعالیت کاهش یافت.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گلستان بیان می‌کند: تا پایان سال و مشارکت شرکت مپنا عملیات اجرایی سیکل ترکیبی نیروگاه علی‌آباد کتول و افزایش حدود ۵۰۰ مگاواتی تولید برق در آن آغاز خواهد شد.

وی درباره فرسودگی شبکه‌های برق گلستان به‌ویژه در شرق استان می‌گوید: از ظرفیت‌های قانونی در بودجه برای رفع مشکلات خطوط برق شهرهای گنبدکاووس، مراوه‌تپه، کلاله، گالیکش و مینودشت استفاده و هرساله نیز بخشی از این خطوط نوسازی می‌شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید