• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 25 خرداد 1398
کد مطلب : 59207
+
-

بهشت مهجور «حصار»

روستای حصار در تربت حیدریه با وجود جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی، با مشکلات زیادی در جذب گردشگر مواجه است

روستا
بهشت مهجور «حصار»

اگر در یک روز گرم تابستان به دنبال مکانی سرسبز و خرم در تربت حیدریه هستید پیشنهاد ما روستای زیبای حصار است که باید آن را در اولویت سفر قرار دهید. به گزارش ایرنا، شهرستان تربت حیدریه دارای 4 بخش مرکزی، جلگه رخ، کدکن و بایگ است. شهر بایگ به مرکزیت بایگ 8 روستا، هزار و ۱۰۵ خانوار و نزدیک به 5 هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت دارد. روستای حصار هم یکی از این 8 روستاست.

از تربت حیدریه که به سمت غرب حرکت کنید بعد از طی ۲۰ کیلومتر به بایگ می‌رسید. از آنجا باید ۲۵ کیلومتر راه پر پیچ و خم را طی کنید تا به این روستای زیبا و خوش آب و هوا برسید. هنگامی که به آنجا رسیدید متوجه می‌شوید چرا این روستا در فرهنگ عامه این خطه «بهشت گمشده» نام گرفته است. 


زیبایی روستای حصار

روستای حصار از لحاظ زیبایی دارای 2 بعد معماری دست‌ساز انسان و معماری خالق تواناست، زیرا از یک سو سبک خانه‌سازی در آن شما را یاد روستای زیبای ماسوله در گیلان می‌اندازد و از سوی دیگر از لحظه‌ای که وارد بستر کم‌عمق رودخانه می‌شوید و از مسیر ۲۴ کیلومتری آن به صورت سواره یا پیاده عبور می‌کنید، در 2 طرف آن تابلوی زیبایی از نقاشی خالق را می‌توانید به نظاره بنشینید. این روستا دارای درختان سر به فلک کشیده سرو و چنار و درختان مثمری همچون آلو، تمشک، زردآلو، گیلاس، گردو، بادام، آلبالو و گلابی است. این زیبایی‌ها زمانی کامل می‌شوند که برگ درختان با وزش باد به حرکت درآیند و با صدای خوش‌الحان پرندگانی همچون گنجشک، قناری و قمری آمیخته شوند. 


مشکلات روستا

با وجود همه این زیبایی‌ها اغلب گردشگرانی که به این منطقه سفر کرده‌اند، می‌گویند که راه ناهموار، نبود امکانات اقامتی و رفاهی به خصوص سرویس بهداشتی عمومی باعث شده تا دیگر به این منطقه سفر نکنند. «امیر اعظمی» گردشگری که به اتفاق خانواده از مشهد به حصار سفر کرده، گفت: برای استفاده از آب آشامیدنی باید به ویلایی که اجاره کرده‌ایم، مراجعه کنیم. البته روستاییان مهمان‌نواز پشت دیوار منازلشان برای گردشگران شیر آب تعبیه کرده‌اند تا مسافران به رایگان از آن استفاده کنند. 

گردشگر دیگری نیز با اشاره به راه ارتباطی نامناسب تا روستای حصار گفت: پس از بازگشت از سفر برای تعمیر ماشینم باید هزینه زیادی صرف کنم. در شرایط فعلی اقتصادی اگر علاوه بر هزینه سفر، بابت ماشین نیز مجبور به پرداخت هزینه شوم برایم دیگر سفر مقرون به صرفه نیست. «علی سالاری» افزود: راه خاکی پر پیچ و خم و ناهموار روستای حصار باعث می‌شود جلوبندی و کمک فنر ماشین‌ بعد از پایان سفر خراب شود و راننده به طور حتم بعد از سفر باید به تعمیرکار مراجعه کند. 


حصار جزو مناطق گردشگری نیست

بخشدار بایگ هم گفت: ما با چند مشکل مواجهیم. مهم‌ترینش این است که روستای حصار هنوز در زمره مناطق گردشگری استان خراسان رضوی قرار نگرفته است بنابراین گردشگران باید با همین مشکلات بسازند. «حسین خوش‌طینت» افزود: مشکل دوم مربوط به جمعیت روستاست. در واقع بیش از 2 هزار نفر در قالب ۸۰۰ خانوار در این منطقه ساکن هستند ولی در سرشماری سال ۹۵ جمعیت آن هزار و ۱۷۸ نفر در قالب ۴۲۶ خانوار برآورد شد. چون اهالی مدام در حال تردد هستند و به اصطلاح یکجانشین نبوده و به صورت دائم سکونت ندارند به همین علت متولیان امر و برنامه‌ریزان در عمل با 2 آمار متغیر از جمعیت مردم مواجهند. 

وی ادامه داد: مشکل سوم جمعیت پیر روستای حصار است. افراد مسن رغبتی به سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری ندارند، از این رو برای ایجاد زیرساخت‌های لازم و امکانات رفاهی و اقامتی، به دنبال جذب سرمایه‌گذار هستیم. بخشدار بایگ گفت: می‌دانیم که حتی در صورت جذب سرمایه‌گذار تا زمانی که روستای حصار وارد طرح‌های گردشگری خراسان رضوی نشود، استعدادهای خوب و نهفته‌اش به ظهور نخواهد رسید و این سرمایه‌گذاری نیز در عمل با شکست مواجه خواهد شد. خوش‌طینت افزود: هم‌اکنون 8 استخر پرورش ماهی در این روستا فعال شده است که علاوه بر تامین مصرف ماهی تربت حیدریه، ماهی‌های آن به دیگر شهرهای استان نیز عرضه می‌شود. 

وی ادامه داد: با توجه به این‌که روستای گردشگری حصار در نزدیکی روستای بسگ به عنوان مرکز تولید ابریشم ایران قرار دارد ظرفیت خوبی برای توسعه توتستان دارد و می‌تواند در توسعه صنعت ابریشم‌بافی همپوشانی خوبی با روستای بسگ داشته باشد. بخشدار بایگ گفت: روستای حصار دارای حیات وحش نادری هم هست که نمونه آن وجود قوچ کمیاب اوریال است.


جای خالی اقامتگاه‌های بوم‌گردی

خوش‌طینت با بیان این‌که سرویس‌ بهداشتی عمومی از پیش پا افتاده‌ترین امکانات هر منطقه گردشگری است، اظهار کرد: تشویق روستاییان برای تبدیل منازلشان به اقامتگاه بوم‌گردی از جمله راه‌هایی است که می‌تواند این مشکل را برطرف کند و باید روی آن کار شود. وی ادامه داد: روستا دارای محصولات باغی بسیار مرغوبی نظیر هلو، گلابی و آلوست که اگر روی فراوری آنها سرمایه‌گذاری شود زمینه رشد اقتصادی منطقه فراهم خواهد شد. 

ایجاد اشتغال پایدار و توسعه، رونق اقتصادی و بهبود وضع معیشتی مردم و اجرای طرح‌های گردشگری در روستاهای هدف از جمله روستای خوش آب و هوای حصار تربت حیدریه نیازمند اهتمام بیشتر مسئولان و متولیان امر است. حصار به علت طبیعت زیبا و منحصر به فردش از ظرفیت بسیار بالایی برای اجرای طرح‌های مختلف گردشگری برخوردار است. با ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی، گردشگران می‌توانند در این روستا بیتوته کنند و فارغ از هیاهو و سر و صدای شهر، لحظاتی خوب و شیرین برای خود و خانواده به ارمغان بیاورند.

این خبر را به اشتراک بگذارید