• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 25 خرداد 1398
کد مطلب : 59193
+
-

طرح قطار سریع‌السیر اصفهان – تهران روی ریل اجرا

در استان اصفهان
طرح قطار سریع‌السیر اصفهان – تهران روی ریل اجرا

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: عملیات اجرایی طرح قطار سریع‌السیر اصفهان - قم - تهران که به دلیل مشکلاتی متوقف شده بود تا 3 ماه آینده از سر گرفته خواهد شد.

به گزارش ایرنا، تکمیل طرح قطار سریع‌السیر اصفهان - تهران یکی از برنامه‌های مهم ریلی استان اصفهان است که اعتبار ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار برای آن در نظر گرفته شده است. این پروژه ۴۲۲ کیلومتر خط ریلی دارد که حدود ۳۰۰ کیلومتر آن در استان اصفهان است.

معاون اول رئیس‌جمهوری ۱۲ تیر سال گذشته در جمع نمایندگان اصفهان در مجلس احداث و راه‌اندازی قطار سریع‌السیر تهران - اصفهان را جزو طرح‌های اولویت‌دار کشور ارزیابی کرد و گفت: ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار منابع لازم این طرح از طریق فاینانس تهیه شده و این طرح با رعایت ضوابط مهندسی در دولت دوازدهم تکمیل خواهد شد.

با این حال عملیات اجرایی این طرح به دلیل تغییرات مدیریتی متوقف شده و به همین دلیل شرکت چینی از پرداخت اعتبار تخصیص‌یافته به آن تا حل مشکل خودداری کرده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان در این باره به ایرنا گفت: طرح قطار سریع‌السیر اصفهان - قم - تهران با اعتبار ۱۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون یوآن (واحد پول چین) فاینانس شده است. 

«حجت‌الله غلامی» تصریح کرد: متأسفانه یک تغییر در ساختار وزارتخانه راه و شهرسازی موجب توقف عملیات اجرایی این طرح شد، زیرا با این تغییر مجری طرح را از شرکت راه‌آهن به شرکت حمل‌و‌نقل زیرساخت کشور منتقل کردند.

وی اظهار کرد: طرف چینی، شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران را برای پرداخت اعتباراتی که از طریق فاینانس تأمین اعتبار شده بود می‌شناخت و در پی تغییرات به وجود آمده هزینه کردن برای طرح یاد شده دچار مشکل شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان بیان کرد: برای حل مشکل یاد شده دو هفته قبل جلساتی را در تهران با وزیر و مسئولان وزارت راه و شهرسازی برگزار کردیم و در نهایت با توجه به مکاتبات زیادی که این وزارتخانه با هیأت دولت انجام داد، توانست مجوزی را به‌دست آورد که مجری طرح قطار سریع‌الیسر اصفهان- قم - تهران همچنان شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران باقی بماند و نمایندگی آن به شرکت زیرساخت تفویض شود.

وی اضافه کرد: با این راهبرد، مقرر شد اجرای طرح یادشده طبق روال قبل ادامه یابد و در بازدیدی که هفته جاری به اتفاق استاندار اصفهان و وزیر راه و شهرسازی از محور این طرح خواهیم داشت، مشکلات مسیر بررسی و تصمیم‌های لازم اتخاذ خواهد شد. غلامی با بیان این‌که مدیریت استان برای ازسرگیری هرچه سریع‌تر عملیات اجرایی طرح قطار سریع‌السیر اصفهان- قم - تهران در تلاش است، ابراز امیدواری کرد که تا سه ماه آینده عملیات اجرایی این طرح به روال قبل بازگردد و بار دیگر پیمانکارانی که در سه جبهه کاری مشغول فعالیت بودند، کار خود را ازسر گیرند.

این خبر را به اشتراک بگذارید